اثربخشی مهارتهای تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیند گراس بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد وابسته به مواد مخدر
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: سوء مصرف مواد مخدر, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, واژگان کلیدی: تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیند گراس بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد وابسته به مواد مخدر است. پژوهش حاضر از نوع طرح های آزمایشی است که از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد شهر شیراز تشکیل می دهند. بدین منظور تعداد ۳۰ نفر از افراد وابسته به مواد با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل معتاد جایگزین شدند. همچنین ۱۵ نفر افراد بهنجار نیز به عنوان گروه کنترل سالم برای مقایسه با افراد وابسته به مواد مخدر انتخاب گردید. پس از اجرای پژوهش برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی فیشر استفاده شد. یافته ها نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان در استفاده مناسب تر از راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در افراد وابسته به مواد مؤثر است، همچنین گروه کنترل سالم نسبت به گروه آزمایش و کنترل معتاد استفاده مناسب تری از راهبردهای شناختی تنظیم هیجان را نشان دادند. به نظر می رسد مدیریت مؤثر هیجان ها باعث می شود، فرد در موقعیت هایی که خطر مصرف مواد بالاست، از راهبردهای شناختی مناسب جهت تنظیم هیجانات خود استفاده کرده و باعث کاهش میزان بازگشت به سمت مصرف مجدد مواد می گردد.
Abstract The aim of this study is to determine the effectiveness of emotion regulation Grass process model based on cognitive emotion regulation strategies in drug-dependent persons. The study was a experimental designs is that the pretest - posttest control group was used. The population consists of all drug-dependent persons admitted to Addiction clinics in Shiraz city. In this study, 30 drugdependent persons selected using purposive sampling And were replaced by random drug test and control groups. Selected 15 normal subjects as well as the control group for comparison with those dependent on drugs. After conducting research for the analysis of covariance analysis test and Fisher's post hoc test. Showed that training can be used in the most effective emotion regulation strategies of emotion regulation in substance dependent individuals contribute, The control group compared to the control and drug use cognitive emotion regulation strategies showed a more appropriate. Effective management of excitement that makes a person in situations that are high risk for substance abuse, the appropriate cognitive strategies to regulate their emotions and reduce the amount of material to be returned to the consumer.
_||_