شناسایی مؤلفههای اصلی و فرعی یک مدل کسب و کار مبتنی بر آموزش و توسعه منابع انسانی در بانک کشاورزی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی اکبر کریم پور 1 , لیلا بهمئی 2 , محمد حسین پور 3 , مهدی بصیرت 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: آموزش, بهرهوری سازمانی, انگیزههای سازمانی, تعالی انسان,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعییک مدل کسب و کارمبتنی بر آموزشو توسعهمنابع انسانی در بانک کشاورزی استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری دادهها به تدوین سؤالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد. در ادامه از پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری شامل 15 نفر از خبرگان دارای زمینه علمی مرتبط و سابقه فعالیت در بانک کشاورزی به همراه مدیران و کارشناسان ارشد بانک کشاورزی بودهاند که با استفاده از روشنمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند و با آن ها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام گرفت. گام اول مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا (رویکرد ویرایش مصاحبه، تلخیص آن ها و تفسیر مفاهیم و کلمات) برای شناسایی مقولههای اصلی و فرعی پژوهش استفاده شده است. با استخراج مقولههای اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی محتوا و روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل نهایی ارائه گردید. در مجموع الگوی به دست آمده مشتمل بر 12 مقوله اصلی و 60 مقوله فرعی است. براساس مدل پژوهش مشخص گردید استراتژی (سبک) رهبری به عنوان زیربناییترین مؤلفه کسبوکار با رویکرد تعالی انسانی است.
This study aimed to identify the main and sub-components of a business model based on training and developing human resources at the Agricultural Bank of Khuzestan province. The research utilized a qualitative approach involving interviews with 15 experts and managers at the Bank. Data was collected through in-depth, semi-structured interviews. Qualitative content analysis using the interview editing method was conducted to extract key concepts and categories from the interviews. The ISM method was also used to analyze relationships between components. The statistical population in the qualitative and ISM sections included 15 experts with relevant scientific background and experience working in the Bank of Agriculture, who were selected using a purposeful and non-probability sampling method. In-depth interviews were conducted with them, which were semi-structured. The first step of the current study was to identify the main and sub-categories of the research using the qualitative content analysis method (interview editing approach, summarizing them, and interpreting concepts and words). MAXQDA software was used for qualitative analysis. By extracting the main and sub-categories of the research using the results of qualitative content analysis and the ISM method, the final model was presented. In total, the pattern obtained consists of 12 main categories and 60 sub-categories. Leadership strategy was identified as the most basic component of business with the approach of human excellence.
_||_