همترازسازی دو آزمون اضطراب کتل و اشپیلبرگر در دبیرستانهای شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیحیدر علی هومن 1 , حمیدرضا وطن خواه 2 , افسانه حاتمی کیا 3 , عماالدرین احمدی سرتختی 4
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تنکابن
3 - کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
4 - کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
کلید واژه: اضطراب, همترازسازی, همبستگی, اضطراب حالت – صفت, تستلنگر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به همترازسازی بین نمره¬های دو مقیاس اضطراب کتل و اضطراب حالت- صفت اشپیلبرگر می¬پردازد. بدین منظور از میان همه دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده¬اند، تعداد330 نفر دانش¬آموز (170دختر و160پسر) به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب و دو مقیاس مذکور بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان می¬دهد همبستگی بین اضطراب کتل و خرده مقیاس حالت اشپیلبرگر برابر 805/0 و همبستگی اضطراب کتل وخرده مقیاس صفت اشپیلبرگر برابر 816/0 و همبستگی بین دو خرده مقیاس اضطراب اشپیلبرگر(حالت- صفت) برابر با 915/0 است. همبستگی بالای این آزمونها نشان می¬دهد که همه آنها یک ویژگی مشترک یعنی اضطراب را اندازه می¬گیرند. ضریب اعتبار هریک از آزمونهای کتل، حالت و صفت اشپیلبرگر که با استفاده از روش آلفای کرونباخ برآورد گردیده به ترتیب برابر با 768/0، 901/0، 906/0 بوده است.