اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کمرویی در دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشیعلی یاسینی فرید 1 , مهدی غیاثی زاده 2 * , معصومه نثاروند براتی 3
1 - مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران. ایران
2 - روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان. ایران
3 - روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه. ایران.
کلید واژه: دانش آموزان دختر, girl students, Social skills training, آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه گروهی, کمرویی ومؤلفه های آن, shyness and its components,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کمرویی ومؤلفه های آن(وابستگی، تنهایی، کناره گیری، طرد شدگی، بی تفاوتی وانفعالی) در دانش آموزان دختر سال اول راهنمایی شهر ملکشاهی بود که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 50 نفر از دانش آموزان بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. طرح تحقیق تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به میزان 10 جلسه ای 60 دقیقه ای به صورت دوبار درهفته مورد آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از چک لیست رفتاری کمرویی چیک و باس (1981) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره وتحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به شیوه یی گروهی بر کاهش کمرویی ومؤلفه های آن مؤثر است.
The aim of This research was to investigate the effectiveness of social skills training on shyness(and its components ) reducing in female students of Malakshahy city. The sample included 50 students in the elementary schools first and second grade of malekshahy city during the academic year 1389-90. They were randomly selected by multi- stage cluster sampling and divided in two groups. Each group included 25 students. The study administrated experimental method (pretest and posttest with control group). The experimental group was exposed to social skills training during 10 sessions and every session was lasted 60minutes. Control group received none. Behavioral Check List Of Shyness was implemented as data source. In order to analysis the data, multivariable covariance (MANCOVA) and one way variances analysis (ANCOVA) were used. The results indicated that asocial skills training reduced shyness and its components in girls students.
_||_