پیشبینی تصمیمگیری همکارانه با استفاده از حافظه آیندهنگر زمانمحور در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 1395-1394
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: دانشجویان, واژگان کلیدی: تصمیمگیری همکارانه, حافظه آیندهنگر زمانمحور,
چکیده مقاله :
چکیده فرآیند تصمیم گیری از پردازش های عالی شناختی به شمار می آید که در آن فرد از میان چند گزینه دست به انتخاب میزند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تصمیم گیری همکارانه با استفاده از حافظه آینده نگر زمان محور در بین دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 1395-1394 انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی بود که جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 95-94 بودند. برای به دست آوردن نمونه اولیه برای تعدادی از دانشجویان دانشگاه کردستان با شیوه نمونه گیری در دسترس و فراخوان در رابطه با شرکت در پژوهش و اهداف و نحوه انجام پژوهش توضیحات لازم داده شد، که از بین آنها 70 نفر از دانشجویان که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند. از ابزار کامپیوتری تصمیم گیری همکارانه و ابزار کامپیوتری (TBPM) برای ارزیابی حافظه آینده نگر زمان محور استفاده شد. حافظه آینده نگر زمان محور به عنوان متغیر پیش بین و تصمیم گیری همکارانه متغیر ملاک در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین تکلیف PM (برآورد زمانی) با تصمیم گیری همکارانه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، تکلیف PM (برآورد زمانی) توانست 11 درصد واریانس تصمیم گیری همکارانه را تبیین کند. یافته های پژوهش از وجود رابطه بین حافظه آینده نگر با تصمیم گیری همکارانه در دانشجویان حمایت می کند.
Abstract Introduction: decision-making process is of cognitive Excellent processing where the person to choose from number of options. The present study aimed to predict Collaborative decision-making with the use of Time-Based Prospective Memory among Students of University of Kurdistan. The research method was a descriptive study that the statistical population included all Kurdistan university students in the school year 95-94. To obtain a prototype for the number from University of Kurdistan students by stylesheets available sampling and calling were given in relation to the attending the research and how research purposes and necessary clarifications, among them 70 students who wish to participate in the study were evaluated. computer task Collaborative decision-making, computer task (TBPM) were used to evaluate Time-Based Prospective Memory. In this research, prospective memory was considered as predictor variables and Collaborative decision-making was considered dependent variables. the data were analyzed by R Pearson correlation coefficient and multiple regression analyzes. the results showed that there are a significant positive relationship between Task PM (estimate the time) with Collaborative decision-making (p <0/01). The results of multiple regression analysis with simultaneous method showed that the predictor variable respectively Task PM (Estimated time) could explain 11 percent of variance collaborative decision-making. the finding of present research supports the existing relationship between prospective memory with collaborative decision making in students of university.
_||_