حقوق شهروندى زن از دیدگاه حقوق موضوعه و مفاهیم قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیفروزان علایى نوین 1 , زینب اسماعیل پور 2
1 -
2 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حقوق شهروندى یکى از مباحث مهم است که مورد توجه مکاتب حقوقى مختلف قرارگرفته است. و تضمین حقوق شهروندان که احیاناً مورد تعدى حکومت قرار م ىگیرد ازحساسیت خاصى برخورداراست، از سوى دیگر قوانین تبعیض آمیزى که حکوم تها دربرخى موارد نسبت به جنس شهروندان خود وضع و اجرا م ىکنند امرى است که وجدان انسان نم ىتواند از آن ب ىتفاوت بگذرد.دراین نوشتار حقوق شهروندى زن از منظر کنوانسیون بی نالمللى، قانون اساسى و قرآنمورد بررسى قرارگرفت. مسلم گردید با آنکه مصادیق بارز نفى تبعیض و برقرارى تساوىحقوق در همه موارد مختلف این معاهده دیده م ىشود اما اشکال اساسى کنوانسیون،تساوى است. از نظر تنظیم کنندگان کنوانسیون تبعیض تلقى ناصحیح از مفهومبه معناى تشابه اس ت، درحالى که به این معنا نیس ت. تساوى برابرى است و تشابه حقوقیکنواختى اس ت. اسلام تبعیض بین زن و مرد را رد م ىکند و تساوى حقوقى را م ىپذیردولى مهم این است که تساوى را به معناى تشابه نم ىگیرد.
Citizenship rights is one of the important subjects of interest to different law schools,and ensuring that the rights of citizens possibly placed on government abuses is enjoying the special sensitivity. In some cases,the other discriminatory laws have been imposed and considered by governments regarding the sex ratio of their citizen;inevitability human conscience cannot be indifferent about them. In this article,women civil rights has been studied from the perspective of constitution and international conventions and quran. However,rejecting the discrimination and establish equal rights have been granted in all of these treaty. Nevertheless,the basic from of wrongful is the concept of discrimination in this convention. From the point of convention writers equity in rights is similarity,which in the nature of these belief,it is not true. Whereas,the equality means equality and uniformity is the monotonous.Discrimination between men and women is rejected and denied in islam and islam accepts the equality.
قرآن کریم
الجزیرى، عبدالرحمن. 1406 ق، الفقه على المذاهب الاربعه.ًْ بیروت: دارالاحیاءالتراث العربیه.
. احمدزاده، سیدمصطفى. 1386 ش، مقاله حقوق شهروندى نشریه حوزه شماره 56
آشورى، داریوش. 1373 ش، دانشنامه سیاسى، ویرایش دوم، تهران: انتشارات مروارید.
امامى، حسن. 1342 ش، حقوق مدنى، تهران: انتشارات کتابفروشى اسلامیه، چ دوم.
. ابن تراب، مریم. 1385 ش، حقوق شهروندى ازدیدگاه حضرت على(ع)، نداى صادق، شماره 41،42
افشارى،صدرى. 1382 ش، فرهنگ معاصر فارسى، بى نا.70
فدک ، سال دوم ، شمارة 7
جصاص، ابى بکر احمد بن على الرازى. احکام القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیهًْ.
حسینى تهرانى، محمد حسین؛ رساله بدیعة فى تفسیر آیة....؛ تکثیر شده به صورت خطى.
حقیقت، صادق. 1386 ش. مبانى حقوق بشر ازدیدگاه اسلام و دیگر مکاتب، بى نا، بى جا.
حسینى نیک، سید عباس. 1386 . ش. مجموعه قوانین کاربردى مجد. تهران: انتشارات مجد
خزاعى، مجید. 1389 ش. ماهیت حقوقى دیه، فصلنامه علمى- پژوهشى فدک، انتشارات دانشگاه آزاد
اسلامى واحد جیرفت.
الحرالعاملى، محمدابن الحسن. 1413 ق. وسائل الشیعه الى تحصیل مسائل الشریعه؛ بیروت: موسسه ال بیت
لاحیا التراث.
شافعى، ابوعبدالله محمدبن ادریس؛ احکام القران. بیروت: دارالفکر.
شجیعى، زهرا. 1372 ش. نخبگان سیاسى ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامى، انتشارات سخن.
طباطبائى، سید محمد حسین. المیزان فى تفسیر القرآن، حوزه علمیه، قم، بى تا.
علایى نوین، فروزان. 1389 ش. حق طلاق زنان درفقه امامیه وحقوق موضوعه، فصلنامه علمى- پژوهشى
فدک، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفت.
عنایت، محمد. 1362 ش. سیاست ارسطو، انتشارات آموزش انقلاب اسلامى، بى جا.
گولد، جولیوس، ویلیام ل. کولب. 1376 ش. فرهنگ علوم اجتماعى، ترجمه محمد جواد زاهدى مازندرانى،
تهران: انتشارات مازیار.
گرجى، ابوالقاسم. 1378 ش. رابطه فقه وحقوق، بى نا، قم.
محمدى، مریم. 1386 ش. ماده شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه. قم: بوستان کتاب.
مطهرى، مرتضى. 1357 ش. نظام حقوق زن در اسلام. قم: انتشارات صدرا.
مهرپور، حسین. 1386 ش. حقوق بشر در اسناد بی نالمللى و موضع جمهورى اسلامى ایران. چاپ دوم.
تهران: انتشارات اطلاعات.