سرچشمههای معرفتی حکمت اشراقی و نقش و تأثیر قرآن و منابع روایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیرضا رضازاده 1 , هدی حبیبی منش 2
1 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام
2 - کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بر خلاف بسیاری از فیلسوفان مسلمان که معمولاً از منابع و پیشینه تاریخی افکار خود کمتر یاد می کنند، شیخ اشراق صریحاً از متفکرانی که اندیشههای خود را ادامهدهنده حکمت آنان میداند، نام میبرد. پرداختن به ریشهیابی منابع حکمت اشراق از همان آغاز تألیف حکمة الإشراق توسط خود شیخ شروع شده است و بعدها توسط شارحان حکمة الإشراق ادامه یافت و تا زمان حاضر نیز ادامه دارد. هدف از این جستار بازخوانی نقش و تأثیر منابع قرآنی و روایی به مثابه مهمترین سرچشمه های معرفتی شیخ اشراق است. گرچه به فلسفه شیخ اشراق غالباً به عنوان نقطه تلاقی حکمت و عرفان و تفکر ایران و یونان نگریسته میشود ولی سهروردی با آگاهی به منابع قرآنی و روایی در صدد اتقان و استحکام حکمت خود بوده است. این انگیزه در مسائل گوناگونی محقق شده است از جمله در تأویل آیات قرآن به مباحث فلسفی مانند عقل فعال و قوه مخیله؛ توجیه و تأیید مباحث مربوط به عقل اول، تجرد و جاودانگی نفس و قاعده امکان اشرف با توسل به آیات قرآن. همچنین مسائلی مانند خلافت الهی از مباحث این مقاله است که در اندیشه سهروردی ریشه قرآنی دارند. بر این اساس میتوان گفت که راه رسیدن به حقایق گاهی عقل است و گاهی کشف و شهود عرفانی و در رأس همه آنها وحی الهی. محال است آنچه حق است و عقل و شهود سلیم بدان راه یافته، در تضاد با وحی الهی باشد.
In spite of many philosophers who rarely remind historical sources and backgrounds, Shahāb ad-Dīn" Yahya ibn Habash Suhrawardī expresses his thoughts clearly and knows them as their extender. The goal of the present research is a review of Quranic and narrative roles and as the most important illuminated origins for Suhrawardī. Although Suhrawardī's philosophy is viewed as the confluence point of Iran and Greece's philosophy, mysticism and thought, Suhrawardī intended to strengthen his philosophy according to his knowledge of Quranic and narrative sources. This motivation comes true in various issues such as interpretation of Quran's Verses on philosophical topics like active wisdom and imagination, rationalization and immortality. Thus it can be claimed that the way reaching reality is sometimes wisdom and sometimes mystic detection and Divine Oracle above all. It's impossible to find contradiction what is known as right.
قرآن کریم.
کتب عربی
سهروردی، شهاب الدین. 1373ش، حکمة الإشراق، چاپ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سهروردی، شهاب الدین. 1379ش، هیاکل النور، تصحیح محمد کریمی زنجانی اصل، چاپ اول، تهران: نشر نقطه.
شهرزوری، شمس الدین. 1372ش، شرح حکمة الإشراق، مقدمه و تحقیق حسین ضیایی تربتی، چاپ اول،تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، قطب الدین. 1383ش، شرح حکمة الإشراق، به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق، چاپ اول، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
علوى عاملى، میر سیدمحمد. بی تا، لطائف غیبیه، بی جا: مکتب السید الداماد.
کتب فارسی
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. 1383ش، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، چاپ ششم، تهران: مؤسسه انتشارات حکمت.
امین رضوی، مهدی. 1385ش، سهروردی و مکتب اشراق، ترجمه مجدالدین کیوانی، چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
سجادی، سید جعفر. 1363ش، شهاب الدین سهروردی و سیر در مکتب اشراق، چاپ اول، تهران: انتشارات فلسفه.
سهروردی، شهاب الدین. 1375ش، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح هانری کربن سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، چاپ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
فروغی، محمدعلی. 1390ش، سیر حکمت در اروپا، چاپ نهم، تهران: انتشارات زوار.
کوربن، هانری. 1373ش، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه سیدجواد طباطبائی، تهران: کویر.
محمدی وایقانی، کاظم. 1385ش، سهروردی دانای حکمت باستان، چاپ اول، تهران: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی پازینه.
موحد، صمد. 1374ش، سرچشمههای حکمت اشراق، چاپ اول، تهران: فراروان.
نصر، حسین. 1385ش، سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
هروی، محمد شریف نظام الدین احمد. 1363ش، انواریه، مقدمه از حسین ضیایی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
_||_
The Holy Quran.
Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein, 1383, Radius of Thought and Intuition in Suhrawardi's Philosophy, Sixth Edition, Tehran, Hekmat Publishing House.
Amin Razavi, Mahdi, 1385, Suhrawardi and Ishraq School, translated by Majid Din Qiwani, Third Edition, Tehran, Center Publishing.
Sajjadi, Seyyed Ja'far, 1363 Shahabuddin Sohrevardi Weser at Isfahan School, First Printing, Tehran, Philosophy Publishing.
Suhrawardi, Shahabuddin, 1373, Hekmat al-Shehraq, Second Edition, Tehran, Institute for Cultural Studies and Research.
1375 Sheikh Ishraq's Essay Collection, Corrected by Henri Carbon Seyyed Hossein Nasr and Najafgholi Habibi, Second Edition, Tehran, Institute for Cultural Studies and Research.
1379 Hayak al-Nour, Correction of Mohammad Karimi Zanjani Asl, First Printing, Tehran, Publishing Point.
Shahrzur, Shamsuddin, 1993 Description Hekmat al-Shehraq, Introduction and Research Hossein Ziaei Tarbati, First Printing, Tehran, Institute for Cultural Studies and Research.
Shirazi, Ghotboddin, 2004, Description of Hekmat al-Shehraq, by Abdullah Nurani and Mehdi Mohaghegh, First Printing, Tehran, Cultural Works.
Alavi Factor, Mir Seyyed Mohammad, Lateaaf Ghibibiyeh, Meccab al-Sayid Al-Majada.
Foroughi, Mohammad Ali, 1390, Garlic of Wisdom in Europe, 9th Edition, Tehran, Zavar Publishing.
Corben, Henry, 1373, History of Islamic Philosophy, Translated by Seyyed Javad Tabataba'i, Tehran, Kavir.
Mohammadi Vayateani, Kazem, 2006, Suhrawardi Dana, Ancient Wisdom, Tehran, First Edition, Pazina Cultural and Publishing Institute.
Movahed, Samad, 1374, The Origins of the Illumination of Hikmat, fararavan, Tehran, Iran.
Nasr, Hossein, Three Hakim Moslem, 2006, Translation by Ahmad Aram, Seventh Edition, Tehran, Scientific and Cultural Publishing.
Heravi, Mohammad Sharif Nizam al-Din Ahmad, 1363, Anvaria, Introduction by Hossein Ziaee, Second Edition, Tehran, Amir Kabir.