تبیین جامعه شناختی سلامت اجتماعی در بین نوجوانان منطقه پنج شهر تهران
منیژه مطلبی
1
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
)
ابوالقاسم حیدرآبادی
2
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
)
علی رحمانی فیروز جاه
3
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
)
علی اصغر عباسی اسفجیر
4
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
)
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, دینداری, احساس امنیت اجتماعی, سلامت اجتماعی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با عنوان تبیین جامعه شناختی سلامت اجتماعی در بین مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران می باشد . سلامت اجتماعی بازتاب شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است و از عوامل اجتماعی متعددی ریشه میگیرد. سلامت اجتماعی در مدارس و در بین دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. سلامت اجتماعی، بازتاب شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است و از عوامل اجتماعی متعددی ریشه میگیرد. بدین منظور با رویکردی جامعهشناختی به سلامت اجتماعی پرداخته شد. پژوهش حاضر با روشپیمایشی بوده و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری دانشآموزان مدارس ابتدایی(پایه پنجم و ششم) و متوسطه اول(پایه هفتم، هشتم و نهم) منطقه 5 تهران میباشند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 400 نفر حجم نمونه انتخاب شد. بدین منظور با رویکردی جامعهشناختی به سلامت اجتماعی پرداخته شد. پژوهش حاضر با روشپیمایشی بوده و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری دانشآموزان مدارس ابتدایی(پایه پنجم و ششم) و متوسطه اول(پایه هفتم، هشتم و نهم) منطقه 5 تهران میباشند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 400 نفر حجم نمونه انتخاب شد.
یافتهها نشان داد میانگین سلامت اجتماعی نسبتاً پایین بوده و برابر با 89/2 است و در بازه متوسط رو به پایین قرار میگیرد. بین دینداری، پایگاه اجتماعی اقتصادی، احساس امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با سلامت اجتماعی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد همبستگی چندگانه متغیرها با سلامت اجتماعی برابر 690/0 بوده و 48 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی قابل تبیین است. مجموع اثرات متغیرها بر سلامت اجتماعی برابر با 29/2 است که بیشترین اثر را کیفیت زندگی(69/0) و سرمایه اجتماعی(69/0) دارند.
چکیده انگلیسی :
The present article is titled Sociological explanation of social health among primary schools in District 5 of Tehran. Social health is a reflection of the economic and social conditions of society and is rooted in many social factors. Social health in schools and among students is of great importance. Social health is a reflection of the economic and social conditions of the society and is rooted in many social factors. For this purpose, social health was addressed with a sociological approach. The current research is a survey method and a questionnaire was used, and the statistical population is the students of primary schools (5th and 6th grade) and first secondary school (7th, 8th and 9th grade) of Tehran's 5th district. A sample size of 400 people was selected by multi-stage cluster sampling method. The findings showed that the average social health is relatively low and is equal to 2.89 and is in the lower average range. There is a positive and direct relationship between religiosity, socioeconomic base, sense of social security, social capital, and quality of life with social health. There is a positive and direct relationship between religiosity, socioeconomic base, sense of social security, social capital, and quality of life with social health Regression analysis showed that the multiple correlation of variables with social health is equal to 0.690 and 48% of social health changes can be explained. The total effect of the variables on social health is equal to 2.29, which has the greatest effect on quality of life (0.69) and social capital (0.6