نماد عنکبوت و زنبور عسل در قرآن و مثنوی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جیرفت(دانشیار)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جیرفت.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مولانا حیوانات و حکایتهای آنها را برای بیان و تعلیم آموزههای اخلاقی، فلسفی و عرفانی هنرمندانه از دل شعر، تمثیل و رمز تصاویر زیبا و نغز میآفریند و کلام خود را در کمال زیبایی به نمایش میگذارد، و از کنایات، ضرب المثلها و باورهای عامیانه مربوط به هر حیوان در بیان این آموزهها استفاده میکند. بر همین اساس مقاله حاضر با عنوان بررسی تطبیقی دو حیوان عنکبوت و زنبور عسل در قرآن و مثنوی را مورد بررسی قرار دادهایم.
Maulana animals and their tales to tell And teach the doctrine of moral, philosophical and mystical art of the poem, Analogy, password and wish to create beautiful images and words in a beautiful park exhibits, and the Kenai, proverbs and folk beliefs about each animal uses to express this doctrine. Accordingly, the present paper a comparative study of two pet spiders and bees have studied the Quran and the Masnavi.
قرآن کریم.
زرین کوب، عبدالحسین. 1384ش، با کاروان حلّه؛ مجموعه نقد ادبی، چاپ چهاردهم، تهران: سمت.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1379ش، المیزان فی التفسیر القرآن، ج14، تهران: دار الکتب اسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر. 1384ش، تفسیر نمونه، ج16، چاپ بیست و سوم، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مولانا جلال الدین محمد بلخی. 1374ش، کلیات مثنوی معنوی، مقدمه بدیع الزمان فروزانفر، چاپ دهم، دفتر2-6، تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
ندا، طه. بی تا، ادبیات تطبیقی، ترجمه زهرا خسروی، بی جا: بی نا.
همایی، جلال الدین. 1366ش، تفسیر مثنوی مولوی، تهران: هما.
مقالات
ممتحن، مهدی. 1392ش، طرح پژوهشی «حیوان در قرآن و ادبیات فارسی و عربی»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت.
موسوی، فهیمه؛ مهدی ممتحن؛ مجید خزاعی؛ سیدحسین عبداللهی برایی، پاییز 1392، «معماری زنبور عسل از دیدگاه قرآن و معماری مدرن»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، دوره 4، شماره 13، صص 9-22.