شناسایی و بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر شهرت سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيصدیقه طوطیان اصفهانی 1 , فرانک خدایاری 2 , یوسف عزیزی 3
1 - استادیار گروه حسابداری و مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: شهرت سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی, کارکنان, عوامل اجتماعی, تحلیل سلسله مراتبی,
چکیده مقاله :
شهرت سازمانی نشاندهنده ارزش روابط عمومی در سازمان است که یکی از مهمترین و ضروریترین موضوعات در پیشرفت سازمانی محسوب میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر شهرت سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در سال 1395، تعداد 113 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای عوامل اجتماعی و شهرت سازمانی جمعآوری و با روشهای مقایسه زوجی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بهترتیب تخصص، قابلیت اعتماد، خوشنامی، مدیریت سازمانی، عملکرد مالی و مسئولیتپذیری سازمانی بهعنوان عوامل موثر بر شهرت سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شدند و این عوامل نقش معنیداری در شهرت سازمانی آنان داشتند (05/0P<). با توجه به نتایج برای بهبود شهرت سازمانی میتوان بهترتیب میزان تخصص، قابلیت اعتماد، خوشنامی، مدیریت سازمانی، عملکرد مالی و مسئولیتپذیری سازمانی را از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
Organizational reputation represents the value of public relations in the organization, which is a one of the most important and essential issues in organizational progress. This research aimed to identifying and role review of effective social factors on organizational reputation of the employees of Islamic Azad University. In a descriptive - analytical study from employees of Islamic Azad University of east Tehran branch in 2016 year, 113 people were selected through stratified sampling method. Data collected with questionnaires of social factors and organizational reputation and analyzed through using of paired comparison matrix and analytic hierarchy process (AHP) methods. The findings showed that expertise, trust capability, fame, organization management, financial function and organization responsibility, respectively were identified as effective factors on the organizational reputation of the employees of Islamic Azad University and this factors had a significant role in their organizational reputation (P<0/05). Regarded to results to improve the organizational reputation could increase respectively the level of expertise, trust capability, fame, organization management, financial function and organization responsibility through workshop.
_||_