تحلیل کاربست مؤلفههای وحی و سنت در گشایش مسائل وحی در فلسفه صدرایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه:
چکیده مقاله :
وحی در نظر ملاصدرا، اتصال و اتحاد روح نبی با عالم عقل و خیال است. برای اینکه این اتصال صورت گیرد، انسان باید ضمن بیتوجهّی به امیال حیوانی و نباتی، به ادراکهای عقلی روی بیاورد و عقل را بر امیال حیوانی حاکم نماید. ملاصدرا برای اثبات این مسأله، از مبانی فلسفی خود مانند اتحاد عقل و عاقل و معقول و مراتب وجودی عقل، خیال و حس استفاده میکند و بدین ترتیب نواقص نظریه مشّایین را برطرف مینماید. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی شیوه برخورد و مواجهه ملاصدرا با مؤلفه وحی(آیات) و سنت(روایات) در حل مسائل فسلفی است.
According to Mulla Sadra, revelation is the connection and union of the soul of the prophet with the world of reason and imagination. In order to make this connection take place, human must come to rational perceptions and rule reason ignoring animal and plant desires. To prove this point, Mulla Sadra enjoys his philosophical principles such as the union of wisdom and wise and the levels of reason, imagination and sense; consequently eliminates the shortcomings of the theory of the peripatetic. The present article seeks to examine Mulla Sadra's approach and approach to the component of revelation (Verses) and Tradition (narrations) in solving philosophical problems in a descriptive – analytical method.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. 1372ش، قواعد کلی در فلسفه اسلامی، جلد دوم، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
داوری اردکانی، رضا. 1387ش، نگاهی دیگر به تاریخ فلسفه اسلامی، تهران: دانشگاه تهران.
سروش، عبد الکریم. 1368ش، مصاحبه با هوبینگ، رادیو هلند، به آدرس اینترنتی www.farsnews.Com
شریف، محمد. 1362ش، تاریخ فلسفه در اسلام، ترجمه زیر نظر نصر اللّه پورجوادی، تهران: نشر دانشگاهی.
عاشور پور چمندانی، ریحانه. 1392ش، تحلیل و تبیین روش شناسی صدر المتألهین در استفاده از آیات و روایات، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
عبودیت، عبدالرسول. 1392ش، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، چاپ ششم، جلد اول، تهران: سمت.
نصر اصفهانی، محمد. 1380ش، معرفت دینی، اصفهان: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فرهنگ مردم.
مقالات
اژیر، اسدالله. 1376ش، «بررسی و تحلیل برداشتهای صدرالمتألهین از آیات قرآن در مباحث فسلفی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه السلام.
رضازاده، رضا و هدی حبیبی منش. 1398ش، «سرچشمههای معرفتی حکمت اشراقی و نقش و تأثیر قرآن و منابع روایی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دوره 10، شماره 37، بهار 1398، صص 59-79.
رهبری، مسعود. 1388ش، «بررسی امکان معرفت بخشی وحی از دیدگاه فلسفه و کلام اسلامی(با تأکید بر آرای ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا، غزالی و قاضی عبدالجبار معتزلی)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
سیدی دمیرچی، ابوالفضل. 1384ش، «سیر تفسیر فلسفی قرآن کریم از ابن سینا تا ملاصدرا(با تأکید بر ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی باقر العلوم علیه السلام.
طالب، یلدا. 1389ش، «تأثیر قرآن و روایات بر اندیشه ملاصدرا در باب بهشت و جهنم»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد تهران.
عابدینی، آزاده. 1389ش، «بررسی مقایسهای روش ابن سینا و ملاصدرا در الهیات»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه قم.
قاسم پور، حسن. 1394ش، «بررسی تحلیلی روش تفسیری صدر المتألهین»، دو فصلنامه مطالعات روش شناسی دین، سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 18- 33.
قاسمی درجه، طاهره بیگم. 1389ش، «تأثیر آیات و روایات بر انسان شناسی و معاد شناسی در فلسفه ملاصدرا»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
قاسمی، جلیل و عزیزالله فیاض صابری و حسن نفی زاده. 1394ش، «تأثیر مبانی فلسفی ملاصدرا در برداشتهای حدیثی او در حوزه مباحث نفس و معاد»، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، سال 47، شماره پیاپی 94، صص 91- 111.
قدران قراملکی، محمد حسن. 1382ش، «کیفیت نزول قرآن و رهیافتهای گوناگون آن»، قبسات، تهران، ص54.
گوهری، عباس، 1377ش، «فهرستواره ابتکارات ملاصدرا در فلسفه اسلامی با ذکر مأخذ و منابع در تقریر نوین آن»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، ص 65.
مهدوی راد، محمد و نرگس زرگر. 1390ش، «نقش عقل در فهم آیات قرآن(مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی)»، فصلنامه فلسفه دین، سال هشتم، شماره 10، صص 139- 169.
میر احمدی سلوکروئی، عبدالله. 1389ش، «روش شناسی شرح صدرالدین شیرازی بر اصول کافی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ص 99.
نادی زاده، رضا. 1388ش، «بررسی کارکردهای فلسفه در حوزه اعتقادات دینی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه قم.
_||_
Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein, 1993, General rules in Islamic philosophy, Volume II, Tehran, Cultural Research Institute.1372. 67.
Azhir, Assadullah (1997), Investigating and analyzing Sadr al-Motahaleh's perceptions of the verses of the Qur'an in the phsalphy discussions, Master's thesis, Imam Sadiq University (pbuh).
Davari,Ardakani, Reza (2008), Another look at the history of Islamic philosophy, Tehran: Tehran University.
Rahbari, Masoud (2009), Investigating the possibility of revelation's knowledge of the viewpoint of philosophy and Islamic theology (with emphasis on the statements of Ibn Sina, Suhrawardi, Mulla Sadra, Ghazali and Mu'tazelie), Master's thesis, Shiraz University.
Reza Zadeh, Reza, Habibi Manesh, Hoda (2019), The epistemic sources of the Illuminationist wisdom and the role and influence of the Quran and narrative sources, Quranic Studies Quarterly, Volume 10, Issue 37, Spring 1398, pp. 59-79.
Soroush, Abdul Karim, 1989, "Interview with Hobbing", Radio Netherlands, at www.farsnews.Com.
Seyedi Damirchi, Abolfazl. (2005), The philosophical interpretation of the Holy Qur'an from Ibn Sina to Mulla Sadra (with emphasis on Ibn Sina, Sheikh Ishraq and Mulla Sadra), Master's thesis, Bākur al-ulum (PBUH).
Sharif, Mohammad, 1987, History of Philosophy in Islam, Translated by: Nasrallah Pourjavadi, Tehran University Press, 1987, p. 45.
Taleb, Yalda. (2010), The impact of the Quran and narrations on Mulla Sadra's thought about paradise and hell, Master thesis, Payam Noor University of Tehran.
Abedini, Azadeh. (2010), Comparative study of Ebn-e- Sina and Mulla Sadra's method in theology, Master's Thesis, Faculty of Theology, University of Qom.
Ashoor Pour Chamedani, Reyhaneh (2013), Analyzing and explaining the methodology of Sadr al-Motah al-Bin in the use of verses and ideas, Publishing House of Hemmat Islam Sadra, Year of publication, 2013.
Abudiat, Abdul Rasul. (2013), An Introduction to Sadri's Wisdom System, Vol. I, Sixth Edition, Tehran: Position.
Qasimpour, Hasan (2015), "An Analytical Study of Sadr al-Motahalain's Interpretative Method", Quarterly Journal of Methodology of Religion, Second Year, No. 1, Spring and Summer, pp. 18 - 33.
Ghasemi Darajeh, Tahereh Beygom (2010), Effect of verses and narrations on anthropology and resurrection in the philosophy of Mulla Sadra, Master's Thesis, Isfahan University.
Ghasemi, Jalil, Fayyaz Saberi, Azizullah, Naghizadeh, Hassan. (2015), "The Impact of Mulla Sadra's Philosophical Foundations on His Hadith's Conceptions on Self-Resurrection", Islamic Studies: Philosophy and the Word, Year 47, Serial No. 94, pp. 91 - 111.
Ghadran Gharamaleki, Mohammad Hassan, 2003, "The quality of the Quran descent and its various approaches", Payam, Tehran, Iran 54.
Gohari Abbas (1998), List of Mulla Sadra's Initiatives in Islamic Philosophy, with references to sources in its new edition, Master's Thesis, Imam Sadiq University (pp. 65).
Mahdavi Rad, Mohammad, Zargar, Narges (2011), "The role of reason in understanding the verses of the Qur'an (compare two views of Mulla Sadra and Ahsaii)", Quarterly Journal of Philosophy of Religion, Eighth Year, No. 10, pp. 139- 169.
Mir Ahmadi Salukroei, Abdollah (2010), The methodology of Sadr al-Din Shirazi's explanation is based on sufficient principles, Master thesis, Tarbiat Modares University. 99.
Nadizadeh, Reza (2009), The study of the functions of philosophy in the field of religious beliefs, Master's Thesis, Faculty of Theology, University of Qom.
Nasr Isfahani, Mohammad (2001), Religious knowledge Isfahan: Cultural Publishing House of Culture People.