زندان و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلامی( با تکیه بر مبانی قرآنی و مسائل حقوقی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و روانشناسی زندانیان)
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیحسین برشان 1 , ابراهیم خراسانی 2 , ایرج جلالی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی بافت _رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی
2 - گروه الهیات، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزااد اسلامی واحد بافت
3 - أستاذ مساعد في قسم تاريخ، فرع بافت، جامعة آزاد الإسلامیة، بافت، إیران
کلید واژه: قران, زندان, ساختاروتحول, , ادوارتمدن اسلامی, ,
چکیده مقاله :
این پژوهش قصد دارد به سوال اصلی پژوهش دیدگاه قرآن درباره حبس چیست و سیر تحول و ساختار آن در ادوار تمدن اسلام چگونه بوده است پاسخ دهد روش پژوهش در این تحقیق تاریخی است یافتههایی نشان میدهد در قرآن از ۵ کلمه به عنوان زندان استفاده شده است حبس حصر امساک نفی که نشان بر دلالت داشتن زندان به عنوان مکانی برای مجازات و حبس است در صدر اسلام کار زندانی کردن در مساجد یا خانه صورت میگرفت اما از زمان خلیفه عمر نیاز به یک ساختمان مستقل برای زندان احساس شد معاویه نخستین کسی بود که برای زندانها شیوه و روشی ثابت پایه گذاری کرد و نظام زندانبانی را ایجاد کرد در دوره مروانیان زندانهای توأم با شکنجه جایگاه وسیع و مهمی در حکومت پیدا کردند دردوره هارون برای اولین بار طرحی درباره چگونگی رفتار با زندانیان از نظر اسلام و فقه اسلامی نوشته شد با روی کار آمدن سامانیان در ایران و اسماعیلیان در بصره ساخت زندان به شکل قلعه و کهندژ رایج گردید از دوره غزنوی زندان تحت نظر دیوان و دستگاه قضایی درآمد در زمان اخشیدیان پدیده بازداشت موقت به وجود آمد و گسترده شد در دوره فاطمیان ایوبیان و ممالیک از زندانهای مستقل به جای زندانهای وابسته به مراکز دولتی استفاده شد از نظر ساختار فیزیکی زندانها در تمدن اسلام محیط اغلب زندانها به صورت سیاهچالهای تاریک سرد و بدون پنجره و در اعماق زمین بود شیوع بیماریها شلوغی و تراکم و عدم وسایل لازم برای نظافت شکنجه و خودکشی از ویژگیهای زندانها بود
This research aims to answer the main research question of what is the Qur'an's view on imprisonment and how has its evolution and structure been during the periods of Islamic civilization. The research method in this research is historical. Findings show that 5 words are used as prison in the Quran. Hesr Amsak Nafi, which indicates that prison is a place of punishment and imprisonment, in the beginning of Islam, the work of imprisonment was done in mosques or houses, but since the time of Caliph Umar, the need for an independent building for prisons was felt. He established a fixed method and established a prison system. During the Marwanian period, prisons with torture gained a large and important place in the government. The coming of the Samanids in Iran and the Ismailis in Basra, the construction of prisons in the form of castles and kohandej became common. From the Ghaznavid period, the prison was under the supervision of the Diwan and the revenue judiciary. During the Akhshidian period, the phenomenon of temporary detention was created and expanded. In terms of the physical structure of prisons in Islamic civilization, the environment of most prisons was in the form of dark, cold dungeons without windows and deep in the ground. The spread of diseases, overcrowding, and the lack of necessary equipment for cleaning, torture and suicide were among the characteristics of prisons. Prison and its evolution and structure in the periods of Islamic civilization (based on Quranic principles and legal, social, cultural,
الجوهری ابونصر دارلعلم
ابن مسکویه
طبری محمدبن جریری