طراحی مدل بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت دانشصفر بساطی 1 , کاملیا عبدی 2 , سید احسان امیرحسینی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - استادیار، گروه علوم ورزشی، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز، ایران(نویسندة مسئول)
3 - دانشیار، گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی،یاسوج، ایران
کلید واژه: هوشمند سازی منابع انسانی, مجلس, تقویت مکانیزم پیوست قانون, قانون,
چکیده مقاله :
روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل17نفر برای شناسایی چارچوب تعاملات سیاسی-حقوقی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی ، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این پژوهش ایدئولوژی سازمانی در ورزش ، ایجاد جسارت در مدیران، عوامل آموزشی، ایجاد سرمایه اطلاعاتی در ورزش و توسعه تاب آوری در ورزش که می تواند بر بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی تأثیر بگذارد. به عنوان مقوله های مربوط به شرایط علّی شناسایی شدند. تقویت مکانیزم پیوست قانون، فرصت ورزی، بهود عوامل بینشی، نظام شایسته سالاری، شناخت استراتژیک ، دارایی های نامشهود و هوشیاری در نظارت به عنوان عوامل اصلی زمینه ای هستند. و دو مقوله شرایط تحریمی حاکم بر کشور و بی توجهی ساختار سیاسی نسبت به جهانی شدن به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شده است. تلاش در راستای صنعت شدن ورزش، قانون ممحوری، بی طرفی سیاسی رفتار اثر گذارانه به عنوان مقوله محوری و در این پژوهش معماری انسان محور در ورزش، نوسازی بدنه ورزش کشور و بسیج منابع در ورزش به عنوان راهبرد های است
The research method is a qualitative case study and the participants are sports managers of the country. Using the purposeful sampling method and the theoretical saturation technique, key informants (including 17 people) were selected to identify the framework of the economic development model and were interviewed. The tool used to identify the factors of the political-legal interaction model of the organization sports and the Islamic Council, semi-structured interviews (with focus groups) and document study. . The paradigm model of this research was designed based on the paradigm model of Strauss and Corbin. In this research, organizational ideology in sports, creating courage in managers, educational agents, creating informational capital in sports and developing resilience in sports that can affect the improvement of political-legal interactions of sports organizations and the Islamic Council as a category. related to the causal conditions were identified. Strengthening the mechanism of law enforcement, opportunism, improvement of visionary factors, meritocracy system, strategic knowledge, intangible assets and vigilance in monitoring are the main underlying factors. And the two categories of sanctioning conditions ruling the country and the neglect of the CIA structure C is considered as intervening categories in relation to globalization. Efforts towards the industrialization of sports, central law, political neutrality of effective behavior as a central category and in this research, human-centered architecture in sports, modernization of the country's sports body and mobilization of resources in sports are considered as the strategies of this research. .
طراحی مدل بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی
صفر بساطی 1، کاملیا عبدی 2، سید احسان امیرحسینی 3،
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2- استادیار، گروه علوم ورزشی، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز، ایران(نویسندة مسئول)
3- دانشیار، گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی،یاسوج، ایران
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل17نفر برای شناسايی چارچوب تعاملات سیاسی-حقوقی) انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسايی عوامل مدل تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی ، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این پژوهش ایدئولوژی سازمانی در ورزش ، ایجاد جسارت در مدیران، عوامل آموزشی، ایجاد سرمایه اطلاعاتی در ورزش و توسعه تاب آوری در ورزش به عنوان مقوله های مربوط به شرایط علّی شناسایی شدند. تقویت مکانیزم پیوست قانون، فرصت ورزی، بهود عوامل بینشی، نظام شایسته سالاری، شناخت استراتژیک ، دارایی های نامشهود و هوشياري در نظارت به عنوان عوامل اصلی زمینه ای هستند. و دو مقوله شرايط تحريمي حاكم بر كشور و بی توجهي ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شده است. تلاش در راستاي صنعت شدن ورزش، قانون محوری، بی طرفی سیاسی رفتار اثر گذارانه به عنوان مقوله محوری و در این پژوهش معماری انسان محور در ورزش، نوسازی بدنه ورزش کشور و بسیج منابع در ورزش به عنوان راهبرد های این پژوهش در نظر گرفته شده است. بنابراین توجه به بستری جهت هوشمند سازی منابع انسانی، بهسازی نیروهای انسانی در ورزش، اصلاح فرآیندهای اقتصادی در ورزش، توسعه تعامل گرایی،توسعه اجتماعی، شناسايي ظرفيت هاي ورزش می تواند شرایطی جهت توسعه بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی را فراهم نماید.
کلمات کلیدی: تعاملات سیاسی، تعاملات حقوقی، مجلس، سازمان های ورزشی
Designing a model for improving the political-legal interactions of sports organizations and the Islamic Council
Safar basati1, kamelia Abdi 2, Seyed Ehsan Amirhosseini 3
1- Department of sport Science, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, iran
2- Assistant Professor, Department of sport Science, Shiraz Branch, Islamic Azad University, shiraz, iran (Corresponding Author)
3- Associate Professor, Department of sport Science, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, iran
Abstract
The purpose of this research was to design a model for improving the political-legal interactions of sports organizations and the Islamic Council. The research method is a qualitative case study, and the participants are the sports managers of the country, representatives of the Islamic Council. By using the purposeful sampling method and the theoretical saturation technique, key informants (including 17 people) were selected to identify the framework of political-legal interactions and they were interviewed. The tool used to identify the factors of the model of political-legal interactions sports organizations and the Islamic Council, semi-structured interviews (with focus groups) and the study of documents. To ensure the validity and reliability of the study, the evaluation method of Linuklen and Goba was used. The paradigm model of this research was designed based on the paradigm model of Strauss and Corbin. In this research, organizational ideology in sports, creating courage in managers, educational factors, creating informational capital in sports and developing resilience in sports were identified as categories related to causal conditions. Strengthening the mechanism of law enforcement, opportunism, and factors. Insight, meritocratic system, strategic knowledge, intangible assets and vigilance in supervision are the main background factors, and the two categories of sanctions ruling the country and the indifference of the political structure towards globalization are considered as intervening categories. Efforts towards the industrialization of sports, law-oriented, political neutrality, effective behavior as a central category, and in this research, human-oriented architecture in sports, modernization of the country's sports body, and mobilization of resources in sports are considered as the strategies of this research. has been taken Therefore, paying attention to a platform for intelligentizing human resources, improving human forces in sports, reforming economic processes in sports, developing interactionism, social development, and identifying the capacities of sports can be conditions for the development and improvement of political-legal interactions of sports organizations and the Islamic Council. Provide
Keywords: political interactions, legal interactions, parliament, sports organizations
مقدمه
مديريت راهبردي تنها تعريف مسائل مهم در يك سازمان نيست، بلكه كسب اطمينان از اجراي آن نيز است. از طرفي، سنجش با شکل گیري مفهوم کشور و تعیین حدود و ثغور در جامعۀ جهانی در قرن هفدهم میلادي، اولین گام هاي شکل گیري مفهوم تعاملات برداشته شد؛ در پرتو جهانی شدن، توسعه و پیشرفت سریع فناوري ارتباطات و اطلاعات گسترش یافته و استفاده از امکانات مزبور و دسترسی آسان، شرایط روابط سازمانی را دگرگون ساخته است. این دگرگونی ساختاري و ماهوي در نظام سازمانی، تعاملات را به ابزاري تبدیل کرده است که دولت ها با توسل به آن بهتر بتوانند به اهداف ملی خود در رابطه با دیگر کشورها دست یابند(Meier,2021). اهدافی که بیشتر جنبۀ سیاسی، اقتصادي، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی دارد. در کنار این اهداف، ماهیت تعاملات سیاسی و حقوقی نیز تغییر داشته است(Winand,2020). مديريت راهبردي تنها تعريف مسائل مهم در يك سازمان نيست، بلكه كسب اطمينان از اجراي آن نيز است. از طرفي، سنجش موفقيت سازماني و اجراي مؤثر راهبردها براي موفقيت آينده به چالشي براي مديران، پژوهشگران و مشاوران تبديل شده است. به طوري كه مديران ارشد همواره در جستجوي راه حلي برای حصول اطمينان از اجراي راهبردهاي خود بوده اند و در اين ميان روش هاي ارزيابي عملكرد را به عنوان ابزاري براي كنترل اجراي راهبردهاي خود برگزيده اند (فاهلن و استنلینگ1، 2019). از طرف ديگر، همة سازمان ها براي توسعه، رشد و پايداري در عرصة رقابت امروزي به نوعي سيستم ارزيابي عملكرد نياز دارند تا بتوانند در قالب آن كارايي و اثربخشي خود را بسنجند (Fahlen & Stenling,2019).
توسعه یکی از موضوعاتی است که نه تنها در حوزه جامعه شناسی توسعه، بلکه در بسیاری از حوزه های جامعه شناسی، به طور اخص و علوم اجتماعی به طور اعم، مورد بحث قرار می گیرد. جامعه شناسان توسعه، مقوله توسعه را در برابر مقوله رشد قرار می دهند؛ مفهوم رشد به پیشرفت و ترقی جامعه در ابعاد مادی و عینی، به ويژه تولید اقتصادی، اشاره دارد، درحالی که مفهوم توسعه دربردارنده پیشرفت و ترقی همه جانبه جامعه در تمامی ابعاد زندگی است(Zare shahabadi,2019). و از جمله ساختارهای يک نظام سیاسی می توان به احزاب، گروه های ذينفع، ديوان سالاری، خانواده و... اشاره نمود که وجود هر يک از اين ساختارها، بستگی مستقیمی با افزايش قابلیت ها و رشد و شکوفايی توسعه سیاسی يک نظام دارد البته هر چه نظام سیاسی به سوی توسعه پیش برود تعداد ساختارها بیشتر شده و اين ساختارهای جديد تخصصی تر می شوند بدين ترتیب با افزوده شدن بر ساختارهای نظام سیاسی و تخصصی شدن وظايف آنان، مردم علاوه بر نهادهای حکومتی می توانند از نهادهای غیرحکومتی نیز برای طرح تقاضاهای خود بهره برده و خواسته های خود را به گوش سیاست گذران و نخبگان حاکم برسانند(Khanali Porwajargah,2017). و در جوامع و نظام های سیاسی کنونی تقریبا هم اندیشی کاملی نسبت به ضرورت گروه های سیاسی وجود دارد و از احزاب با عنوان چرخ دنده دموکراسی و حلقه مفقوده و واسطه بین مردم و کارگزان و تصمیم گیران سیاسی یاد می شود. و همچنین مشارکت سیاسی به مفهوم دخالت افراد، گروه ها، سازمان ها و توده مردم و سرنوشت و حیاط سیاسی خویش، نقش عنده ای در کیفیت و ارتقا فرهنگ و تعاملات سیاسی دارد. ارتباطات سیاسی عبارت اند از مجموعه نگرش ها و ارزش هایی که به فرآینده و زندگی سیاسی شکل می بخشدو نوع و میزان جامعه پذیری و تعاملات سیاسی بر حسب انفعالی یا مدنی بودن تعاملات سیاسی، تفاوت هایی دارد(Bigdalo,2021)
بنابراین ورزش به عنوان يك قدرت مؤثر در توسعة سیاسی، با تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم نقش مهمي در اقتصاد و سياست كشورها دارد. عملكرد ورزشي پديده اي است مرتبط با تحليل مديريت كه براي عملكرد بهتر ورزشي و برتري در مديريت آن، ورزش را بايد به مثابة يك سيستم نگريست و به عناصر كليدي آن به عنوان يك سيستم يكپارچه توجه كرد. بهبود عملكرد در سازمان هاي ورزشي يكي از مقوله هاي مهم مورد توجه بسياري از كارشناسان و مديران اين سازمان ها بوده است چرا كه اين سازمان ها نيازمند شناسايي وضع موجود خود به منظور توسعة برنامه هاي بهبود در راستاي دستيابي به وضع مطلوب خود هستند(Rostam Zadeh,2019). به دلیل جنبه هاي سیاسی و فرهنگی، ورزش به شکلی گسترده به رسمیت شناخته شده و امروزه ورزش جزء جدایی ناپذیر پویش هاي روابط مردم است. در این باره می توان گفت سهم هر کشور از ورزش از صنعت ورزش بسته به نوع فرهنگ و دیدگاه تصمیم گیران سیاسی آن متفاوت است. در کشورهایی که ورزش صرفاً ابزاري براي سرگرمی مردم است، در مقایسه با کشورهایی که ورزش به عنوان بخشی از اقتصاد کلان آنها مطرح است، گردش مالی متفاوتی از ورزش را شاهدیم . به طور مثال در انگلستان، صنایع ورزشی در بین پانزده صنعت بزرگ آن کشور قرار گرفته است و در مقابل در بعضی کشورهاي توسعه نیافته، ورزش حتی به عنوان یک صنعت کوچک مولد نیز به شمار نمی رود. ولی آنچه مشخص است، سهم بالاي درآمد کشورهاي پیشرفته از صنایع ورزشی است. به عبارتی در دنیاي آنها، ورزش حرفه اي دیگر یک تفریح نیست، بلکه صنعتی پرسود با قابلیت بالا براي جذب سرمایه است(Naghshbandi,2019). بنابراین ساختار سازمان های ورزشی با سه دیدگاه متفاوت تحلیل شده اند: تئوری سازمانی، مدل های ساختاری و ارتباطات درون سازمانی. هریک از این دیدگاه ها لنز (عدسی) مناسبی را برای بررسی دقیق مباحث مربوط به ساختار در سازمان های ورزشی ارائه می کنند. دیدگاه تئوری سازمانی مباحث مختلف ساختار را از طریق فرایندهای رسمیت، تمرکز، تخصص، طبقه بندی و هم شکلی ساختاری تحلیل می کند. براساس مدل های ساختاری، مباحث مربوط به ساختار سازمان های ورزشی براساس خط مشی های ساختاری، سیستم ها و فرایند ها ذکرشد تحلیل می شود(Gholami,2021). Zarifi (2021) در تحقیقی با عنوان سیاست گذاری ورزش در نظام تقنینی ایران در دهه اول و دوم انقلاب اسلامی که نتایج نشان داد در ادوار اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی تعداد لوایح ورزشی تبدیل شده به قانون «6 مورد» بر تعداد طرح های ورزشی «2 مورد» برتری قابل ملاحظه ای داشته است. حیطه موضوعی قوانین ورزشی مرتبط به: اصلاح ساختار و اساسنامه سازمان های ورزشی، مشارکت ورزشی در سطح قهرمانی، همکاری فرهنگی - آموزشی- پژوهشی در سطح بین المللی، تامین منابع مالی و خصوصی سازی در ورزش است. Jadidoleslami (2021) به این نتیجه رسید که موثرترین عامل شناخته شده در موفقیت اتحادهای استراتژیک، وجود تیمهای حل مشکل است، که در گروه دیدگاه منبعمحور طبقهبندی شده بود. ارجحیت این نظریه، به عنوان مهمترین پشتوانه نظری تبیینکننده عوامل کلیدی موفقیت در ائتلاف استراتژیک سازمانهای پروژهمحور میتواند نشانه عدم شفافیت و اعتماد حاکم بر روابط بازیگران صنعت و عدم اثربخشی اقدامات انجامشده باشد. Gholami (2021) به این نتیجه رسید که مدل حکمرانی مطلوب در ساختار ورزش قهرمانی کشور با ده عامل ساختار پایدار و با ثبات، ساختار عادلانه، ساختار دموکراتیک، ارتباطات شبکهای، همریختی ساختار، ساختار استراتژیک، ساختار مشترک، ساختار شفاف و پاسخگو، ساختار سیستمی، ساختار حامیگری ارائه گردید. Ebrahim Ako (2019) بیان کرد چارچوب و مدل مفهومی تدوین سیاست ورزشی در اقلیم کردستان شامل، 294 مولفه، 37 بُعد، 12 منظر و 4 سطح است. توالی سطح چهارگانه مدل مفهومی شامل؛ سطح سیستم ورزش اقلیم کردستان، سطح چارچوب سیاستگذاری ورزش، سطح فرایند سیاستگذاری ورزش و سطح تحقق سیاستهای ورزشی بود. منظرهای دوازدهگانه مدل نیز مشتمل بر؛ ارکان سیستم ورزش، سطوح نظام ورزش، منابع توسعه ورزش، صنعت و بازار ورزش، فرآیندها و فعالیتها، مفروضات و الزامات سیاستگذاری، وضعیت توسعه ورزش اقلیم، سیاستگذاری و تدوین سیاست، اجرای سیاستها، نظارت و ارزیابی سیاستها، ظرفیتسازی اکوسیستمی تحقق سیاستهای ورزشی و کارکردها و پیامدهای تحقق سیاستهای ورزشی تعیین شدند. Kapoutsis (2019) در تحقیقی با عنوان ائتلاف های درون سازمان و عملکرد مدیریت متوجه شد که توانایی مدیر برای گسترش روابط درون شخصی اش با کارکنان ، همکاران، ارباب رجوع و سرپرستان مهارت های سیاسی مدیر را معین می کند. Salam (2021) در تحقیقی اجرای حکمرانی خوب با هدف ارتقاء عملکرد دستگاه های مدنی دولتی در دولت منطقه ای سطح حکمرانی خوب و پاسخگویی کمتر از حد متوسط است. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان بعضی فرایندهای حکمرانی خوب و ارتقاء عملکرد رابطه معناداری وجود دارد. Pratiwi (2020) در تحقیقی با عنوان اثرات عملکرد بر ارزش شرکت و حاکمیت شرکتی خوب: شواهدی از اندونزی به این نتیجه رسید که نتایج به دست آمده از این پژوهش مبین آن است که حکمرانی خوب در شرکت مذکور که توسط نمونه ۱۳۱ نفری از شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت، متوسط و در سطح مطلوب ارزیابی می گردد. و بر وضعیت عملکرد کارکنان تاثیر گذار می باشد. علاوه بر حوزه هاي فرهنگی، تعامل ورزش و سياست در عصر جديد به يكـي از موضـوعات مهـم تبـديل شده و حكومت ها مي كوشند از ظرفيت هاي آن به بهانه هـايي مختلـف بهـره گيرند. مهمترين كـارويژه سياسـي ورزش بـه ويـژه ورزش فوتبـال كنتـرل و جهت دهي به افكار عمومي، نشان دادن چهرهاي كارآمد از دولت و در نهايت ملت سازي است. اما ورزش تنها مورد استفاده دولت هـاي ملـي نبـوده بلكـه گروه هاي اقليت و اقوام نيز مي كوشند تـا از پتانسـيل بـالاي ورزش در جهت نشان دادن مخالفت خود با دولت ها و يا تقويت همگرايي قومي خـود بهره بگيرند. دولت جمهوري اسلامي ايران نيز در مواردي از ظرفيت های ورزش براي تقويت همگرايي و هويت ملي بهره گرفته است. با توجه به اهمیت تعاملات سیاسی و حقوقی، تلاش های جدی در جهت بهبود این روابط در ورزش ایجاد نگرفته است. از طرفی عدم مطالعه در خصوص این تعاملات باعث شده است تا دغدغه جدی در مسیر توسعه ورزش وجود نداشته باشد. همچنین بنابراین بررسی و تدوین چارچوبی که بتوان در سایه آن، تعاملات سیاسی و ترکیب آن با تعاملات حقوقی که در قالب مفهوم ، مطرح است را در سازمانهای مختلف اجرا نمود، از ضروریات است. به خصوص سازمانهای ورزشی که با توجه به ماهیت خود که در سایه بازیهای بین المللی، باید دارای روح جوانمردی و به دور از هر گونه بیاخلاقی باشد، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، در همهی سازمانهای ورزشی انتفاعی و غیرانتفاعی فعال در کشور و بالاخص وزارت ورزش وجوانان کشور و کمیته ملی المپیک که مسئولیت بسیاری در حوزههای مختلف ورزش کشور بر عهده دارد، اصول مختلفی برای حکمرانی در آن حاکم است که باید در پژوهشهای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گیرد و ابعاد و زوایای آن بیشتر روشن گردد. همچنین از مزایای دیگر استفاده از تعاملات در سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی، میتوان به رضایت جامعه ورزشی و همچنسن جلوگیری از فساد در بدنه ورزش، شفافسازی در تمامی قسمتها (مالی، مدیریتی و ...) برشمرد که میتواند عاملی در تأیید ضرورت انجام پژوهش حاضر باشد. همچنین بحث تعاملات سازمانی، از موضوعات جدید در حوزه مدیریت در سازمانها و به خصوص سازمانهای ورزشی میباشد و پژوهشی که به بررسی ابعاد و زوایای آن در سازمانهای ورزشی بپردازد (چه در داخل کشور و چه در خارج کشور)، مشاهده نگردید که همین مسئله، ضرورت انجام پژوهش را مجددا مشخص مینماید. لذا مطالعه تحقیق حاضر با روابط بین مجلس و دولت انجام گرفته است. با این توجه می توان چنین اعلام داشت که سوال اصلی تحقیق حاضر این می باشد که تعاملات سیاسی-حقوقی ورزش و مجلس شورای اسلامی چگونه می باشد؟
روش پژوهش
اين مطالعه از نوع پژوهشهاي کیفی است. هدف اين پژوهش شناسایی شاخصهای تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی است. اين كار با انجام پژوهش كيفي از نوع گرانددتئوری كه شيوه آن اكتشافي است، انجام شد. در این پژوهش از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به شناسایی تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی از روش برخاسته از دادهها و به شیوه گرانددتئوری (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله ها و واحد ثبت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش را مدیران سازمان های ورزشی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامل میشوند که این افراد، به صورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید. معیار انتخاب نمونههای پژوهش، میزان تخصص در امر بحث حقوقی و ساختار ورزشی بود. پس از تحلیل ادبیات و برای تکمیل شاخصهای تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی، با 17 نفر از مشارکتکنندگان مصاحبه شد تا فهرست شاخصهای تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی تکمیل گردد. با یک نفر از مصاحبه شوندگان (مصاحبه شونده نفر اول)، دو بار مصاحبه صورت گرفت چرا که در اولین مصاحبه صورت گرفته، مواردی از نگاه مصاحبه شونده جا افتاده بود که سعی شد در مصاحبه مجدد، آن موارد اصلاح گردد. همچنین از مصاحبه چهاردهم، داده جدیدی به دست نیامد ولی برای اطمینان، تا مصاحبه با نفر هفدهم ادامه پیدا کرد. قبل از انجام دادن مصاحبه و به همراه سؤالات مصاحبه، نامهاي با امضاي پژوهشگر مبنی بر تعهد اخلاقی در نگهداري مفاد مصاحبه و مشخصات مشارکت کنندگان و انتشار نکردن آن ارسال شد. همچنین، با اطلاع مشارکت کنندگان تمام مصاحبهها ضبط و براي استخراج نکات کلیدي بررسی شد. پس از اعلام موافقت، مصاحبهها با محوریت تلقی، برداشت و شاخصهاي مورد نظر براي شناسایی شاخصهای تعاملات سیاسی-حقوقی سازمان های ورزشی و مجلس شورای اسلامی و مهمترین شاخصها، برگزار شد. در مصاحبههای انجام شده پاسخگویان به سوال مورد نظر در مورد ارائه مولفه یا شاخص جدید و یا تایید مولفهها و شاخصهای گردآوری شده ابراز نظر کردند. ابزار مورد استفاده برای شناسايی بهود تعاملات سیاسی-حقوقی ورزش و مجلس شورای اسلامی ، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی (و مطالعه اسناد بوده است.
روایی پاسخ به این سؤال است که آیا چیزی که پژوهشگر در حال مشاهده و بررسی آن است، همان چیزی است که او در حال سنجیدن و اندازهگیری آن است؟ در این پژوهش برای بررسی روایی، یافتههای پژوهش را برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها مطالعه و دیدگاههای آنها اعمال شده است. درپایان، این پژوهش توسط اساتید مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفته و مواردی جهت اصلاح یا تغییر نظریهی نهایی بیان شده است. پایایی به گسترهی تکرارپذیری یافتههای پژوهش اشاره دارد. یکی از راههای نشان دادن پایایی، مطالعه حسابرسی فرآیند آن است. یافتههای آن، زمانی قابل حسابرسی هستند که محقق دیگر بتواند مسیر تصمیم به کار رفته توسط محقق در طول مصاحبه را نشان دهد. بنابراین محقق پایایی دادهها را از طریق نشان دادن مسیر تصمیمات خود و همچنین قرار دادن تمامی دادههای خام، تحلیل شده، کدها، مقولهها، فرآیند مطالعه، اهداف اولیه و سؤالها در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار داد و با حسابرسی دقیق صاحبنظران، درستی تمام گامهای تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. علاوه بر این در تحقیق کنونی از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شده است. برای محاسبه پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (ارزیاب)، از یک دانشجوی مقطع دکتری مدیریت ورزشی درخواست شد تا به عنوان همکار پژوهش (کدگذار) در پژوهش مشارکت کند؛ آموزشها و تکنیکهای لازم جهت کدگذاری مصاحبهها به ایشان انتقال داده شد. در هر کدام از مصاحبهها، کدهایی که در نظر دو نفر هم مشابه هستند با عنوان «توافق» و کدهای غیر مشابه با عنوان «عدم توافق» مشخص میشوند. سپس محقق به همراه این همکار پژوهش، تعداد سه مصاحبه را کدگذاری کرده و درصد توافق درون موضوعی که به عنوان شاخص پایایی تحلیل به کار میرود با استفاده از فرمول زیر محاسبه شد:
نتایج حاصل این کدگذاری در جدول 1 گزارش شده است.
جدول 1. نتایج بررسی پایایی دو کدگذار
ردیف | عنوان مصاحبه | تعدد کل دادهها | تعداد توافقات | تعداد عدم توافقات | پایایی بازآزمون (درصد) |
1 | اول | 110 | 41 | 25 | 5/74 % |
2 | هشتم | 89 | 32 | 19 | 9/71 % |
3 | هفدهم | 77 | 24 | 13 | 3/62 % |
کل | 276 | 97 | 57 | 3/70 % |
همانطور که جدول شماره 1 نشان میدهد، تعداد کل کدهای ثبت شده توسط هر دو نفر (محقق و فرد همکاری کننده) برابر 276 ، تعداد کل توافقات بین این کدها 97 ، و تعداد کل عدم توافقات بین این کدها 57 میباشد. پایایی بین دو کدگذار با استفاده از فرمول ذکر شده 3/70 % است که از 60 % بالاتر بوده بنابراین قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید است.
نتایج
جدول 2 یافتههای توصیفی مربوط به نمونههای پژوهش را نشان میدهد.
یافته های توصیفی مربوط به نمونه های آماری پژوهش حاضر در جدول 2 به نمایش گذاشته شده است.
جدول 2: یافته های توصیفی پژوهش
| ویژگی های جمعیت شناختی | گروه ها | فراوانی | درصد |
یافته های توصیفی | جنسیت | مرد | 17 | 100 |
سمت | مدیران فدراسیون های ورزشی | 7 | 17/4141 | |
نمایندگان مجلس | 4 | 52/23 | ||
مدیران ستادی در وزارت ورزش و کمیته المپیک | 6 | 29/35 |
نتایج توصیفی پژوهش نشان داد که نمونه های بخش کیفی پژوهش شامل 100% مرد بودند. همچنین از این میان نمونه های پژوهش افراد دارای مدیران باشگا ها با 17/41 % بیشترین تعداد را دارا می باشند.
دادههاي كيفي پژوهش از طریق فرایند كدگذاري، تحليل شد. مراحل تحلیل دادهها از طریق كدگذاري باز، كدگذاري محوري (مدل پارادایمی استراس و کوربین) و كدگذاري گزینشی (انتخاب یک مقوله محوری به عنوان مقوله اصلی و مشخص کردن ارتباط بین هر یک از مقوله های محوری) انجام و به عرضه پارادایم منطقی یا تصویر تجسمی از نظریه در حال تکوین پايان یافت.
نتایج حاصل از 17 مصاحبه که تا حد اشباع نظری ادامه یافت و از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز ، محوری و انتخابی در قالب پنج مؤلفه ی کلی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده اصلی ، اقدامات و پیامدها انجام شد.
در این پژوهش پنج مقوله ایجاد ایدئولوژی سازمانی در ورزش ، ایجاد جسارت در مدیران، عوامل آموزشی، ایجاد سرمایه اطلاعاتی در ورزش و توسعه تاب آوری در ورزش هستند که می تواند بر بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی ورزش و مجلس شورای اسلامی تأثیر می گذارد. مقوله های مربوط به شرایط علّی در جدول 2 نشان داده شده است.
جدول 3: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با شرایط علّی
شرایط علّی
| مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
ایجاد ایدئولوژی سازمانی در ورزش | ü ارتباط و قدرت حل مسئله ü پذیرش مشکل ü انعطاف پذیری ü توانایی احیا مجدد ü ارتقا خودکارآمدی ü افزایش مهارت مشکل گشایی ü ظهور حس هدفمندی ü کسب اعتماد به بنفس | |
ایجاد جسارت در مدیران
| ü ایستادن و صحبت کردن برای حقوق سازمان خود ü حرکت جهت منابع سازمان بدون اضطراب ü بیان کردن احساسات صادقانه ü گشوده بودن در ابراز خواسته ها، تفکرات و احساسات و تشویق کردن دیگران ü پذیرشی مسئولیت ها و اختیار عمل دادن به دیگران | |
عوامل آموزشی | ü آسيب شناسي و بازنگري قوانين و مقررات ü تشكيل كميته هاي تخصصي ü ستاد مشاوره فني و حقوقي ü آموزش به كاركنان و مدیران ورزشی ü توسعه مهارت هاي فردي ü بهبود مستمر فراينـدها | |
ایجاد سرمایه اطلاعاتی در ورزش | ü حذف کارهای زائد ü بسترسازی مناسب ü شناخت توانایی های مغز افزار ü شناخت توانایی های سازمان افزار | |
توسعه تاب آوری در ورزش | ü حفظ انعطاف پذیری و سازگاری ü جلوگیری از آشوفتگی در ورزش ü بهبود و بازگشت به حالت اولیه پس از رویایی با شرایط سخت |
شرایط زمینه ای
در این پژوهش تقویت مکانیزم پیوست قانون، فرصت ورزی، بهود عوامل بینشی، نظام شایسته سالاری، شناخت استراتژیک ، دارایی های نامشهود و هوشياري در نظارت عوامل اصلی زمینه ای هستند که در جدول 3 نشان داده شده است
جدول 4: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با شرایط زمینه ای
شرایط زمینه ای | مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
تقویت مکانیزم پیوست قانون
| ü تقویت ابعاد ساختارهای سازمانی در بدنه ورزش ü عدم مصلحت اندیشی ü تقویت انگیزه درونی روسا ü تقویت اراده تحول گرایی ü ارتقا تخصصی کردن خدمات و نظام قانون ü ارتقا بخشی به تکمیل قانون گذاری ü ارتقا مکانیزم های اثر بخش ü ارتقا مکانیزهای چرخه ی توانمندی ü مکانیزم بسط سرمایه اجتماعی | |
فرصت ورزی
| ü استفاده خلاقانه از فرصت ها ü شناسایی ارزش ها ü به فعلیت رساندن منابع ü فرصت سازی برای ارتقا | |
بهبود عوامل بینشی | ü بهبود متقاعد سازی منطقی ü تسهیل و تقویت عقلانیت ü هیجان زدایی در انتخاب گزینه ها در ورزش ü آگاهی بخشی در ورزش | |
نظام شایسته سالاری
| ü قدرداني از مدیران شايسـته ü مسـئوليت دادن بـه و ارتقـاي افـراد شايسته ü جذب افراد و مديران متخصص و شايسته، انتخـاب افـراد و تصميمات شايسته ü داشتن دانش لازم در حـوزه ورزش ü برخــورداري از مهــارتهــاي لازم ü گمــاردن افــراد متخصــص و با صلاحيت در امور مربوطه ü انتصابات بر اساس شايستگي نه سياسي بازي | |
شناخت استراتژیک
| ü تشکیل ائتلاف سازی در ورزش ü ایجاد گروه ها و اتحادیه های ورزشی ü تشکیل شبکه های ارتباطی ü پیوستگی اعضلی کلیدی ü شناسایی افراد کلیدی ü شناسایی افراد نخبه در ورزش | |
دارایی های نامشهود
| ü بهبود زیر ساخت های اطلاعاتی ü شناسایی نقاط ضعف و قدرت ü شناسایی سازمان ها و فدراسیون های موفق ü ایجاد شبکه های اطلاعاتی ü ایجاد سرمایه اطلاعاتی | |
هوشياري در نظارت
| ü تغيير سبک های نظارتی ü توجه به مقررات تضعيف كننده نظارت ü تأكيد بـر قـوت نظـارت و احتمال بالاي كشف فسـاد ü جلـوگيري از فريـب و جهت دهي نظارت ü اولويت بندي موضوعات در ورزش کشور ü فراگير بودن چتر پوششي نظارت
|
شرایط مداخله گر :
در این پژوهش دو مقوله شرايط تحريمي حاكم بر كشور و بی توجهي ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شده است که در جدول 5 نشان داده شده است.
جدول 5: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با شرایط مداخله گر
شرایط مداخله گر | مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
شرايط تحريمي حاكم بر كشور
| ü سوء استفاده ها و مشكلات مالي ناشي از شرايط تحريمي ü وجود مشكلات اقتصادي و مذاكره به خاطر شرايط تحريمي ü وجود فساد آکادامیک در ورزش ü فقدان اعتماد به سازمان های بین المللی ü دغدغه های مالی گسترده سازمان ها | |
بی توجهي ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن
| ü حاكم شدن رانت در ورزش ü عدم تمايل كشور در ورود به مجامع بين المللي ü عدم تمايل ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن فرهنگ حاکم بر ورزش ü نبود تعامل و هم افزايي در ساختار ورزش |
مقوله محوری
مقوله محوری حاصل از شرایط علّی، تلاش در راستاي صنعت شدن ورزش، قانون محوری، بی طرفی سیاسی رفتار اثر گذارانه در نظر گرفته شده است. جدول 6 مقوله محوری را نشان می دهد
جدول 6: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با مقوله محوری
Table 6: Categories and concepts related to the central category
مقوله محوری | مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
تلاش در راستاي صنعت شدن ورزش | ü بازنگري و تدوين ساختار يكپارچه در ورزش ü داشتن سند راهبردي كوتاه مدت و بلند مدت در ورزش ü توجه به استانداردهاي حرفه اي و جهاني در ورزش ü توجه و تقويت بخش خصوص در ورزش ü اعمال مديريت دانش در ورزش ü توجه به موضوع بازاريابي اقتصادي و اجتماعی در ورزش
| |
قانون محوری
| ü پايبندي به قانون در انجام كارها ü ضابطه مند بودن مدیران ورزشی ü عـدم اتخـاذ تصـميمات و اقـدامات سـليقه اي و شخصـي، ü حركت در ريل قوانين و مقررات، ü تبعيت از قـوانين و مقـررات قابـل اجرا، ü متعهد بودن به قـانون اساسـي و قـوانين و مقـررات سـازماني، ü پايبندي به ضوابط و قوانين و مقررات، ü پرهيز از رابطه گرايي، ü همواره تابع قانون و مقررات بودن | |
بی طرفی سیاسی
| ü آزاد بودن از تمايلات سياسي ü عدم تأثير روابط سياسـي بـر انتخـاب و انتصابات، ü تعهد به رعايت استاندارهاي رفتار حرفه اي و شخصي ü پرهيز از سياست زدگي ü پرهيز از حزب گرايي | |
رفتار اثر گذارانه | ü پیشگامی در برقرار ارتباط ü حمایت از افکار و ایده هاي جدید ü بسستر سازی برای ارائه و انجام ایده ها ü ایجاد انگیزه رقابت ü تعهد به رشد |
در این پژوهش معماری انسان محور در ورزش، نوسازی بدنه ورزش کشور و بسیج منابع در ورزش به عنوان راهبرد های این پژوهش در نظر گرفته شد و جدول 7مقوله ها و مفاهیم مربوط به راهبردها را نشان می دهد.
جدول 7: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با راهبرد ها
راهبرد ها | مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
معماری انسان محور در ورزش
| ü بهبود عدالت سازمانی در ورزش کشور ü کاهش قلدری در مدیران ورزشی ü بهبود وظیفه شناسی در ورزش ü بهبود مشکلات میان فردی ü کاهش تبعیض در ورزش | |
نوسازي بدنه ورزش کشور
| ü بازنگري و ايجاد تعـادل در توزيـع قـدرت ميـان ذينفعـان داخلـي و خـارجي ü نقش حداقلي دولت در ورزش و توانمندسـازي اتحادیه های ورزشی ü تقويت نقش هماهنگ كننده و تنظيمگر دولت بهجاي تصديگري ü ايجاد محيط مساعد حقوقي و اداري جهت ترغيـب ذينفعـان بـه همكـاري و مشارکت ü رفع مقاومت مسئولان در برابر تقويت زيرساختها ü تلاش جهت كاهش شكاف فناوري نسبت به كشورهاي توسعهيافته ü دارا بودن تفكـر سيسـتمي، نگـرش بلندمـدت و دوري از تصـميم گيـري هـاي اقتضايي ü شناسايي نقشه راه توسعه ورزش | |
بسیج منابع در ورزش
| ü ایجاد استاندارد سازی در زیر ساخت های ورزش ü کاهش فشارهای سازمانی ü عدم نگرانی از انتشار داده های سازمان های ورزشی ü بهبود تحقیق و توسعه سازماتی ü بهبود نقش ها و مسئولیت های سازمانی |
پیامدها
با توجه به کدگذاری باز، مفاهیم مربوط به پیامدهای مدل استخراج شده اند، سپس با توجه به حرکت رفت و برگشت میان تم ها و مفاهیم مقوله های اصلی استخراج و نامگذاری شده اند.جدول 8 به مقوله ها و مفاهیم مربوط به پیامدها می پردازد.
جدول 8: مقوله ها و مفاهیم مرتبط با پیامد ها
پیامد ها | مقوله فرعی | مفاهیم اصلی |
هوشمند سازی منابع انسانی
| ü بهبود دانش اسستفاده از ابزارهای دیجیتال ü جذب و بکارگیری نیروهای دانشی ü نگهداشت نیروهای دانشی ü ایجاد سازکار شایسته سالاری ü غنی سازی شغلی در ورزش | |
ü بهسازی نیروهای انسانی در ورزش
| ü بازنگری در نظام ورزشی کشور ü بازبیینی شرح شغلی در ورزش ü ایجاد سلامت سازمانی ü مهندسی مجدد فرآیندها ü انعطاف پذیری در برنامه ها ü افزایش پویایی سازمانی | |
اصلاح فرآیندهای اقتصادی در ورزش
| ü كاهش نابرابري هاي اقتصادي در فدراسیون های ورزشی ü اصلاح نظام بودجه بندي ü اصلاح مديريت ذينفعان ü ظرفيت سازي از طريق همكاري با نهادهاي بين المللي ü عدم تجزيه و تحليل جزيرهاي شاخص هاي اقتصادي | |
توسعه تعامل گرایی
| ü تعداد همایش ها و سمینارهای ورزشی ü افزایش سفرهای بین المللی در زمینه ورزش ü افزایش مسابقات ورزشی دوستانه برای حفظ و گسترس ارتباطات سیاسی ü رد و بدل شدن بازیکنان و مربیان ü زمینه سازی ایجاد روابط بین امللی ü معرفی سیاست خارجی کشورها ü شکل دهی افکار عمومی | |
توسعه اجتماعی
| ü دست یابی به ساختار پاسخگو شفاف هماهنگ و منعطف برای سطوح مختلف ورزش کشور ü تمرکز در سیاست گذاری و نظارت ملی عدم تمرکز در مدیریت اجرایی و اجرا ü توجیه وجودی نهادها بر مبنای منطق هزینه فایده در هر سطح ü ساختار نهادهای ورزشی بر مبنای بیشترین مشارکت ملی و مردمی ü بیشترین انعطاف تشکیلاتی به کمک ساختار تشکیلاتی ترکیبی برای نهادهای ورزشی | |
شناسايي ظرفيت هاي ورزش
| ü به روز رسانی قوانین و مقررات ü حل و فصل سریع کم هزینه و عادلانه دعاوی ورزشی ü به ترویج دانش حقوقی در محیط ورزش ü گسترش حمایت های قانونی از دست اندرکاران ورزش ü دست یابی به امنیت اجتماعی و اقتصادی در عرصه ورزش |
کدگذاری انتخابی
کدگذاری انتخابی نتایج گام های قبلی کد گذاری را به کار برده، مقوله های اصلی را انتخاب می کند، آن را به شکل نظام مند به سایر مقوله ها ارتباط می دهد، ارتباطات را اعتبار می بخشد و مقوله هایی را که نیاز به بست و توسعه بیشتری دارند را توسعه می دهد. مدل پارادایمی این تحقیق بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. مدل پارادایمی پژوهش به شرح شکل 1 نشان داده شده است.
شکل1: مدل پارادایمی تحقیق
بحث و نتیجهگیری
تعاملات بین سازمانی در ورزش به عنوان یکی از نیازهای سازمانهای امروزی نقش مهم و تعیین کننده ای در بهبود عملکرد سازمانها دارد. اهمیت محیط پیرامون سازمانهای ورزشی از جمله فدارسیونهای ورزشی سبب گردیده است تا تعاملات بین سازمانی به عنوان یکی از مسائل مهم در سازمانهای ورزشی مشخص گردد. تحقیق حاضر نشان داد که جهت بهبود تعاملات نیازمند حضور عواملی ایدئولوژی سازمانی در ورزش ، ایجاد جسارت در مدیران، عوامل آموزشی، ایجاد سرمایه اطلاعاتی در ورزش و توسعه تاب آوری در ورزش میباشد این مساله نشان میدهد که بهبود تعاملات بین سازمانی در فدراسیونهای ورزشی یک مساله ای چند بعدی میباشد که ارتقا آن نیازمند توجه به جنبههای مختلفی میباشد. Wong (2020) در تحقیقی بیان میکند که ائتلاف سازی در چین باعث شده که استفاده از نخبگان بیشتر شده و سیستم پویایی در سازمان ایجاد کرده است و میبایستی دارای شرایط مختلف فرهنگی، سیاسی، قانونی، اقتصادی و اجتماعی باشند. همچنین ایدولوژی سازمانی باعث با ایجاد شبکه سازی و بسیج حمایت اجتماعی میشود.
Williams (2021) بیان میکند که تعاملات بین سازمانی همبستگی بینبخشی و سازمانی باعث میشود که حقوق شهروندی گسترش داد. Dickinson (2021) در تحقیق خو بیان میکند تعاملات بین سازمانی باعث پرورش فروتنی فرهنگی در سازمان میشود و انتلاف سازی باعث افزایش تاب آوری سازمانی میشود
بدون شک اجرا و ارتقا عوامل شناسایی شده جهت بهبود تعاملات بین سازمانی امری دشوار برای سازمان های ورزشی میباشد. این مساله سبب گردید تا در تحقیق حاضر از طریق روش داده بنیاد عوامل شناسایی شده اقدام گردد. این مساله نشان داد که پیشینه همکاریهای ملی و بین المللی و انگیزه به عنوان عوامل کلیدی خود سبب شکل گیری سایر عوامل جهت بهبود تعاملات بین سازمانی در فدراسیونهای ورزشی میباشد. Meltsov (2022) در تحقیق خود بیان میکند که بهبود ارتباطات به عنوان عاملی مهم سبب میگردد در سازمانها ی ورزش میباشد. بدون شک جهت گسترش تعاملات بین سازمانی در سازمان های ورزشی نیاز به وجود تحرکات مثبت در این سازمانها میباشد. بهبود آگاهی مدیران سبب میگردد تا سازمان های ورزشی باعث میشود که تحلیل برنامههای توسعه ورزش اجرا گردد از طرفی شفافیت اصول سبب میگرد تا فدارسیونهای ورزشی تحرکات لازم جهت حرکت به سمت ائتلاف سازی را انجام دهند و این مساله منجر به ارتقا آگاهی و فهم کلی در فدراسیونهای ورزشی در خصوص ائتلاف سازی میگردد. از طرفی استخراج و استفاده بهینه از منابع و امکانات انسانی مادی از محیط داخلی و بین المللی نیز سبب میگردد تا به پتانسیلها و کارکردهای مثبت ائتلاف سازی جهت ایجاد انگارههای مثبت به سازمانهای ورزشی شود.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مسیر بهبود تعاملات سیاسی-حقوقی، تقویت مکانیزم پیوست قانون، فرصت ورزی، بهود عوامل بینشی، نظام شایسته سالاری، شناخت استراتژیک ، دارایی های نامشهود و هوشياري به عنوان عوامل زمینه ای شناسایی گردید. Ngabito (2021) قوانین سازمانی مهم است و رعایت آنها موجب برتری در داخل و خارج سازمان میشود. Kapoutsis (2019) نیز مشخص نمود که ارکنان نسبت به اجرای آنها لازم است که توجیه شوند. هر چقدر که مهارتهای کارکنان بهینه شود به همان اندازه راحتتر فرهنگ سازمانی را میپذیرند. Sadeghi Nasab (2020) در تحقیقی با عنوان نگاشت تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان نتایج نشان داد که متغیر رفتارهای سیاسی سازمانی در رابطه بین ابعاد تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان نقش واسطهای ندارد و میتوان گفت که تفکر استراتژیک به صورت کاملا مستقیم بر پرستیژ سازمانی تاثیرگذار است و رفتار سیاسی نمیتواند نقش میانجی را ایفا کند. میتوان از نتایج به دست آمده این گونه نتیجه گرفت که که اگر در سازمانی رفتارهای سیاسی وجود نداشته باشد سازمان میتواند از نیروها و سرمایه-های که دارد استفاده کند و منجر به اثر بخشی و بهرهوری در سازمان شود و پرستیژ سازمانی خود را ارتقا دهد و موجب خوشنامی در بین سایر سازمان ها شود. McNairy (2018) به این نتیجه رسید که پیش از نفوذ عامل نفوذ به پرورش نگرشهای هدف برای شکلدهی به ادراکات او میپردازد. چهار استراتژی در این بخش قرار میگیرند: وابستهسازی، اعتمادسازی، مدیونسازی و ائتلافسازی که با یافته های این تحقیق همخوان می باشد. نمی توان چنین انتظار داشت که بهبود تعاملات سیاسی خود به خود در ورزش شکل گیرد و این مساله نیازمند توجه به زیرساخت های مناسب در این حوزه می باشد. توسعه نظام شایسته سالاری، ایجاد اهداف استراتژیک، تقویت مکانیسم های قانونی می تواند ضمن بهبود الزامات در حوزه ورزش؛ شرایطی جهت توسعه قوانین و تعاملات بین مجلس و مدیران در ورزش را فراهم نماید. بدون شک توجه به عوامل زمینه ای شناسایی شده می تواند زیرساخت های مناسبی در ورزش جهت بهبود تعاملات سیاسی و قانونی فراهم نماید.
عوامل زمینه ای سبب ایجاد انگارههای مثبت در سازمان های ورزشی در خصوص تعاملات بین سازمانی میگردد. تحقیق حاضر همچنین مشخص نمودند که این جریانهای مدیریتی خود زمینه ساز ایجاد تغییرات مثبت در فدارسیونهای ورزشی جهت بهبود تعاملات بین سازمانی میگردد. Kidron (2018) در تحقیقی با عنوان جو سیاسی سازمانی و مشارکت کارکنان در ائتلاف سازمانی در سازمانهای بخش دولتی به این نتیجه رسید که سیاسته ای رفتاری میتواند مثبت باشد اگر در راه حق استفاده شود و معتقد بود که هوش سیاسی یکی از مهمترین هوشهایی است که تضمینی برای موفقیت فردی و سازمانی میباشد. بدون شک دانش تخصصی در خصوص تعاملات بین سازمانی سبب شکل گیری ضرورت بهبود آن در سازمان های ورزشی میگردد. از طرفی این دانش سبب میگردد تا مدیران سازمان های ورزشی از خلاهای موجود در خصوص تعاملات بین سازمانی و ناکارآمد بودن سازمانهای خود جهت ارتقا تعاملات بین سازمانی آگاهی لازم را داشته باشند و این مساله منجر سبب میگردد تا سازمان های ورزشی در خصوص تعاملات بین سازمانی دغدغه مند شوند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مسیر بهبود تعاملات سیاسی و حقوقی، شرايط تحريمي حاكم بر كشور و بی توجهي ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن به عنوان عوامل مداخله گر شناسایی گردید. بدون شک عوامل مداخله گر به واسطه ایجاد موانعی در این حوزه سبب می گردد تا مسیر بهبود تعاملات سیاسی و حقوقی ایران دچار مشکلات شدیدی شود. zare(2022) در تحقیق خود بیان دارد عوامل تحریم ها و عوامل عدم فضای باز اقتصادی به عنوان عوامل مداخله گرد در توسعه ورزش می باشد. در تفسیر این مساله لازم به ذکر است که فضای اقتصادی نیازمند تعاملات داخلی و خارجی می باشد. این درحالی است که تحریم های بین المللی و همچنین بی توجهي ساختار سياسي نسبت به جهاني شدن سبب می گردد تا تعاملات داخلی و خارجی ورزش تحت شعاع قرار گیرد. به عبارتی عوامل مداخله گر شناسایی شده نقش کلیدی در مسیر تعاملات سیاسی و حقوقی در ورزش ایران دارد و محدودیت هایی را در این خصوص ایجاد می کند. بدون شک در مسیر بهبود تعاملات حقوقی در ورزش ایران می بایستی ضمن توجه به عوامل مداخله گر موجود؛ بستری جهت کاهش تاثیرات این عوامل در فضای ورزشی کشور ایران را داشت. با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان چنین انتظار داشت که با پیاده سازی عوامل زمینه ای و همچنین مدیریت عوامل مداخله گر؛ بستری جهت توسعه تعاملات سیاسی و حقوقی را فراهم نمود تا بتوان شرایطی جهت توسعه تلاش در راستاي صنعت شدن ورزش، قانون ممحوری، بی طرفی سیاسی و رفتار اثر گذارانه را ایجاد نمود. در این خصوص پیشنهاد می گردد تا اشراف حداکثری بر فرصت ها و تهدیدات های در ورزش و همچنین اشراف حداکثری بر فرصت ها و تهدیدات های تعاملات در ورزش؛ سعی در شناسایی معماری انسان محور در ورزش، نوسازی بدنه ورزش کشور و بسیج منابع در ورزش را فراهم نمود. به صورت کلی تا کنون مشخص گردیده بود که پیادهسازی تعاملات قانونی در سازمانهای ورزشی از ضروریات مدیریت این سازمانها میباشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که علاوه بر پیاده سازی اصول تعاملات ارتباطی در سازمانهای ورزشی، باید بر اصول تعاملات سیاسی و قانونی نیز توجه و دقت شود. بنابراین به صورت کلی برای پیاده سازی اصول تعاملات سیاسی و قانون در ورزش باید هر یک از شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها مدنظر قرار گیرد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد می گردد تا جهت تعاملات سیاسی و قانون در ورزش به اصلاح شبکههای ارتباطی، اصلاح ارتباطات درون سازمانی، ایجاد کارگروه استراتژیک در وزارتخانه برای تدوین سند راهبردی، پایبندی به اول سند راهبردی در ورزش، مطالعه ساختار سازمانی وزارتخانه، ایجاد فرایندهای جدید کاری در سازمان های ورزشی، آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی انسانی متخصص، تغییر پستهای سازمانی و تغییر در اهداف سازمانی، به عنوان راهبردهای اجرایی توجه گردد.
بنابراین با توجه به اهداف نظام جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز بیست ساله و سیاستهای اصل 44، تغییر ساختار سازمانی ضروری است. تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله زمانی دست یافتنی خواهد بود که منابع انسانی تربیت شده داشته باشیم و توسعه منابع انسانی نیز از اهم وظایف دولت و سازمانهای دولتی است. لازم به ذکر است که ائتلاف سازی نیازمند ایجاد مدیریت قوی در جهت توسعه مسائل و تکرار ضرورت اجرای آن در سازمان در جهت نهادینه سازی ارتباطات در بین سازمانها میباشد. وجود مشکلات بسیار در ساختار ورزش کشور از جمله مشکلات مالی که گریبان گیر ورزش شده است؛ سبب گردیده است تا عمده تلاشهای این سازمان های ورزشی در مسیر رفع این مشکلات باشد و توجه به تعاملات بین سازمانی به عنوان یک دغدغه مهم و اساسی در این سازمان های ورزشی مشخص نگردد. عدم وجود دغدغه در وزارت ورزش و جوانان در خصوص تعاملات بین سازمانی سبب گردیده است تا وضعیت نظام ورزشی در تعاملات بین سازمانی در شرایط نامناسبی قرار گیرد. همچنین لازم به ذکر است که ارتقا وضعیت شیوههای مدیریت در سازمان های ورزشی نیازمند تقویت این سازمان در ابعاد هوشمند سازی منابع انسانی، بهسازی نیروهای انسانی در ورزش، اصلاح فرآیندهای اقتصادی در ورزش، توسعه تعامل گرایی، توسعه اجتماعی، شناسايي ظرفيت هاي ورزش میباشد. ضعف در هر یک از این حوزهها سبب میگردد تا وضعیت شیوههای مدیریت با خطرات جدی مواجه گردد.
همچنین اولویت بخشیدن به توسعه ارتباطات و برنامهریزی برای این موضوع امری ضروری است. از اینرو ایجاد ابزاری استاندارد برای سنجش میزان توسعه ارتباطات در بدنه ورزش کشور در راستای حمایت از سیاستها و برنامههای توسعهای امری اجتناب ناپذیر میباشد. در هر سازمانی از جمله وزارت ورزش و جوانان اگر مدیران عالی سازمان از میزان توسعه یافتگی خود اطلاعی نداشته باشند ضمن اینکه در مواجهه با شرایط محیطی متغیر نمیتوانند عکسالعمل مناسب را داشته باشند قطعا از طراحی برنامههای لازم برای پیشرفت و توسعه مدیران در آینده نیز ناتوان خواهند بود و این موضوع مهم امری نیست که بتوان بسادگی از کنار آن عبور کرد. استفاده از یافتههای این تحقیق در برنامههای آتی وزارت ورزش و جوانان در حوزه منابع انسانی میتواند سطح عمومی و تخصصی تواناییهای مدیران را ارتقاء داده و انگیزه انجام فعالیتهای محوله با حداکثر توان را در کارکنان افزایش دهد. از این رو با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میگردد تا مـستندسازي تجـارب قبلـي ارتباطات ملی و بین المللی سازمانهای ورزشی و بیان فواید کسب شده این ارتباطات به بهبود تعاملات بین سازمانی در سازمان های ورزشی اقدام نمود. همچنین با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میگردد تا برگزاری دورههای آموزشی در خصوص تعاملات بین سازمانی در سازمان های ورزشی به ارتقا دانش تخصصی سازمان های ورزشی در خصوص تعاملات بین سازمانی اقدام نمود. همچنین با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میگردد تا با افزایش مهارت کارکنان جهت ایجاد ارتباطات ملی و بین المللی به ارتقا سطح کیفی سازمان های ورزشی در حوزه تعاملات بین سازمانی اقدام نمود.
بدون شک ارتقا تعاملات بین سازمانی در سازمان های ورزشی سبب میگردد تا این سازمانها اشراف کاملی بر محیط پیرامون خود داشته باشند. از طرفی تعاملات بین سازمانی در سازمان های ورزشی سبب میگردد تا سازمان های ورزشی از تهدیدها و پتانسیلهای موجود در محیط پیرامون خود برخوردار باشند و حتی این مساله زمینه ساز افزایش شناخت سازمان های ورزشی از قوتها و ضعفهای خود میگردد. بدین صورت تعاملات بین سازمانی با پایش محیطی سازمان های ورزشی، اطلاعات کامل و جامع ای به مدیران ورزشی جهت شناخت کامل از سازمان خود میدهد. همچنین باید مدیران در یابند که سازمانهای خود چه میزان از سازمانهای همتر از خود در سطح ملی و بین المللی فاصله دارند. این مساله سبب گردیده است تا تعاملات بین سازمانی به عنوان یک فعالیت مهم به فدارسیونهای ورزشی پیشنهاد گردد. امید است نتایج تحقیق حاضر به بهبود شواهد علمی در خصوص تعاملات بین سازمانی در سازمانهای ورزشی منجر شده باشد و شروعی جهت انجام تحقیقات جامع در حوزه ورزش جهت بهره برداری سازمانهای ورزشی از تعاملات بین سازمانی گردد.
در پایان با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهادهایی برای توسعه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان ارائه میگردد که تدوین سند راهبردی وزارت ورزش و جوانان که میتواند در حوزه منابع انسانی راهگشا باشد. ایجاد یک رابطه تنگاتنگ و دوطرفه با مراکز علمی معتبر داخلی و خارجی جهت ارائه راهکارهای مناسب در حوزه توسعه تعاملات بین سازمانی. استفاده عملیاتی از دستاوردها و پژوهشهای مراکز علمی معتبر. طراحی مسیر شغلی مدون و قابل اجرا برای پستهای سازمانی مختلف و ارائه آن به مدیران و الگو برداری از مدلها موفق توسعه ارتباطات سازمانی در سازمانهای ورزشی و ایجاد تغییرات لازم جهت بومی نمودن آن قوانین و تعاملات بین سازمانی.
منابع
1. Bigdalo, Mehdi (2021). The most important components and indicators of Iranian political culture in the age of social networks from the perspective of academic elites. Research Letter of Political Science, 16(2), 43-72. (Persian)
3. Ebrahim Ako, Faqi Mahmoud (2019). Conceptual framework and model of sports policy formulation in Kurdistan region, doctoral thesis, University of Kurdistan, Faculty of Humanities and Social Sciences(Persian)
5. Gholami, A., Emami, F., amirnejad, S., & sayarnejad, J. (2021). Identifying the Factors Affecting Good Governance in the Structure of National Championship Sports. Sport Management Studies, 13(68), 197-229(Persian)
6. Kapoutsis, I., Papalexandris, A., & Thanos, I. C. (2019). Hard, soft or ambidextrous? Which influence style promotes managers’ task performance and the role of political skill. The International Journal of Human Resource Management, 30(4), 618-647.
8. Khanali Porwajargah, Sakineh, and Mohebi, Jalil. (2017). macro discourses affecting the process of criminal legislation. Majlis and Strategy, 25(96), 71-98. (Persian)
9. Jadidoleslami, S., & Arbabi, H. (2021). Strategic alliance critical success factors in Iranian project based organizations. Science and Technology Policy Letters, 11(2), 137-151. (Persian)
11. McNairy, Parisa (2018) Examining the phenomenon of upward influence in Iran's government organizations, Master's thesis, Tarbiat Modares University(Persian)
13. Naghshbandi, S. S., & Mirani, K. (2019). Validation of Political Organizational Behavior Perception Questionnaire. Sport Management Studies, 11(53), 139-156(Persian)
17. Rostam Zadeh, N., Afshari, M., Alam, Z., & Ghorbani, S. (2019). Providing a Good Electronic Governance Model at the Ministry of Sports and Youth. Sport Management Studies, 11(56), 43-62. (Persian)
19. Sadeghi Nasab, Irfanah, Naqshbandi, Seyyed Salahuddin, Rezaei, Mona (2020). The Effect of Strategic Thinking on Organizational Prestige through the mediating role of Organizational Political Behavior of employees in the ministry of sports and youth. Sport Sciences Quarterly, 12(39), 119-131. (Persian)
20. Zarifi, F., Khazaei, A. A., Yousefi, B., & Hassani, Z. (2021). Sport Policy Making in the Legislative System of the Islamic Republic of Iran (1980-2001). Research Letter of Political Science, 16(2), 139-173(Persian)
21. Zare, A., izadi, B., Rascher, D., & Dickson, G. (2022). Framework of macroeconomic diplomacy strategies in the country's sports. Sport Management and Development, (), -. doi: (Persian)
22. Zare shahabadi, A., & fattahi dowlatabadi, A. (2019). Investigating the Relationship between Political Interaction of City Council Members and Social Development of Dolatabad Isfahan City. Journal of Iranian Social Development Studies, 11(44), 7-20. (Persian)