سرمایههای طبقه متوسط جدید در میدان رقابتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران(مورد مطالعه: دوره اصلاحات و اصولگرایی)
محورهای موضوعی : انتخابات
1 - استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
کلید واژه: ایران, سیاسی, رقابت, طبقه, متوسط,
چکیده مقاله :
مقاله پیش رو درصدد بررسی نقش سرمایههای تأثیرگذار طبقه متوسط جدید در رقابتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا نویسنده ضمن بررسی نظریه پراتیک بوردیو، تبیین انواع سرمایه و سازگاری این نظریه با فضای سیاسی ایران، به نقش سرمایههای طبقه متوسط جدید در رقابتهای سیاسی دوره موسوم به اصلاحطلبی و اصولگرایی پرداخته است. به لحاظ روششناسی از نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی میباشد که برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی استفاده شده است. طبقه متوسط جدید از چه سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نمادینی در رقابتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران استفاده میکردند و چگونه از این سرمایهها بهرهبرداری مینمودند؟ مهمترین پرسش تحقیق حاضر را تشکیل میدهد. در مجموع نتایج تحقیق نشان میدهد که مهمترین سرمایههای تأثیرگذار طبقه متوسط جدید عبارتاند از روشنفکران، دانشجویان، نهادهای مدنی و مردمنهاد، سلبریتیها، بورژوازی ملی، عاملیتهای استراتژیک، گروههای منزلتی، مطبوعات و احزاب و تشکلهای سیاسی هستند که موقع رقابت با طبقه متوسط سنتی در ایام انتخابات سراسری از آنها استفاده میکردند.
The upcoming article seeks to investigate the role of the influential capitals of the new middle class in the political competitions of the Islamic Republic of Iran; In this regard, while examining Bourdieu's practical theory, explaining the types of capital and the compatibility of this theory with the political environment of Iran, the author has addressed the role of new middle class capitals in the political contests of the period known as reformism and fundamentalism. In terms of methodology, it is a descriptive-analytical study that has been used to collect information from library and documentary methods. What economic, social, political, cultural and symbolic capitals did the new middle class use in the political contests of the Islamic Republic of Iran and how did they exploit these capitals? It constitutes the most important question of the present research. In sum, the results of the research show that the most important influential capitals of the new middle class are intellectuals, students, civil and non-governmental organizations, celebrities, national bourgeoisie, strategic agencies, prestigious groups, the press, and political parties and organizations that compete with the traditional middle class in They used them during national elections.
_||_