اثربخشی آموزش ذهن آگاه مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نوجوانان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: نوجوانان, واژگان کلیدی: ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس, علائم اضطراب فراگیر,
چکیده مقاله :
چکیده اختلال اضطراب فراگیر بهعنوان یکی از اختلالات اضطرابی مزمن و مخرب شایع دوره کودکی و نوجوانی مشکلات زیادی را در حوزه سلامت به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر علائم اختلال اضطراب فراگیر بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل از دانشآموزان مقطع متوسطه مراجعه کنده به هسته مشاوره آموزش و پروش شهرستان رباطکریم استان تهران و با روش نمونهگیری هدفمند 30 دانشآموز با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر(GAD) انتخاب شدند و بهتصادف در دو گروه آزمایش(15دانشآموز) و کنترل(15 دانشآموز) قرار داده شدند. سپس گروه آزمایش بهطور گروهی در 8 جلسه تحت برنامه ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. گروهها قبل و بعد از درمان با مقیاس اضطراب فراگیر (7-GAD) مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج تحلیل کوواریانس(Ancova) نشان داد که برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بهطور معناداری در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشآموزان مؤثر است و به نظر میرسد که ذهن آگاهی با کاهش سطح اضطراب روش مناسبی در درمان اختلال اضطراب فراگیر محسوب میشود.
Abstract Generalized anxiety disorder as one of the most common chronic and destructive anxiety disorders in childhood and adolescence has caused many problems in the field of health. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness based on stress reduction on the symptoms of generalized anxiety disorder. For this purpose, in a quasi-experimental study with pre-test-post-test and control group of high school students referred to the education counseling center of Robat Karim city of Tehran province and by targeted sampling method of 30 students diagnosed with generalized anxiety disorder GAD were selected and randomly assigned to experimental (15students) and control (15students) groups. Then, the experimental group underwent mindfulness program in 8 sessions and the control group did not receive any intervention. The groups were assessed before and after treatment with the General Anxiety Scale (GAD-7). The results of covariance analysis (Ancova) showed that the stress-based mindfulness program was significantly effective in reducing the symptoms of generalized anxiety disorder in students. And it seems that mindfulness is a good way to treat generalized anxiety disorder by reducing the level of anxiety.
_||_