رابطه بین امید با یادگیری خود نظم یافته و رضایت مندی از تحصیل در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیسیده شایسته موسوی 1 , حیدر علی هومن 2
1 - کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: امید, یادگیری خود نظم یافته, رضایت مندی از تحصیل, دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین امید با یادگیری خود نظم یافته و رضایت مندی از تحصیل می¬پردازد. از میان همه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بوده¬اند تعداد 264 نفر از دانشجویان (151 دختر و 113 پسر) به شیوه نمونه¬برداری طبقه¬ای تصادفی انتخاب و دو مقیاس یادگیری خودنظم¬یافته (1995) و رضایت¬مندی از تحصیل (2001) و پرسشنامه امید سیمپسون (1999) بر روی آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان می¬دهد بین مؤلفه¬های امید(روابط اجتماعی، تحصیل، روابط رمانتیک، روابط خانوادگی، شغل و اوقات فراغت) با یادگیری خود نظم یافته و رضایت¬مندی از تحصیل رابطه معنادار وجود دارد. متغیر اوقات فراغت، شغل و تحصیل از مؤلفه¬های امید می¬تواند یادگیری خودنظم¬یافته را پیش¬بینی نماید. دو مؤلفه تحصیل و اوقات فراغت از مؤلفه¬های امید می¬تواند رضایت¬مندی از تحصیل را پیش¬بینی نماید.