بررسی محدودهی شمول عبارت "إنّه لا یحبّ المسرفین" با تکیه بر آراء مفسران فریقین
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیرقیه صادقی نیری 1 * , محمدحسین نقی زاده 2
1 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - قرآن و حدیث، الاهیات، ادبیات، شهید مدنی آذربایجان، تبری، ایران
کلید واژه: اسراف, تفسیر تطبیقی, شرک, افتراء, ,
چکیده مقاله :
از میان مصادیق متعدّدی که در قرآن برای "اسراف" ذکر شده است، تنها در دو مورد از آیات، عبارت "إنّه لا یُحِبُّ المُسرِفینَ" به کار رفته است. با توجّه به این مطلب که عبارت "إنّه لا یُحِبُّ" بر نهایت دور بودن افراد از رحمت خدا اشاره داشته و در قرآن در مورد مصادیق خطیری چون "کفر" به کار رفته است، این سؤال ایجاد میگردد که آیا عبارت "إنّه لا یُحِبُّ المُسرِفینَ"، مطلق بوده و به معنای نهایت دور بودن تمام اسرافکاران در حدّی از اسراف، دورترین افراد از رحمت الهی میباشند؟ نگارندگان این سطور، سعی بر آن گماشتهاند تا با ترتیب دادن این پژوهش و با روش توصیفی-تحلیلی، و با بهرهگیری از آراء مفسّران، به این پرسش، پاسخ دهند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، عبارت "إنّه لا یُحِبُّ المُسرِفینَ"، فقط در آیات 141 سورهی انعام و 31 سورهی اعراف به کار رفته است که این دو آیه، در دو سیاق مشابه به کار رفته، و اسلوب ساختاری خاصی را دنبال میکنند؛ بدین شکل که در هر دو سیاق، از شرک و دروغ بستن بر باری تعالی، سخن به میان آمده است. وجود عباراتی مشابه در سیاق هر دو آیه، احتمال پیروی هر دو آیه از ساختار واحد را تقویت میکند. بنابراین، هرچند هر اسرافی در هر حدّ و مصداق، نزد خداوند ناپسند بوده و به دوری از رحمت او میانجامد، امّا وجود این عبارت به طور خاص در این دو آیه، این مطلب را میرساند که اسرافکاران مورد بحث این دو آیه که افارد مشرک و دروغپرداز به خدا هستند،
Extravagance has many instances in the Holy Quran. The phrase "God does not love the extravagant." (Surat al-A'raf: 31; An'am: 141) has been repeated twice in the Holy Quran. The phrase "no love" in the Holy Qur'an indicates the wrongdoing of an affair and its perpetrator for Almighty God, and its perpetrator is the object of divine wrath and hatred. Therefore, if this ruling is generalized to all small and big examples of extravagance, the result will be that whoever commits the slightest example of extravagance will be far from the God's mercy. According to the author, verses 141 of Surah An'am and 31 of Surah A'raf are used in two similar contexts, and they follow a certain structural style. In such a way that in both contexts, polytheism and charging the God to lying are considered. Also, there are identical expressions that increase the likelihood that both verses follow the same structure. For example, the phrase "He does not love the extravagant" is mentioned only twice in the Holy Qur'an and in the context of these two verses. The phrases "Whoever oppresses a believer after God is a liar" and "Whoever oppresses a believer after a lie against God" have been repeated in both cases. Also, from the point of view of the author of this article, "Alef"(الف) and "la" (لا) in the word "Al-Mosrefin" ((المسرفین in the phrase "Inna La Yohob Al-Mosrefin" (إنّه لا یحبّ المسرفین) contain only the extravagant people of the two mentioned verses.