بررسی تاثیر آموزش خودآکاهی بر سندرم ایمپاستر(وانمودگرایی)در دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه تیزهوشان شهر اهواز
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيسهیلا کوشافر 1 , پروین احتشام زاده 2
1 -
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کلید واژه: gifted students, کلیدواژه:خودآگاهی, سندرم ایمپاستر(وانمودگرایی), دانش آموزان تیزهوش دبیرستان, key words:self-awareness, imposter syndrome,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسیتاثیر آموزش خودآگاهی بر سندرم ایمپاستر (وانمودگرایی )دانش آموزان دختر دبیرستانهای تیزهوشان شهر اهوازبود.در این مطالعه با استفاده از نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 30 دانش آموز دبیرستان تیزهوشان که دارای نمره بالای 60 در وانمودگرایی بودند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روش مطالعه ، آزمایشی و از نوع پیش آزمون_پس آزمون با استفاده از پرسشنامه وانمودگرایی بود. پرسشنامه ها در مرحله پیش آزمون توسط دو گروه تکمیل شدند و بعد از آموزش خودآگاهی در هشت جلسه و طی دو ماه برای گروه آزمایش، مجددا دو گروه آزمایش و گواه ، پرسشنامه ها را در مرحله پس آزمون تکمیل نمودند.. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس تک متغیره(آنکوا) و چند متغیره (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش خودآگاهی بر کاهش وانمودگرایی اثربخش بوده است. پس از اجرای مرحله پیگیری یک ماهه، نتایج بدست آمده تکرار گردید که نشان دهنده ثبات اثربخشی آموزش خودآگاهی بر میزان وانمودگرایی دانش آموزان بود.
Abstract: The purpose of this research was effectiveness of teaching self-awareness on imposter syndrome in gifted highschool girl's students in Ahvaz. In this study by using a purposive sampling ,30 students who were gifted and high score in imposter placed into experimental group and control group by random assignment.Method of study was experimental and the type was pretest and posttest.The instrument was imposter questionnaire.At the first pretests were completed by both two groups, then accomplished self-awareness training for experimental group.Finally both of groups, completed posttests.For the analysis of data used of MONCOVA and ANCOVA.Results showed that training of self-awareness affected on decreasing of imposter