بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم (CTEBs) در مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: پایایی, ساختار عاملی, معلم, واژگان کلیدی: مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه ی فارسی مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم انجام شد. در این پژوهش، ۲۸۳ معلم از مدارس ابتدایی شهر سبزوار با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، نسخه ی فارسی مقیاس باور کار آمدی جمعی بود که توسط شان- موران و بار (۲۰۰۴) طراحی شده است. در این پژوهش، ثبات درونی مقیاس به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و نیز تحلیل عاملی تأییدی بررسی شده است. یافته ها نشان داد آلفای کرونباخ مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم، ۹۳/. است و گویه ها از همبستگی بالایی با کل مقیاس برخوردارند. نتایج تحلیل اکتشافی مؤلفه های اصلی با چرخش واریماکس نشان داد مقیاس از یک عامل تشکیل یافته است که ۵۹/۷۰ درصد داده ها را تبیین می کند. همچنین تحلیل عاملی تأییدی مقیاس، ساختار یک عاملی به دست آمده را تأیید نمود. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم، ابزاری مناسب جهت اندازه گیری خودکار آمدی جمعی معلمان ایرانی در پژوهش های مختلف به شمار می رود.
Abstract This study carried out to investigate psychometric properties of the Persian version‟ Collective Teacher Efficacy Belief Scale. In this study, 283 teachers from elementary schools at Sabzevar were selected in multistage sampling method. The instrument for data collection was Persian version of the Collective Teacher Efficacy Belief Scale developed by Tschannen-moran & Barr (2004). Internal consistency investigated by Cronbach‟s alpha and factor structure's scale verified with exploratory principal axis factor analysis and confirmatory factor analysis, too. Results indicated that Cronbach‟s alpha for Collective Teacher Efficacy Belief Scale is 0/93 and all of items have high correlation with total. Exploratory factor analysis with principal axis and varimax rotation indicated that this scale consist of one component that explained 59/70% of the variance. Also scale‟ confirmatory factor analysis confirmed one components structure that extracted. Findings of current study emphasize that Collective Teacher Efficacy Belief Scale is a suitable instrument to assess collective self-efficacy's Iranian teachers in various researches.
_||_