رابطه کارکرد خانواده با اختلال اضطراب اجتماعی با میانجیگری کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: اضطراب اجتماعی, کمرویی, نوجوانان, دشواری در تنظیم هیجانی, واژگان کلیدی, کار کرد خانواده,
چکیده مقاله :
چکیده اختلال های اضطرابی یکی از شایع ترین اختلال های دوران نوجوانی و جوانی هستند و از مهم ترین انواع این اختلال ها می توان به اختلال اضطراب اجتماعی اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کارکرد خانواده با اختلال اضطراب اجتماعی با میانجیگری کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی بود. روش این پژوهش توصیفی، طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهر کرد در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان آن ها نمونه ای به حجم ۵۰۰ نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شد. جمع آوری داده های پژوهش با استفاده از مقیاس کار کرد خانواده (FAD)، تنظیم هیجانی (RES)، اضطراب اجتماعی (SPIN) و کمرویی انجام گرفت. مدل پیشنهادی پژوهش، با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل مسیر قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش نسبتا خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مسیر کار کرد خانواده به کمرویی (۰/۰۱ >P)، کار کرد خانواده به دشواری در تنظیم هیجانی ( ۰/۰۱>P)، کار کرد خانواده به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P)، کمرویی به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P) و دشواری در تنظیم هیجانی به اضطراب اجتماعی (۰/۰۱>P) معنی دار هستند. با در نظر گرفتن اثرات غیر مستقیم کار کرد خانواده بر اضطراب اجتماعی از طریق کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی، معلوم می شود که ضریب اثر کار کرد خانواده از طریق کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی بر اضطراب اجتماعی معنی دار می باشد (۰/۰۱>P). با توجه به نتایج بدست آمده، می توان کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی را به عنوان یک میانجی مناسب در رابطه بین کار کرد خانواده و اضطراب اجتماعی در نظر گرفت. با توجه به یافته های این پژوهش می توان دریافت که کار کرد مطلوب خانواده باعث کاهش اضطراب اجتماعی و کمرویی و دشواری در تنظیم هیجانی موجب افزایش اضطراب اجتماعی می شوند.
Abstract Anxiety disorders are among the most common disorders in youth and adolescence “social anxiety” is one of the most important of these disorders. The purpose of this research was to study the mediating role of Shyness and Difficulty of Emotional Regulation as related to Family function and Social anxiety. The population of this descriptive – correlation study included all female high school students of Shahrekord. Multistage cluster sampling was used to select 500 students from the first grade of high schools in Shahrekord. Family Function Scale (FAD), Emotion Regulation Scale (RES), Social Anxiety Scale (SPIN) and Shyness Scale, were used to measure the variables. The hypothetical model was tested by AMOS software. The findings indicated that the proposed model fitted the data. Results showed that path Family function to Shyness(P<0/01), Family function to Difficulty of Emotional Regulation (P<0/01) , Family function to Social Anxiety (P<0/01) , Shyness to Social Anxiety(P<0/01), and Difficulty of Emotional Regulation to Social Anxiety (P<0/01) was significant. With regard to the indirect effects of Family function on Social anxiety through Shyness and Difficulty of Emotional Regulation, become clear Shyness and Difficulty of Emotional Regulation multiplier effect of Family function on Social anxiety is significant(P<0/01). According to the results, it can be concluded that Shyness and Difficulty of Emotional Regulation as a mediator in the relationship between Family function and Social anxiety. Based on the results it could be concluded that family function decrease social anxiety, whereas shyness and Difficulty of Emotional Regulation increase social anxiety.
_||_