بررسی درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور برنشانگان افسردگی کودکان مقطع دبستان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: نشانگان افسردگی, درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور, کودکان مقطع دبستان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در سالهای اخیر بیشتر مطالعات دربارة کاهش و درمان نشانههای افسردگی در بزرگسالان انجام گرفته است. متأسفانه نتایج به دست آمده از الگوها و درمانهای افسردگی بزرگسال قابل تعمیم به کودکان نیستند هدف این پژوهش بررسی بررسی درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور برنشانگان افسردگی کودکان دختر مقطع دبستان شهر بندرعباس بود. روش: این تحقیق نیمه تجربی بوده و نمونهی پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر مقطع دبستان بود که به صورت روش انتخاب تصادفی چند مرحلهای در دو گروه آزمایش ( 15 نفر) و کنترل ( 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی افسردگی کودکان و پرسشنامه کیفیت دلبستگی بودند. متغیر مستقل درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور بود که در شش جلسه گروهی برای دانش آموزان به همراه یک جلسه آموزشی برای والدین در گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش نشانههای افسردگی به ویژه در بعد خلق منفی مؤثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این موضوع که نمیتوان بدون در نظر گرفتن تفاو تهای شناختی، هیجانی، رفتاری و جسمانی مرتبط با سن در افسردگی دوران کودکی از مداخلات بررسی شده مربوط به افسردگی بزرگسالان استفاده کرد، نتایج این پژوهش،رویکردی نوین را در زمینه مداخله در افسردگی دوران کودکی و ارتقای سلامت روانی کودکان در این سنین پیشنهاد میدهد.
Background and Aim: In recent years, most studies have been conducted on the reduction and treatment of depressive symptoms in adults. Unfortunately, the results obtained from the patterns and treatments of adult depression are not generalizable to children. The purpose of this study was to investigate child-centered attachment therapy for depressive symptoms of primary school girls in Bandar Abbas. Method: This is a quasi-experimental study and the sample consisted of 30 elementary school girls who were replaced by multi-stage random sampling in experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The instruments used in the study were the Child Depression Inventory and the Attachment Quality Questionnaire. The independent treatment variable was based on child-centered attachment, which was applied in six group sessions for students and one educational session for parents in the experimental group. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that treatment based on child-centered attachment approach was effective in reducing depressive symptoms, especially in the negative mood. Discussion & Conclusion: Considering the fact that it is not possible to use the studied interventions related to adult depression without considering the cognitive, emotional, behavioral and physical differences related to age in childhood depression, the results of this study suggest a new approach. Suggests intervention in childhood depression and promotion of mental health of children at this age.
_||_