طراحی مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
سهراب کلانتری
1
*
,
جواد کیهان
2
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه،
کلید واژه: مدل رهبری کوانتومی, آموزش و پرورش, معلمان ,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف طراحی مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، کیفی است. جامعه آماری شامل 10 نفر از معلمان متخصص و صاحبنظر در حوزه رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش بود که به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند انتخاب شدند. از این تعداد، 7 نفر مرد و 3 نفر زن بودند. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مدل رهبری کوآنتومی در آموزش و پرورش شامل 30 مضمون فرعی است که در قالب 5 مضمون اصلی دسته بندی شدند. این مضامین اصلی عبارتند از: تفکر هم افزا، نگرش به انعطاف پذیری، ارتباط معنوی، توسعه اثربخشی فردی و مدیریت سازنده تعارضات. تفکر هم افزا به معنای ایجاد همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم آموزشی است؛ نگرش به انعطاف پذیری نشان دهنده توانایی سازگاری با تغییرات و شرایط جدید است؛ ارتباط معنوی به ایجاد رابطه عمیق و معنادار بین رهبران و معلمان اشاره دارد؛ توسعه اثربخشی فردی بر بهبود مهارت ها و توانایی های شخصی تأکید می کند و مدیریت سازنده تعارضات به حل اختلافات به گونه ای مثبت و مؤثر می پردازد. این یافته ها نشان می دهند که مدل رهبری کوآنتومی می تواند به عنوان چارچوبی مؤثر در بهبود عملکرد رهبران آموزشی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این پژوهش می تواند به طراحی برنامه های آموزشی و تربیتی برای رهبران آموزشی کمک کند و زمینه را برای تحقیقات بیشتر در این حوزه فراهم آورد.