تحلیل ابعاد الگوی رهبری پژوهشی از دیدگاه اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشبنم پژوهش 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , مژگان عبدالهی 3 , امیرحسین محمد داوودی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت اموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ،ساوه،ایران
کلید واژه: رهبری پژوهشی, انگیزه پژوهشی, توسعه پژوهشی, رفتار پژوهشی, موانع پژوهش دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی، تحلیل مؤلفههای رهبری پژوهشی و سنجش میزان ضریب توافق مؤلفههای استخراجشده از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش آمیخته (کمی و کیفی) انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات منتشره در خصوص موضوع موردبحث بود که ابتدا 160 مقاله در این زمینه جستجو و دستهبندی شد. پس از بررسی، 50 مقاله داخلی و خارجی بین سالهای 1391 تا 1399 (2012 تا 2020) با بهرهگیری از ابزار فیشبرداری موردمطالعه محتوایی قرار گرفت. ابتدا ابعاد اصلی مشخص شد، سپس مؤلفههای مرتبط با هر یک از ابعاد دستهبندی شد. جامعه آماری بخش کمی 35 نفر از اعضاء هیئتعلمی دانشگاهها میباشند که ملاک خبرگی این افراد، تجربه حداقل راهنمایی 10 رساله دانشگاهی است، پرسشنامهای با 69 سؤال تنظیم و از طریق تکنیک دلفی[1] در اختیار خبرگان و صاحبنظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 78/0 درصد و روایی محتوی زیر نظر کمیته علمی تأیید شد، با استفاده از آزمون ضریب هماهنگی کندال و با نرمافزار spss پردازش صورت گرفت. نتایج نشان داد ضریب نهایی میانگین وزنی توافقی برای ضریب توافق پایانی رهبری پژوهشی (W=0/88) بود. همچنین اعلام نظر نهایی در مورد ابعاد اصلی رهبری پژوهشی شامل، انگیزههای رهبری پژوهشی (W=0/85)، توسعه فکری رهبری پژوهشی (W=90)، توسعه رفتاری رهبران پژوهشی (W=0/89)، توسعه هویت حرفهای در رهبری پژوهشی (W=0/91)، سبکهای مؤثر در رهبری پژوهشی (W=0/87)، موانع رهبری پژوهشی (W=0/90)، زمینه ضروری رهبری پژوهشی (W=0/85)، توسعه مهارتهای تیم سازی رهبری پژوهشی (W=0/91) بود.
Th coefficient of the extracted components from the perspective of faculty members of the Azad University. This research has been done in terms of applied purpose and in terms of mixed method (quantitative and qualitative). The statistical population in the qualitative section was the published articles on the subject under discussion, which initially searched and categorized 160 articles in this field. After reviewing, 50 domestic and foreign articles between the years of 1391 to 1399 (2012 to 2020) were studied using content collection tools. First the main dimensions were identified, then the components related to each dimension were categorized. The statistical population of the quantitative section is 35 faculty members of universities; whose criterion of expertise is the experience of guiding at least 10 university dissertations. A questionnaire with 69 questions was prepared and provided to experts through Delphi technique. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.78% and the content validity was confirmed under the supervision of the scientific committee. It was processed using Kendall coordination coefficient test and SPSS software. The results showed that the final coefficient of weighted average for the final coefficient of agreement of the research leadership was (W = 0.88). Also announcing the final opinion on the main dimensions of research leadership including, motivations of research leadership (W = 0.85), intellectual development of research leadership (W = 90), behavioral development of research leaders (W = 0.89), development of professional identity in research leadership (W = 0.91), effective styles in research leadership (W = 0.87), barriers to research leadership (W = 0.90), essential field of research leadership (W = 0.85), skill development Team building was research leadership (W = 0.91).e purpose of this study was to identify, analyze the components of research leadership and measure the agreement
_||_