آزمون استدلال انتزاعی پارس: طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: روایی, پایایی, استدلال انتزاعی, روانی کلامی,
چکیده مقاله :
استدلال انتزاعی میتواند به وسیله آزمونهای کلامی مورد ارزیابی قرار گیرد. از آنجا که آزمونهای کلامی از زبان و فرهنگ اثر میپذیرند، طراحی آزمون کلامی به زبان فارسی برای سنجش استدلال انتزاعی ضرورت دارد. هدف از این مطالعه، طراحی یک آزمون کلامی فارسی برای سنجش استدلال انتزاعی و بررسی روایی و پایایی آن بود. جامعه تحقیق، دانشآموزان دبستانهای تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود. گروه نمونه، 239 دانش آموزان با دامنه سنی 8 تا 12 سال بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی روایی همزمان از آزمون پیرسون بین نتایج آزمون استدلال انتزاعی و روانی کلامی استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش بازآزمایی و آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی تمیز از مقایسه میانگین نمرات آزمون در بین گروههای سنی حاصل شد. نتایج نشان داد که خرده آزمونهای آزمون استدلال انتزاعی پارس و آزمون روانی کلامی با یکدیگر رابطه مثبت و معنی داری داشتند. پایایی آزمون استدلال انتزاعی پارس بر اساس نتایج دوبار اجرای آن و همسانی درونی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه تأیید شد. مقایسه بین گروهها نیز حاکی از روایی واگرای آزمون بود. بنابراین آزمون استدلال انتزاعی پارس یک آزمون معتبر و تکرار پذیر برای سنجش استدلال انتزاعی است.
Abstract reasoning can evaluate by verbal scales. Because verbal tests impressed by language and culture, developing verbal test of persian language in order to evaluate abstract reasoning is necessary. The purpose of the present study was to design a persian verbal test to evaluate abstract reasoning and to determine its validity and reliability.The statistical population of the study were elementary students of tehran in 1393-1394. The sample included 239 student with age range 8 to 12 years old that selected by Convenience Sampling scheme. Pearson test was used in order to investigate concurrent validity between results of abstract reasoning and verbal fluency test. Two halves method and Cronbach's alpha test was used in order to evaluate reliability. Discriminative validity was achieved from comparing average scores of age groups. Results showed subscales of abstract reasoning scale and verbal fluency test had a positive significant correlation with each other. Retest reliability of abstract reasoning scale based on two tests run and internal consistency of the test based on Cronbach’s alpha coefficients in sample group was confirmed. comparing between groups indicated on the discriminative validity of the test. Therefore Persian Abstract Reasoning Scale is a valid and reliable test for measuring abstract reasoning.
_||_