فردیّت و نوگرایی تصویر در شعر شیون فومنی
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیبرات محمدی 1 , فرین قره باغی 2 , زرین تاج رضایی 3
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
3 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: نوآوری, بلاغت, فردیّت, تصاویر شعری, شیون فومنی,
چکیده مقاله :
تصویر یا ایماژ را میتوان از اصلیترین عناصر زیباییشناسی شعر دانست؛ بخشی از بلاغت کلام بر عهدۀ تصویر است. هر اندازه تصویر نو بوده و ریشه در فردیّت و نگرش فردی داشته باشد به همان اندازه تأثیر و گیرایی بیشتری خواهد داشت؛ چرا که ماهیّت هنر، پیوندی ناگسستنی با نوجویی و نوآوری دارد و این نوآوریها در کلان ساختار شعر، تابعی است از نوجوییها در ساختارهای خرد که تصویر نیز یکی از این ساختارهای خرد است. شعر معاصر با الهام از نظریّههای پیشرو نیما که تأکید به نگاه شخصی و فردیّتگرایی داشت، عرصههای ناشناخته ای از تصویر را کشف کرده است و گرایش کلّی به سمت و سوی نوآوری در تصاویر شعری است. شیون فومنی را میتوان از شاعران صادق به نظریّات نیما در باب نوآوری تصویری قلمداد کرد. رنگ اقلیمی در شعر شیون نیز با تأکید بر فردیّتگرایی و تجربهگرایی چون نیما غالب است و او تصاویری بکر از طبیعت با این نگرش شخصی خلق کرده است. همچنین جزئینگری و دقّت و باریکبینی او که نازکخیالی شاعران سبک هندی را به یاد میآورد عاملی دیگر در نوآوری تصویری وی بوده است. فردیّتگرایی به ساحت تصویر معشوق نیز در شعر او کشانده شده و وجوه زیباییشناسی معشوق در شعر او متفاوت از شعر سنّتی و با دیدی شخصی ارائه شده است. پژوهش حاضر قصد دارد به روشی توصیفی-تحلیلی این وجوه نوگرایی تصویری را در شعر شیون فومنی مورد کاوش قرار دهد. نتیجۀ پژوهش نیز نشان از وفاداری شیون فومنی به اصل نوگرایی در تصویرپردازی دارد.
imagery can be considered as one of the main aesthetic elements in poetry; in the poery part of the rhetoric and influnce is depend to the imagery; The novelty of the image and reflection of the individual attitude in it, cause a double impact and attraction; Because the essence of art is deeply linked with innovation, and these innovations in the macro structure of poetry,likned to innovation in micro structure and imagery one of this micro structures. Iranian modern poery with Inspired by Nima's progressive theories that emphasized personal view and individualism,and with a this has discovered unknown areas of the imagery, and have a general tendency towards innovation in poetic images. Shivan Foumani can be considered one of the honest poets to Nima's theories in imagery innovation; Climatic color is also prevalent in Shivan's poetry with an emphasis on individualism and personal experiences, and he has created new and individual images of nature with this personal attitude. Also, his detail and precision look, that is remember the thin imaginative of Indian style poets, has been another factor in his imagery innovation. Individualism is also seen in the image of the beloved in his poetry, and the aesthetic aspects of the beloved are presented in his poetry differently from traditional poetry and with a personal attitude. The present study intends to explore these aspects of imagery innovation in Shivan's poetry in a descriptive-analytical method. The result of the research also shows Shivan's loyalty to the principle of imagery innovation.
انوشه، حسن.(1376). فرهنگنامه ادب فارسی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
آریان، قمر.(1354). «ویژگیها و منشأ سبک مشهور به هندی در سیر تحول ادبی» مندرج درجستارهای ادبی، شماره 34 ،صفحات261-297
آژند، یعقوب.(1363). ادبیات نوین ایران(از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی)ف چاپ اول، تهران: امیرکبیر
براهنی، رضا.(1380). طلا در مس، تهران: انتشارات زریاب
همو.(1371). طلا در مس، تهران: نویسنده
حسن پورآلاشتی، حسین.(1384). طرزتازه(سبک شناسی غزل سبک هندی)، تهران: سخن
حسن لی، کاووس.(1383). گونه های نوآوری در شعر معاصر ایران، چاپ اول، تهران: ثالث
خالقی مطلق، جلال.(1375). «زیبایی کمال مطلوب زن در فرهنگ ایران»، ایرانشناسی، ش8 ، صفحات 716 ـ 703.
رضازاده شفق، صادق.(1369). تاریخ ادبیات ایران، تهران: نشر آهنگ
روزبه محمد رضا.(1381). ادبیات معاصر(شعر)،تهران: روزگار
ریچاردز، آی.ا.(1379). اصول نقد ادبی، ترجمه سعید حمیدیان، تهران: نشر مرکز
زرقانی، مهدی.(1383). چشم انداز شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث
سپهری، سهراب.(1378). هشت کتاب، چاپ22، تهران: طهوری
شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1385). صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه
همو.(1349). صور خیال در شعر پارسی،تهران: انتشارات نیل
طالبیان، یحیی.(1379). صور خیال در شعر شاعران سبک خراسانی، تهران: عماد کرمانی
فتوحی، محمود.(1385). بلاغت تصویر، تهران: سخن.
همو.(1399). تماشای هستی از چشم مور(مبانی تجربه باریک اندیشی در سبک هندی)، ایران نامگ، سال 5، شماره 3، پاییز 1399، صفحات105-89
فرخزاد، فروغ.(1364). گزیدة اشعار، تهران: مروارید
فرشیدورد.(1373). خسرو، درباره ادبیّات و نقد ادبی، چاپ اول، تهران: امیرکبیر
فومنی، شیون.(1374). یک آسمان پرواز، تهران: شیون فومنی
همو.(الف1394). رودخانه در بهار،چ اول، تهران: ثالث
همو.(ب 1394). از تو برای تو،چاپ اول، تهران: نشر ثالث
همو.(1373). پیش پای برگ (برگزیده اشعار)تهران: شاعر
همو.(1389). خیاله گرده گیج (پرسه خیال)، به کوشش حامد فومنی، تهران.
محققی، عبدالمجید و حیات داودی ، فاطمه.(1393). جلوههای شاعرانه رنگ محلّی در اشعار منوچهر آتشی، فصلنامه ادبیات و زبان های محلی ایران زمین،، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، 4، (1)، صفحات 25-203
مکاریکا، ایرناریما.(1384). دانشنامه نظریه های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر، تهران: آگاه
نیمایوشیج.(1351). ارزش احساسات و پنج مقاله در شعر و نمایش، تهران: گوتنبرگ
همو.(1385). درباره هنر شعر و شاعری، به اهتمام سیروس طاهباز، تهران: نگاه
نیوا، ژرژ.(1386). نظر اجمالی به فرمالیسم روس، ترجمة رضا سیدحسینی، نقد نو (مجموعه مقالات)، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
_||_