بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله ای بر سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی نوجوانان کار ۱۲ تا ۱۸ ساله
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: مهارتهای مقابله ای, واژگان کلیدی: سرمایه روانشناختی, سبک های عاطفی, نوجوانان کار,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای مقابله ای بر سرمایه های روان شناختی و سبک های عاطفی نوجوانان کار است. روش پژوهشی، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه نوجوانان کار ۱۲ تا ۱۸ ساله منطقه ۲ شمیرانات شهر تهران بود که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند. از میان این کودکان ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، در گروه آزمایشی و شاهد جای گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (۲۰۰۷) و سبک های عاطفی هافمن و کاشدن (۲۰۱۰) استفاده شد. سپسگروه آزمایشی (۱۵ نفر از نوجوانان کار) به مدت ۱۰ جلسه دو ساعته از آموزش مهارتهای مقابله ای برخوردار شدند، در حالی که گروه شاهد تحت این آموزش قرار نگرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین گروه آزمایش در پس آزمون در هر چهار مؤلفه "سرمایه روانشناختی" و هر سه متغیر "سبک عاطفی" نسبت به پیش آزمون افزایش یافته است، در حالی که در گروه شاهد چنین افزایشی مشاهده نمی شود. در نتیجه آموزش مهارتهای مقابله ای موجب بهبود سرمایه روان شناختی و سبک عاطفی در نوجوانان کار شده است.
Abstract The purpose of this article is identifying the impacts of coping skills training on working teens' psychological capital and affective styles. The research was based on investigation method and has been followed the pre-test/post-test method with control group. The statistic population of the research included 12-18 year-old working teens of Shemiranat area2. Tehran who worked under the social welfare; using available sampling method 30 teen have been choose and settled on experimental group and control group. In order to collecting data, the questionnaires of Lotanz‟s psychological capital and Hoffman and Kashdan‟s affective style have been used. Afterwards, the coping skills have been taught to the experimental group, 15 working teens, in ten tow-hour sessions while control group has been not taught. The results indicated that the average of four constituents i.e. “psychological capital” and all three “affective styles” in experimental group in post-test increased than in pre-test, while this increase has been not seen in the control group. In conclusion, coping skills training leaded to improve the psychological capital and affective styles of working teens.
_||_