مقایسه ی تاب آوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در خلبانان با سابقه کار زیر پنج سال و بالاتر از ده سال
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیمریم سیف 1 , فرناز کشاورزی ارشدی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
2 - دکتری روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
کلید واژه: تاب آوری, راهبردهای شناختی تنظیم هیجان, خلبانان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان در خلبانان با سابقه کاری زیر پنج سال و خلبانان با سابقه کار بالای ده سال بود. روش پژوهش علی – مقایسه ای و جامعه آماری شامل خلبانان شرکت های معراج و ماهان در سال 1397 بود که بصورت گروه نمونه بصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون و نیز پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که میزان تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان در گروه خلبانان با سابقه کار کمتر از پنج سال و بالاتر از ده سال، تفاوت معنادار داشته و میزان هر دو متغیر در گروه خلبانان با سابقه بیش از ده سال، بیشتر است. در خلبانان با سابقه بالاتر با توجه به اینکه میزان تاب آوری بالاتر است، مدیریت کردن شرایط بحرانی، بازگشت به شرایط متعادل تر اولیه و حفظ سلامت روان در خلال این چرخه به شکل قابل توجهی بیشتر از خلبانان تازه کار است. همچنین این گروه مسئولیت پذیری، استقلال و مهارت های اجتماعی بالاتری از خود نشان می دهند.
The purpose of the present study was to compare resilience and cognitive regulation of emotion in pilots with less than five years of work experience and pilots with more than ten years of work experience. The causal-comparative research method and the statistical population included the pilots of Meraj and Mahan companies in 2017, who were selected as a sample group. The measurement tools included the resilience questionnaire of Connor and Davidson, as well as the cognitive regulation of emotion questionnaire of Garnevsky, Craig and Spinhaven. Analysis of variance was used for statistical analysis. The findings showed that there was a significant difference in the level of resilience and cognitive emotion regulation in the group of pilots with less than five years of work experience and more than ten years, and the amount of both variables was higher in the group of pilots with more than ten years of experience. In pilots with higher experience, due to the fact that the level of resilience is higher, managing critical situations, returning to more balanced initial conditions and maintaining mental health during this cycle is significantly more than novice pilots. Also, this group shows higher responsibility, independence and social skills.
_||_