رابطه شکست عشقی با استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان: نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانزهرا مختاری 1 , آمنه تواندل 2 , زهرا حسینی 3 , فاطمه غلامیفرد 4 , عباس نجفی پور تابستانق 5
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور زرینشهر، اصفهان، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه، هرمزگان، ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد همدان، همدان، ایران
4 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد بناب، تبریز، ایران
5 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شکست عشقی با استرس تحصیلی دانشجویان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها تعداد ۳۰۵ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزارها شامل پرسشنامه ضربه عشق راس (۱۹۹۹)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) و استرس تحصیلیزاژاکووا، لینچ و اسپینشاد (۲۰۰۵) بودند. برای تحلیل دادهها از مدلهای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادند شکست عشقی همبستگی مثبت با استرس تحصیلی (۳۶/۲t=، ۰۱۱/۰p=) و همبستگی منفی با متغیر تنظیم شناختی هیجانی دارد (۵۰/۴- t=، ۰۰۰/۰p=). همچنین بین تنظیم شناختی هیجان با استرس تحصیلی رابطه معناداری بدست آمد (۱۶/۶۲t=، ۰۰۰/۰p=). در نهایت با استفاده از آزمون سویل نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین شکست عشقی و استرس تحصیلی با ضریب مسیر ۶۲/۰- و مقدار ۱۴/۱۷- t= مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: این پژوهش علاوه بر گسترش مبانی نظری موضوع مورد مطالعه، در برگیرنده مفاهیمی برای شناخت اثرات منفی شکست عشقی در بین افراد بود. برای کاهش پیامدهای شکست عشقی به ویژه در حیطه تحصیلی میتوان با برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجانی دانشجویان قدم محکمی در راستای اهداف پژوهشی برداشت.
آقاجانی، محمدجواد؛ اکبری، بهمن؛ خلعتبری، جواد؛ و صادقی، عباس. (۱۳۹۷). اثربخشی معنی درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی. دوماهنامه ارمغان دانش، ۲۳(۴)، ۴۴۴-۴۲۸.
اخوی ثمرین، زهرا؛ و احمدی، شیرین. (۱۳۹۹). تدوین مدلی برای پیشبینی ضربه عشقی بر اساس سبکهای حل مسأله با میانجی انعطافپذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۹(۵)، ۵۱۴-۴۹۹.
اکبری، ابراهیم؛ و همکاران. (۱۳۹۱). مقایسه دانشجویان دارای شکست عشقی با و بدون نشانگان بالینی در طرحوارههای ناسازگار اولیه و الگوهای فرزندپروری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۸(۳)، ۱۹۴-۱۸۴.
اکبری، معصومه؛ طالع پسند، سیاوش؛ رحیمیان، اسحق؛ و امین بیدختی، علی اکبر. (۱۴۰۰). اثربخشی مداخله یکپارچهنگر شکست عاطفی بر بهبود نشانگان ضربه عشق، تابآوری تحصیلی، بهزیستی تحصیلی و تمایزیافتگی خود در دانشجویان دچار شکست عاطفی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، ۱۸(۴۴)، ۱۰۲-۷۴.
الیکای دهنو، حمیرا؛ و تیزدست، طاهر. (۱۳۹۹). اثر بخشی درمان تعهد و پذیرش (ACT) بر شکست عاطفی زنان مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی نوشهر. ششمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت نگر، بندرعباس.
امان الهی، عباس؛ تردست، کوثر؛ و اصلانی، خالد. (۱۳۹۳). پیشبینی نشانگان ضربه عشق براساس خود شفقتی در دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، ۸(۴)، ۶۱-۴۳.
پیمبری، مصطفی.، منصوبی فر، محسن.، هواسی سومار، ناهید.، تاری مرادی، آرزو.، و بلیاد، محمدرضا. (۱۴۰۰). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی، خودانتقادی و نشخوار فکری در دانشجویان دارای تجربه شکست عاطفی. فصلنامه پرستار و پزشک در رزم، ۹(۳۲)، ۱۷-۶.
حبیب زاده، عباس.، بیکی، مهدی.، و پرزور، پرویز. (۱۴۰۰). نقش سبکهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. نشریه رویش روانشناسی، ۱۰(۷)، ۱۱۴-۱۰۵.
حسنی، جعفر. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. تحقیقات علوم رفتاری، ۹(۴)، ۲۲۹-۲۴۰.
دستمردی، زهرا.، مقتدر، لیلا.، و اکبری، بهمن. (۱۴۰۰). مقایسه اثربخشی شفقت به خود و تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان با تجربه شکست عاطفی. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، ۲(۴)، ۱۷۵-۱۵۸.
رجبی، سوران.، جوکار، مهناز.، و علیمرادی, خدیجه. (۱۳۹۷). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی متمرکز بر آسیب در کاهش نشانگان ضربه عشق در دانشجویان. مشاوره کاربردی، ۸(۱)، ۹۶-۷۹.
رضایی فرد، اکبر. (۱۳۹۹). نقش تحمل ناکامی و شکست عاطفی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان. اولین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل.
زارع، حسین.، سلگی، زهرا. (۱۳۹۱). بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، ۶ (۳)، ۲۹-۱۹.
دودانگه، حسن.، و قمری، محمد. (۱۳۹۹). ارزیابی ارتباط تنظیم شناختی هیجان و اضطراب و استرس تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. ششمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
سیاح برگرد، مهدی.، اولی پور، علیرضا.، اردمه، علی.، شهیدی، شکوه.، و یعقوبی عسگرآباد، اسماعیل. (۱۳۹۳). پیشبینی سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. توسعهی آموزش جندی شاپور، ۵(۱)، ۴۴-۳۷.
سیف، علی اکبر. (۱۳۹۸). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: چاپ دوران.
شفیعی، ایران.، بهرامی، هادی.، و حاتمی، حمیدرضا. (۱۳۹۸). اثر بخشی آموزش تفکر مثبتنگر بر تنظیم شناختی هیجان و اهمالکاری در دانشآموزان دختر دوره دوره دوم متوسطه. پژوهش در نظامهای آموزشی، ۱۳(۴۷)، ۴۰-۲۳.
شکری، امید.، فراهانی، محمدنقی.، کرمی نوری، رضا.، و مرادی، علیرضا. (۱۳۹۳). فرایندهای ارزیابی شناختی و استرس تحصیلی: نقش تعدیل کنندهی جنس و فرهنگ. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۲(۳)، ۶۸-۵۹.
شیخی، غیاث الدین.، رجب پور، مجتبی.، و شیایی، حسین. (۱۳۹۸). ارتباط کمالگرایی، اضطراب، نظمجویی شناختی هیجان با درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور پیرانشهر. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ۹(۲)، ۱۴۶-۱۲۳.
شیخ الاسلامی، علی.، و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (۱۳۹۹). اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دچار استرس تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، ۹(۱۷)، ۱۶۱-۱۴۹.
طاهری، فرناز.، درتاج، فریبرز.، دلاور، علی.، و سعادتی شامیر، ابوطالب. (۱۳۹۷). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مشارکت تحصیلی: نقش واسطهای استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مطالعات روانشناختی، ۱۴(۴)، ۱۷۶-۱۵۷.
عارفپور، امیرمحمد.، سادات شجاعی، فرشته.، مهدوی، هدی.، و حاتمی، محمد. (۱۳۹۸). پیشبینی تابآوری براساس تنظیم شناختیهیجان و احساس گناه در زنان دچار سرطان پستان. فصلنامه روانشناسی کاربردی،۱۳(۴)، ۵۲۶-۵۰۹.
قاضینژاد، نیکو.، آسایش، محمدحسین.، و باهنر، فهیمه. (۱۳۹۹). واکنشهای شناختی دختران با نشانگان شکست عشقی: یک مطالعهی پدیدارشناسی. نشریه رویش روانشناسی، ۹(۱)، ۱۰۶-۹۷.
قدم پور، عزت اله.، یوسفوند، مهدی.، و رجبی، هومن. (۱۳۹۷). نقش خوشبینی تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوان سازی تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، ۱۵(۳۰)، ۲۴۱-۲۰۷.
کرمی نژاد، زینب.، سودانی، منصور.، و مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (۱۳۹۵). اثربخشی رویکرد هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ۱۸(۴)، ۸۶-۷۹.
گرجین پور، فاطمه.، و برزگر، مجید. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر تنظیم شناختی هیجان و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه. فصلنامه زن و جامعه، ۱۳(۴۹)، ۱۱۸-۱۰۵.
ناصری منش، مانیا.، موسوی نیک، مریم.، و عظیمی، رحمت اله. (۱۴۰۱). اثربخشی درمان شناختی رفتاری در نشانگان ضربه عشق، حالات خلقی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد با تجربه شکست عاطفی. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، ۴(۱)، ۲۱۷-۲۰۳.
محمدیاری، قاسم.، جباری، کامران.، و قنبری، سمیه. (۱۴۰۰). شکست عاطفی دانشآموزان دختر و ارتباط آن با استفاده از شبکههای مجازی و برنامههای شبکههای ماهواره. نشریه علمی فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، ۱۶(۵۷)، ۱۲۶-۱۰۷.
مصباحی، الهام.، امیری مجد، مجتبی.، قمری، محمد.، و بزازیان، سعیده. (۱۳۹۸). تدوین مدلی برای پیشبینی نشانگان ضربه عشقی در دانشجویان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی. مجله روانپزشکی روانشناسی بالینی ایران، ۲۵(۱)، ۵۵-۴۲.
نجفیپور تابستانق، عباس.، کاظمی، محمدحسین.، ایلخانی، ناهید.، و غلامیفرد، فاطمه. (۱۴۰۰). نقش شکست عاطفی در خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان. نهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
وجدیان، محمدرضا.، عارفی، مژگان.، و منشئی، غلامرضا. (۱۳۹۹). تاثیر آموزش ذهن گاهی نوجوان محور بر تاب آوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی. فصلنامه روانشناسی تحلیلی- شناختی، ۱۱(۴۳)، ۶۸-۵۵.
Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12, 87-94. [Link]
Asikainen, H., Salmela-Aro, K., Parpala, A., & Katajavuori, N. (2020). Learning profiles and their relation to study-related burnout and academic achievement among university students. Learning and Individual differences, 78, 101781.
Anita, H., Clayton, Elia Margarita Valladares Juarez. (2017). Female Sexual Dysfunction. Psychiatric Clinics of North America, 40(2), 267-284.
Austin, D. E., & Jackson, M. (2019). Benevolent and hostile sexism differentially predicted by facets of right-wing authoritarianism and social dominance orientation. Personality and individual differences, 139, 34-38.
Bahrami, F. (2017). The Relationship Between Cognitive Emotion Regulation and Academic Buoyancy with The Role of Mediating Self-Handicapping in Students. Iranian journal of educational sociology, 1(6), 114-124.
Baker CD, De Silva P. (2007). The relationship between male sexual dysfunction and belief in zilbergeld's myths: An empirical investigation. Sex Marital Ther; 3(2): 229-38.
Benita, M., Levkovitz, T., & Roth, G. (2017). Integrative emotion regulation predicts adolescents' prosocial behavior through the mediation of empathy. Learning and Instruction, 50, 14-20.
Chandra, Y. (2020). Online education during COVID-19: perception of academic stress and emotional intelligence coping strategies among college students. Asian education and development studies.
del Palacio-González, A., Clark, D. A., & O’Sullivan, L. F. (2017). Distress severity following a romantic breakup is associated with positive relationship memories among emerging adults. Emerging Adulthood, 5(4), 259-267.
De Meyer, S., Kågesten, A., Mmari, K., McEachran, J., Chilet-Rosell, E., Kabiru, C. W., ... & Michielsen, K. (2017). “Boys should have the courage to ask a girl out”: Gender norms in early adolescent romantic relationships. Journal of Adolescent Health, 61(4), S42-S47.
Dube, A., Chamisa, J. A., Gundani, P. M., Bako, C., & Lunga, M. C. (2018). Association of academic stress, anxiety and depression with social-demographic among medical students. Int'l J. Soc. Sci. Stud., 6, 27.
Farley, J. P., & Kim-Spoon, J. (2014). The development of adolescent self-regulation: Reviewing the role of parent, peer, friend, and romantic relationships. Journal of adolescence, 37(4), 433-440.
Feliu-Soler, A., Reche-Camba, E., Borràs, X., Pérez-Aranda, A., Andrés-Rodríguez, L., Peñarrubia-María, M. T., ... & Luciano, J. V. (2017). Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in patients with fibromyalgia syndrome. Frontiers in psychology, 8, 2075.
Field, T., Diego, M., Pelaez, M., Deeds, O., & Delgado, J. (2010). Breakup distress and loss of intimacy in university students. Psychology, 1(03), 173.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire: psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European journal of psychological assessment, 23(3), 141-149.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and Emotion, 32(7), 1401-1408.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348.
Grynberg, D., & López-Pérez, B. (2018). Facing others’ misfortune: Personal distress mediates the association between maladaptive emotion regulation and social avoidance. PLoS One, 13(3), e0194248.
Hooper, A. (1992). The Ultimat Sex book. New York: Dorling kindersley, Inc.
Huang, F. Y., Hsu, A. L., Hsu, L. M., Tsai, J. S., Huang, C. M., Chao, Y. P., & Wu, C. W. (2019). Mindfulness improves emotion regulation and executive control on bereaved individuals: an fMRI study. Frontiers in human neuroscience, 12, 541.
Jacques, J.D.M., Lanjveld, V., Everaerd, W., & Grotjohann, Y. (2001). Cognitive Behavioral Bibliotherapy for Sexual Pysfunctions in Heterosexual Couples, Journal of Sex Research, b; 45-47.
Joseph, N., Nallapati, A., Machado, M. X., Nair, V., Matele, S., Muthusamy, N., & Sinha, A. (2021). Assessment of academic stress and its coping mechanisms among medical undergraduate students in a large Midwestern university. Current Psychology, 40(6), 2599-2609.
Kansky, J., Allen, J. P., & Diener, E. (2019). The young adult love lives of happy teenagers: The role of adolescent affect in adult romantic relationship functioning. Journal of research in personality, 80.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive therapy and research, 41(2), 206-219.
Kuula, L., Partonen, T., & Pesonen, A. K. (2020). Emotions relating to romantic love—further disruptors of adolescent sleep. Sleep Health, 6(2), 159-165.
Kumaraswamy, N. (2013). Academic stress, anxiety and depression among college students: A brief review. International review of social sciences and humanities, 5(1), 135-143.
Krychman, M.L. (2013). Female sexual disorders: Treatment options in the pipeline.
Langeslag, S. J., & Sanchez, M. E. (2018). Down-regulation of love feelings after a romantic break-up: Self-report and electrophysiological data. Journal of Experimental Psychology: General, 147(5), 720.
Laumann, E.O., Paik A., & Rosen, R.C. (2009). Sexual dysfunction in the United States: Prevalence and predictors. JAMA, 281:537-44.
Lee, J. S., Kim, J., Hwang, J., & Cui, Y. G. (2021). Does love become hate or forgiveness after a double deviation? The case of hotel loyalty program members. Tourism Management, 84, 104279.
Macey, K., Gregory, A., Nunns, D., & Das Nair, R. (2015). Women’s experiences of using vaginal trainers (dilators) to treat vaginal penetration difficulties diagnosed as vaginismus: A qualitative.
Malherbe, N. (2021). Considering love: Implications for critical political psychology. New Ideas in Psychology, 61, 100851.
Malesza, M. (2019). Stress and delay discounting: The mediating role of difficulties in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 144, 56-60.
McKiernan, A., Ryan, P., McMahon, E., Bradley, S., & Butler, E. (2018). Understanding young people's relationship breakups using the dual processing model of coping and bereavement. Journal of Loss and Trauma, 23(3), 192-210.
Monteiro, N. M., Balogun, S. K., & Oratile, K. N. (2014). Managing stress: the influence of gender, age and emotion regulation on coping among university students in Botswana. International journal of adolescence and youth, 19(2), 153-173.
Murray, D. R., Haselton, M. G., Fales, M., & Cole, S. W. (2019). Falling in love is associated with immune system gene regulation. Psychoneuroendocrinology, 100, 120-126.
Naragon-Gainey, K., McMahon, T. P., & Chacko, T. P. (2017). The structure of common emotion regulation strategies: A meta-analytic examination. Psychological bulletin, 143(4), 384.
Nobre, P.J., & Pinto-Gouveia, J. (2006 a). Dysfunctional sexual beliefs as vulnerability factors to sexual dysfunction. J Sex Res, 43(1): 68-75.
Ogolsky, B. G., Surra, C. A., & Monk, J. K. (2016). Pathways of commitment to wed: The development and dissolution of romantic relationships. Journal of Marriage and Family, 78(2), 293-310.
Oravecz, Z., Dirsmith, J., Heshmati, S., Vandekerckhove, J., & Brick, T. R. (2020). Psychological well-being and personality traits are associated with experiencing love in everyday life. Personality and Individual Differences, 153, 109620.
Palacios, S., Castano, R., & Grazziotin, A. (2009). Epidemiology of female sexual dysfunction. Maturities, 63:119-23.
Pronk, T. M., Karremans, J. C., & Wigboldus, D. H. (2011). How can you resist? Executive control helps romantically involved individuals to stay faithful. Journal of personality and social psychology, 100(5), 827.
Purnamaningsih, E. H. (2017). Personality and emotion regulation strategies. International Journal of Psychological Research, 10(1), 53-60.
Ramachandiran, M., & Dhanapal, S. (2018). Academic Stress Among University Students: A Quantitative Study of Generation Y and Z's Perception. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 26(3).
Reddy, K. J., Menon, K. R., & Thattil, A. (2018). Academic stress and its sources among university students. Biomedical and pharmacology journal, 11(1), 531-537.
Rehm, L. (1977). A self-control model of depression. Behavior Therapy, 8, 787-804.
Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2020). Profiles of emotional and motivational self-regulation following errors: Associations with learning. Learning and Individual Differences, 77, 101806.
Rottweiler, A. L., Taxer, J. L., & Nett, U. E. (2018). Context matters in the effectiveness of emotion regulation strategies. AERA Open, 4(2), 2332858418778849.
Rosse, R. B. (2007). The love trauma syndrome: free yourself from the pain of a broken heart. Da Capo Lifelong Books.
Sasanpour, M. (2013). The Effect of Sexual Cognitive Reconstruction Therapy on Sexual Problems of Couples. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84,1448 – 1454.
Schmidt, J., & Lockwood, B. (2017). Love and other grades: A study of the effects of romantic relationship status on the academic performance of university students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(1), 81-97.
Subramani, C., & Venkatachalam, J. (2020). Impact of Cognitive Emotion Regulation on Academic Stress of School Students. The International journal of analytical and experimental modal analysis. 12(1):1943-1951.
Sun, Y., & Nolan, C. (2021). Emotion Regulation Strategies and Stress in Irish College Students and Chinese International College Students in Ireland. Journal of International Students, 11(4), 853-873.
Ter Kuile, M.M., Both, S., & Van Lankveld, J.J. (2010). Cognitive behavioral therapy for sexual dysfunctions in women. Psychiatric Clinics of North America, 33(3), 595-610.
Van Lankveld, J.J., ter Kuile, M.M., De Groot, H.E., Mellis, R., Nefs, J., & Zandbergen, M. (2006). Cognitive-behavioral therapy for women with lifelong vaginismus: a randomized waiting-list controlled trial of efficacy. J Consult Clin Psychol Feb, 74(1):168-78.
Whestheimer, R., & Lopater, S. (2005). Human Sexuality: A Psychology Perspective. (2th ed) Philadelplia: Lippincott Williams & Wilkins.
Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46(6), 677-706.
Zhu, X. (2019, June). Relationship between self-differentiation and self-disclosure of college students: The mediating role of peer attachment. In 3rd International Conference on Economics and Management, Education, Humanities and Social Sciences (EMEHSS 2019) (pp. 150-158). Atlantis Press.