بررسی مشکلات موجود معلمان غیر بومی منطقه تیکمهداش و میزان تاثیرگذاری آن در کیفیت آموزشی
محورهای موضوعی : جامعه شناسیحسین محمدزاده کمالی 1 , صمد صباغ 2
1 - کارشناسارشد جامعهشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: رضایت شغلی, بیگانگی اجتماعی, کیفیت آموزشی, معلمان غیربومی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات معلمان غیربومی منطقه تیکمه داش و میزان تاثیرگذاری آن در کیفیت آموزشی به منظور جستجوی راهکارهایی برای برون رفت از شرایط کنونی و ارتقاء کیفیت تدریس معلمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از معلمان مدارس منطقه تیکمه داش است که از میان آن ها تعداد 125 نفر معلم طبق فرمول نمونه گیری کوکران به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات ازطریق اعتبار صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که به طور کلی میزان کیفیت آموزشی در معلمان بومی و غیر بومی در حد متوسط می باشد. بین کیفیت آموزشی معلمان بارضایت شغلی و ارزش های جمع گرایانه همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین متغیر بیگانگی اجتماعی و سنوات تدریس همبستگی معکوس به دست آمد. برای سنجش کیفیت آموزشی براساس جنسیت، مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب در معلمان بومی و غیربومی از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اثر تقابلی جنسیت و گروه معنیدار است ولی اثر تقابلی بین مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب با گروه معلمان معنیدار نمیباشد.
This study investigated the problems of non-native teachers of Tykmehdash and the effects of those problems on the quality of teaching and also to seek out ways to improve the quality of teaching. Statistical community is made up of all teachers in this area among whom 125 teachers were chosen as the sample of the study (according to Cochran formula) using stratified sampling method. The study is descriptive and correlational and the measurement tool is a questionnaire that its validity and reliability measured through content validity and Cronbach's alpha respectively. The results showed that, the overall quality of teaching of native and non-native teachers is moderate. Also, there is a meaningful relationship between the quality of teaching and teachers' job satisfaction and collective values. A reverse correlation was found between social alienation and years of teaching. To measure the teaching quality in terms of gender, education and transportation resources in native and non-native teachers, two-way analysis of variance was used. The results indicated that, the opposite effect of gender and two types of teachers is significant, but the opposite effect of teachers’ certificates and transportation facilities and two types of teachers is not significant.
آقامحمدی، ع. (1384). بررسی تأثیر گرایشهای ارزشی جوانان بر نگرش به رفاه اجتماعی در شهر تهران. اقتصاد «اطلاعات سیاسی- اقتصادی» . شمارههای 219 و 220. صص 161-136.
الماسی، م. (1385). بررسی اولویتهای ارزشی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز.
پاکسرشت، م. (1367). کیفیت آموزشی، بررسی جنبههای شناختی آموزش و پرورش بر مبنای هدف، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال اول، شماره 2.
داریا پور، ز. (1381). بررسی رابطه اولویت های ارزشی شهروندان تهرانی با جنسیت، مجله فلسفه، کلام و عرفان. نامه پژوهش، شماره 3.
ذوالفقار، م. (1375). بررسی و تحلیل کیفیت تدریس مربیان عضو هیات علمی رشته های علوم انسانی دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
رحمانی، ح. (1381). بررسی کیفیت آموزشی مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی و متوسط، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی.
رضوی اسکندانی، م. (1373). ضرورت شناخت نیازهای معلمین و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان.
سرایی، حسن. (1372). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: انتشارات سمت.
عبداللهی، ح. (1378). بررسی عوامل موثر بر تحصیل دانشآموزان. پژوهشنامه آموزش. شماره 20، ص 10-2.
فروم، ا. (1360). فراسوی زنجیرهای پندار. ترجمه: بهزاد، برکت. تهران: نشر پایژه.
محسنی تبریزی، علیرضا. (1380). بررسی پیامدهای انزوای اجتماعی. نامهعلوماجتماعی. شماره 2، صص 73-26.
کزازی، ا. (1378). مدیریت کنترل کیفیت فراگیر(نگرش کاربردی). تهران؛ مرکز آموزش مدیریت دولتی.
گور، ر. (1379). چرا انسانها شورش میکنند؟. ترجمه: علی، مرشدزاده. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ دوم.
محسنی، م؛ و صالحی، پ. (1382). رضایت اجتماعی در ایران. تهران: انتشارات آرون.
مسعودی، ر. (1383). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی مدارس راهنمایی ناحیه 4 تبریز. طرح پژوهشی.
معیدفر، س؛ و ذهانی، ق. (1384). بررسی میزان نارضایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی موثر بر آن (مطالعه موردی معلمان شهر نیشابور). مجله جامعهشناسی ایران. دوره ششم، شماره 1.
میرکمالی، م؛ و میرصنایع، ژ. (1380). کنکاشی در بهرهوری و ارائه الگو برای اندازهگیری آن در سازمان آموزشی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. شماره مسلسل 28 .
نخودچی، ج. (1380). رابطه بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان با معلمان بومی. نیمهبومی و غیربومی استان آذربایجانشرقی.
نصراصفهانی، ا. (1371). عوامل مؤثر در بهبود کیفیت تدریس. فصلنامه تعلیم و تربیت. سال هشتم شماره یک، 138ـ137.
هومن، ح. (1381). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. چاپ اول.
Ingersoll, R. M. (2001). Teacher turnover and teacher shortages: An organizational analysis.American Educational Reseach Journal. 38, P.p: 499-534.
Parkes, M., & Kartharin, R. (1986). The Performance and Subsequent Statusof Page Students. Academic and Predictors. BritishEducation Research Journal. Vol. 15. 3. 19, P.p: 243-246.
Mertler, C. (2002). Job Satisfaction and perception of Motivation Among Midle and High School Teachers. Americans secondary Education. 31, (1), P.p: 43-53.
Rocca. A., D., Kostanski., M. (2001). Burnout and Job satisfaction Amongst Victorian Secondary School Teacher: A Comparative Look at Contract and Permanent Employment. ATEA Conference. Teacher Education: Chang of Heart, Mind and Action.
Thornton, H. (2004). What can we learn about retaining teachers from PDS teachers'voices? [Electronic Version] Middle School Journal. 35(4). Retrieved May 23, 2005, from http://www.nmsa.org/ services/ msj/msj_ march2004.htm.
Vidovich, Lesley & Slee, Roger. (2000). The Unsteady, Ascendancy of Marke Accountability in Australian & English Higher Education. Sydney University Association for Research in Education Conference.
|
_||_