ازدواج اینترنتی از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت و امور دفاعی، دانشگاه جنگ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: ازدواج اینترنتی , آسیب شناسی , فضای مجازی , فریب ,
چکیده مقاله :
انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرایزی است که ارضاء نشدن و یا نقص در ارضای هر کدام از آن ها موجب تزلزل در شخصیت می گردد و ازدواج، بهترین پاسخ به این غریزه است. رهبانیت و پس زدن این غریزه هم کار صحیحی نمی باشد، چون جز تشنگی سیری ناپذیر و تنوّع طلبی و اضطراب، چیز دیگری در پی نخواهد داشت؛ بنابر این باید به ضرورت تأمین نیاز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادّی و جسمانی. با تأمین صحیح این غریزه، نه تنها فرد از لحاظ روانی و اخلاقی به آرامش می رسد، بلکه جامعه نیز از سلامت اخلاقی و امنیت روانی و پایدار برخوردار خواهد شد. به هر حال، ازدواج نقطه آغاز شیرین زندگی مشترک زن و مرد است. امروزه در جامعه ای زندگی می کنیم که نمی توان برخی واقعیات را نادیده گرفت. ارتباطات ناسالم و یا برخی ازوداج هایی که انجام گرفته، بر اساس معیارهای غیر عاقلانه و غیر دینی بوده که سرانجامی جز جدایی و طلاق، کلاهبرداری و سوء استفاده جنسی و مالی، شیادی و هرزه گری و... در برنداشته است و بلای خانمان سوز جامعه و خانواده ها شده است. ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی جوان محسوب می شود و امروزه در دنیای اینترنتی، روابط اجتماعی نیز شکل اینترنتی به خود گرفته اند. در اینجا بنابر ضرورتی که تا حدودی گریبانگیر جامعه به ویژه در فضای مجازی شده است؛ انواع ازدواج ها، به ویژه ازدواج اینترنتی . از دیدگاه فقهی و حقوقی آن را بررسی می کنیم.
Humans have a set of needs and instincts, the failure to satisfy any of them, or failure to satisfy any of them, causes a weakening of the personality, and marriage is the best answer to this instinct. Monasticism and rejecting this instinct is not the right thing to do, because it will not lead to anything other than insatiable thirst and seeking variety and anxiety. Therefore, it is necessary to pay attention to the necessity of meeting sexual needs, but not only from the material and physical aspect.With the proper provision of this instinct, not only the individual will be at peace psychologically and morally, but also the society will enjoy moral health and psychological and stable security. After all, marriage is the sweet beginning of the life of a man and a woman. Today we live in a society where some facts cannot be ignored. Unhealthy relationships or some of the marriages that have been done, based on unwise and irreligious criteria, which have resulted in nothing but separation and divorce, fraud and sexual and financial abuse, fraud and fornication, etc. society and families.Marriage is considered one of the most important decisions in young people's lives, and today in the Internet world, social relationships have also taken the form of the Internet. Here, due to the necessity that has plagued the society to some extent, especially in the virtual space; Types of marriages, especially internet marriages. We examine it from a jurisprudential and legal point of view.
1- محقق داماد.سید مصطفی (1390)- بررسی فقهی حقوق خانواده – چاپ شانزدهم. قم . مرکز نشر علوم اسلامی
2- برات دستجردی. نگین .عرفان و آرزو(1391) "بررسی عوامل موثر در گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان" مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ. شماره4 دوره 2 . صص 82 -65
3 - امامی . حسن (بی تا) حقوق مدنی . جلد 4 . تهران. انتشارات اسلامیه
4- شکوری. علی _ شفیعی. زینب . مقاله پژوهشی. تابستان سال 1393
5- کدخدایی. محمدرضا . پژوهشگر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
6- محقق داماد. مریم السادات _ زهرا جلالی. مقاله علمی پژوهشی . 1391
7- خورسندیان . محمدعلی _ شنیور . قادر . نشریه مطالعات حقوقی معاصر سال 1392
8- خیرآبادی. عالم السادات. مقاله پژوهشی سال 1395
9- صادقی. محمود . کتاب احکام فضای مجازی
10- کاتوزیان . ناصر 1378. حقوق خانواده جلد 1 _ چاپ ششم . تهران _ میزان
11- پایگاه اطلاع رسانی حوزه . مقاله پژوهشی. 28 بهمن 1391
12- حسین پور . محمدرضا _ کتاب ازدواج از منظر فقه و حقوق . سال 1394 چاپ 1 _ انتشارات سته بان
13- هدایتی . علی _ کتاب کفویت در ازدواج در قلمرو فقه و حقوق ایران _ چاپ 1390. انتشارات موسسه بوستان کتاب.
14- عالمی . محمد حسین _ طایی. فریبا _ مقاله پژوهشی . زمستان 1399