ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا گیلانی 1 , نادر بهلولی 2 , مجتبی رمضانی 3 , احمد ودادی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب،ایران
3 - گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, منابع شغلی, الزامات شغلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته (با حجم نمونه 17 نفر از متخصصین با روش نمونه گیری هدفمند)، استفاده شده و برای جمع آوری داده های کمّی از پرسشنامه طراحی شده که در بین کارکنان سازمان سینمایی و سمعی بصری (127نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده) توزیع شده اند، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمّی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج کیفی تحقیق 7 مولفه اصلی متشکل از 64 گویه برای الزامات شغلی و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی ، شناسایی شده است. نتایج تحلیل کمّی نیز معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها ، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده مدل را تایید کرده است. این مدل می تواند برای مدیران منابع انسانی زمینه ساز طراحی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء اشتیاق شغلی کارکنان بر اساس الزامات شغلی و منابع شغلی متناسب با سازمان تابعه خود باشد.
The current research was conducted with the aim of providing a conceptual model of job requirements and resources affecting the employees' job engagement. The statistical population includes 200 employees of the cinema and audio-visual organization. The research is of mixed exploratory type (qualitative and quantitative). To collect qualitative data, semi-structured interviews (with a sample size of 17 experts using a purposive sampling method) were used, and to collect quantitative data, a questionnaire was designed among the employees of the cinema and audio-visual organization (127 people). The basis of Morgan's table and simple random sampling method) have been used.Thematic analysis method was used to analyze qualitative data and confirmatory factor analysis was used to analyze quantitative data. Based on the qualitative results of the research, seven main components consisting of 64 items for job requirements and job resources affecting job engagement have been identified. The results of the quantitative analysis have also confirmed the significance of the relationship between the indicators, components and dimensions of the model. This model can be a basis for human resource managers to design intervention programs in order to improve the employees’ job engagement based on the job requirements and job resources appropriate to their subsidiary organization.
_||_