اعتیاد به اینترنت و برخی همبسته های جمعیت شناختی آن در دانشجویان شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیرامین علوی نژاد 1 , شیرین کوشکی 2 , آنیتا باغداساریانس 3 , فاطمه گلشنی 4
1 - دانشجو دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
2 - دانشیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
3 - استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
4 - استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
کلید واژه: اعتیاد به اینترنت, رشته تحصیلی, شیوههای والدگری, وضعیت تأهل, شبکههای مجازی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی برخی همبسته های جمعیت شناختی اعتیاد اینترنت انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش شامل 800 نفر از دانشجویان 18 تا 24 سال بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) انجام گرفت. از میان متغیرهای جمعیت شناختی مورد مطالعه رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، شیوه های والدگری و موضوع اینترنت مصرفی بین کاربران عادی و مشکل دار اینترنت تفاوت معنی داری نشان دادند (p ˂ 005). کاربرانی که والدین خود را مستبد و یا بی اعتنا گزارش کردند به میزان قابل توجهی در گروه کاربران مشکل دار اینترنت بیشتر بودند (p ˂ 0.1). به طور کل، اینطور به نظر می رسد که ارتباط اطلاعات جمعیت شناختی دانشجویان با اعتیاد به اینترنت می تواند تلویحات مهمی به همراه داشته باشد. برخی از این ویژگیهای جمعیت شناختی می توانند به لحاظ پیش بینی و علت یابی رفتارهای نابهنجار از قبیل اعتیاد به اینترنت مورد توجه پژوهش های آتی قرار گیرند.
This research was conducted with the aim of investigating some demographic correlates of Internet addiction. The research population was all undergraduate students of Tehran universities who were studying in the academic year 1997-1998. The sample of this research included 800 students aged 18 to 24 who were selected by multi-stage cluster method. Data collection was done using demographic information questionnaire and Internet addiction questionnaire by Yang (1998). Among the studied demographic variables of the field of study, marital status, employment status, parenting methods and the topic of Internet consumption showed a significant difference between normal and problematic Internet users (p ˂ 005). Users who reported their parents as authoritarian or neglectful were significantly more in the group of problematic Internet users (p ˂ 0.1). In general, it seems that the relationship between students' demographic information and Internet addiction can have important implications. Some of these demographic characteristics can be considered in future research in terms of predicting and finding the cause of abnormal behaviors such as Internet addiction.
_||_