بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با جامعهپذیری دینی و سیاسی دانشآموزان متوسطه شهر پارسآباد
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - عضو هیات علمی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: عوامل اجتماعی, جامعهپذیری سیاسی, جامعهپذیری دینی, دانشآموزان پسر و دختر متوسطه شهر پارس-آباد,
چکیده مقاله :
جامعه پذیری نوعی فرآیند کنش متقابل اجتماعی است که درآن، فرد هنجارها، ارزش ها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فرا می گیرد، آن را درونی و با شخصیت خود، یگانه می کند. هدف کلی این تحقیق، تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با جامعه پذیری دینی و سیاسی دانش آموزان متوسطه شهر پارس آباد می باشد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایش و به لحاظ هدف، تحقیق کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان متوسطه اول و دوم پارس آباد در سال تحصیلی 98-1397 می باشد که تعداد کل آن ها 10446 نفر بود. حجم نمونه بر اساس روش کوکران 313 نفر به دست آمد. نمونه آماری مدارس به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن بر اساس اعتبار صوری به تایید رسید و میزان پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ در حد قابل قبول برآورد گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل اجتماعی مرتبط باجامعه پذیری دینی و سیاسی دانش آموزان پسر و دختر متوسطه شهر پارس آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
Socialization is a process of social interaction in which the individuallearns about the norms, values, and other social, cultural, and politicalelements within the group or environment around him, internalizing andunifying him with his personality. The purpose of this study was todetermine the social factors related to religious and political socializationof high school students in Pars Abad. The research method wasdescriptive survey and in terms of purpose, it is applied. The statisticalpopulation of the study was all the first and second high school studentsof Pars Abad in the academic year 1398-1989 with a total of 10446students. The sample size was 313 according to Cochran method.Statistical sample of schools was selected by proportional stratifiedsampling. The instrument was a researcher-made questionnaire whoseface validity was confirmed by face validity and reliability of the tool wasestimated using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that,there is a significant relationship between social factors related toreligious and political socialization of high school male and femalestudents in Pars Abad.
اسدنژاد، مرضیه. (1393). مقایسه نقش خانواده و مدرسه در جامعهپذیری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه فیروز آباد فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه یزد.
آلموند، گابریل؛ پاول، بینگهام. (1381). چهارچوبی نظری برای بررسی سیاست تطبیقی. ترجمه: علیرضا، طیب. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
اینگلس، فرد. (1377). نظریه رسانهها. ترجمه: محمود، حقیقت کاشانی. تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
بیرو، آ. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: باقر، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
حقشناس، علیمحمد؛ و همکاران. (1387). فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر.
زائر، عبدالله. (1382). دینداری و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشآموزان شهرستان قیر و کارزین. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد دهاقان.
سلیمی، علی؛ و داوری، محمد. (1385). جامعهشناسی کجروی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شریف حیدری، محمد. (1392). جامعهپذیری دینی در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
طالبان، محمدرضا. (1387). رابطه دینداری و بزهکاری نوجوانان تهرانی، نمایه پژوهش. شماره 7.
علاقهبند، علی. (1388). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر روان.
فیروزجائیان، علیاصغر. (1380). بررسی تأثیر وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان بر مشارکت سیاسی آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
قوام، عبدالعلی. (1384). توسعه سیاسی و تحول اداری. تهران: نشر قومس.
کوزر،لوئیس. (1385). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی. ترجمه: محسن، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
گیدنز، آنتونی. (1378). جامعهشناسی. ترجمه: منوچهر، صبوری. تهران: نشر نی.
نوابینژاد، شکوه. (1386). بحران هویت در نوجوانان. مجموعه مقالات مبانی نظری هویت و بحران هویت، به اهتمام علیاکبر، علیخانی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم، صص 228-221.
Catherine, M. R.; Taylor, L., K. (2015). The political socialization of youth in a postconflict community, International Journal of Intercultural Relations. No. 45, P.p: 11 -23.
Collet Sabe, J. (2007). The crisis in religious socialization, Social Compass. No. 54 (1),
P.p: 97-111.
Hamplova, D.; Nespor, Z., R. (2009). Invisible religion in a non-believing country: the
case of the Czech Republic, Social Compass. Vol. 56, No. 4, P.p: 581-597.
Michener, H. A. & et al. (1990). Social Psychology. Second edition, New York: Harcourt
Brace Jovanovich.
Scruton, R. (2007). The Palgrave Macmillan dictionary of political thought Springer.
_||_