ریشهیابی سنت امروزین یادگاری نوشتن در سنگنگارههای ایران
محورهای موضوعی : باستانشناسی پیش از تاریخ
1 - بنیاد ایرانشناسی، شعبه استان کردستان، سنندج، ایران.
کلید واژه: ارسباران, شمنیسم, سنگنگاره, یادگاری, سنگ قبر,
چکیده مقاله :
در کنار سنگنگارههای باستانی در نقاط مختلف کشور یادگاریهایی دیده میشود که این فرض را در ذهن بوجود میآورد که سنگنگارههای باستانی نیز میتوانسته به نوعی به قصد یادگاری نوشتن حکشده و در واقع میتوان ریشه این سنت امروزی را در دلیل حکشدن سنگنگارهها دنبال کرد. مصاحبه با افرادی که امروزه نیز نقوشی شبیه آنچه که در اکثر سنگنگارههای باستانی دیده میشود را به قصد یادگاری حک کردهاند این فرضیه را تقویت میکند. آنچه که در این مقاله در مورد معنی و مفهوم سنگنگارهها به بحث گذاشته میشود با تفسیر شمنیسم ارائه شده در مورد صحنههای حکشده در سنگنگارههای ارسباران در شمال غرب ایران کاملاً متفاوت است. البته تفسیر ارائه شده در این مقاله بسیار کلی بیان شده و نمیتوان گفت که تمامی این آثار در سراسر ایران از دوره پیش از تاریخ گرفته تا زمان حال تنها و تنها به یک نیت و آن هم به قصد یادگاری نوشتن خلق شده باشند ولی به نظر میرسد که ایده غالب در خلق سنگنگارههای ایران باشد.
Beside archaeological rock arts distributed in some parts of Iran, one can see recent engraved memories which motivate this assumption that these rock arts were carved as memories. Interview with some alive hunters who continue the tradition of rock art until today support this hypothesis. Our view about the meaning of Iranian rock art represented in this paper is totally different from Rafiffar’s point of view. He believes in finding the trace of Shamanism in Arasbaran rock art. It is impossible that all Iranian rock arts from prehistoric period to present time were depicted just as a memory. We only believe that this idea is a dominate one.
_||_