تبیین الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم رحمتی 1 , فرهاد نژادحاجی علی ایرانی 2 , یحیی داداش کریمی 3 , غلامرضا رحیمی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، بناب، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
کلید واژه: ارتباطات, ارتباطات سازمانی, سلامت اداری, امور مالیاتی,
چکیده مقاله :
با توجه به نقش اجتنابناپذیر و برجسته ارتباطات اثربخش در انجام فعالیتهای سازمانی و پیشبرد اهداف آن، عوامل متعددی در ارتقاء سلامت نظام اداری کشور نقش دارند، و نقش ارتباطات پررنگتر از عوامل دیگر است. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستاد مرکزی سازمان امور مالیاتی مراکز استانها، به تعداد 30000 نفر است که از این تعداد 379 نفر به عنوان نمونة آماری براساس جدول مورگان برآورد و به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه 24 سوالی محققساخته در طیف لیکرت می باشد. برای سنجش روایی ابزار پژوهش، از روایی صوری استفاده شد که مورد تائید اساتید و کارشناسان قرار گرفت. و برای پایایی مدل حداقل از سه آزمون آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی اشتراکی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS3) انجام گرفت. بررسی شاخصهای برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضعیت برازشی مناسبی برخوردار است. طبق یافتههای پژوهش، بین اهداف مهارتی –شناختی، معنوی- روانشناختی، سازمانی- ساختاری و اهداف اجتماعی –فراشناختی و ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین شبکه ارتباطی، مدیریت ارتباط، ارتباط هیجانی و ارتباطات راهبردی و ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور ارتباط معناداری وجود دارد. امروزه ارتباطات تبديل به نیروی حیاتی هر سازمانی شده است و برای تداوم سلامت سازمان ضروری است. سازمانها نمیتوانند بدون ارتباطات وجود داشته باشند، و مديريت قادر نخواهد بود به دادههای اطلاعاتی دست يابد، و سرپرستان قادر نخواهند بود دستور بدهند، هماهنگی كار غیر ممکن میشود و سازمان بدون آن از هم فرو میپاشد.
Considering the inevitable and prominent role of effective communication in carrying out organizational activities and advancing its goals, several factors play a role in improving the health of the country's administrative system, and the role of communication is more prominent than other factors.The current research was conducted with the purpose of explaining the strategic model of organizational communication with an emphasis on increasing administrative health in the country's tax affairs organization.This research is of applied type, and in terms of method, descriptive-correlation. The statistical population of the research includes all the employees of the central headquarters of the Tax Affairs Organization of the provincial centers, in the number of 30,000 people, of which 379 people were estimated as a statistical sample based on the Morgan's table and were randomly selected in a stratified manner. The data collection tool in this research is a questionnaire with 24 questions created by the researcher in the Likert scale. To measure the validity of the research tool, face validity was used, which was approved by professors and experts. For the reliability of the model, at least three Cronbach's alpha tests, composite reliability and shared reliability have been used. Data analysis was done using structural equation model and partial least square method (PLS3).Examining the fit indices of the model indicates that the structural model of the research has a good fitting condition. According to the findings of the research, there is a significant relationship between skill-cognitive, spiritual-psychological, organizational-structural and social-metacognitive goals and organizational communication with an emphasis on increasing administrative health in the country's tax affairs organization. In addition, the results showed that there is a significant relationship between communication network, communication management, emotional communication and strategic communication and organizational communication with an emphasis on increasing administrative health in the country's tax affairs organization.Effective communication has become the vital force for any organization and essential for maintaining organizational health. Organizations cannot exist without communication; management would not access informational data, supervisors would not be able to issue directives, coordination would be impossible, and the organization would collapse without it.