شگردهای مدرن روایت در مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویدهاند»
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیهما هوشیار 1 , رضا صادقی شهپر 2 , قهرمان شیری 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران (نویسنده مسئول
3 - استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینای همدان
کلید واژه: مدرنیسم, داستان کوتاه, بیژن نجدی, شگردهای روایت,
چکیده مقاله :
یکی از کلیدها و راههای گشودن پیچیدگیها و درک یا رفع ابهام داستانهای مدرن، درک شیوۀ روایتگری و شگردهای روایت داستان است. هر داستان، پرسشها و پاسخهای منحصربهفردی را در پیوند با شیوههای روایتگری میآفریند. انتخاب و آفرینش شیوۀ روایتگری، در میان مفاهیم و مضامین کهنه یا تکرار شدۀ روایت؛ دنیای تازه ای بر روی نویسنده میگشاید. بیژن نجدی یکی از داستان نویسان مدرنیست معاصر است که تکنیکهای خاصی در داستاننویسی دارد و همین شگردهای خاص، داستانهایش را از آثار دیگر داستاننویسان معاصر متمایز میکند. در مقالۀ حاضر، مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند اثر بیژن نجدی، از منظر تکنیکهای روایی مدرن موردبررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که وی در این مجموعه داستان از شگردهای روایی مدرن مانند سیلان روایت، تکثر راوی، روایت هذیانگونه، چرخش در زاویۀ دید و... استفاده کردهاست.
One of the keys to unraveling the complexities and understanding or obscuring of modern stories is to understand the narrative style and storytelling techniques. Each story generates unique questions and answers associated with narrative practices. Choosing and Creating the Narrative Style opens up to the author among the old or recurring concepts and themes of the narrative - a new world. Bijan Najdi is one of the contemporary modernist storytellers who has special techniques in storytelling, and these particular techniques distinguish his stories from those of other contemporary storytellers. In the present article, Bijan Najdi's collection of cheetahs that ran with me is examined from the perspective of modern narrative techniques. The research results show that he used modern narrative techniques such as: narrative narrative, plural narrative, and delirious narrative, use of cinematic techniques, angle of view rotation, and so on.
_||_