بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان رشتههای توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی در سال تحصیلی 92-1391
محورهای موضوعی : جامعه شناسیحمید سبزیخوشنامی 1 , زینب اباذری 2 , غلامرضا قائد امینیهارونی 3 , داود قاسمزاده 4
1 - مددکار اجتماعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران- ایران.
2 - کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی.
3 - دانشجوی سلامت و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
4 - کارشناس ارشد رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران- ایران.
کلید واژه: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, : مهارتهای تفکر انتقادی, رشتههای توانبخشی,
چکیده مقاله :
امروزه اکثر صاحب نظران براین عقیدهاند که تفکر انتقادی زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را برای فراگیران فراهم میکند، و برای تصمیم گیریهای کاری، مدیریت، قضاوت بالینی، موفقیت حرفه ای و مشارکت اثربخش فرد در فعالیتهای جامعه، حیاتی است. با عنایت به کاربردی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته های توانبخشی، این مطالعه با بررسی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام می شود. روش این پژوهش از نوع همبستگی، در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای 221 نفر وارد مطالعه شدند، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی اجرا شد. در تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های تحلیل واریانس یک طرفه نشان دادکه بین میانگین نمره دانشجویان رشتههای مورد بررسی از لحاظ نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی و هر یک از خرده مقیاسهای آن تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد. بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان سه مقطع تحصیلی مختلف تفاوت آماری معنی داری به دست آمد. بین مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان (و خرده مقیاسهای آن)؛ با هر یک از متغیرهای سن، جنسیت و محل سکونت رابطه معنی داری به دست نیامد. در حالی که بین سطح تحصیلات و وضعیت تأهل با مهارت های تفکر انتقادی رابطه معنی داری وجود داشت. نتایج حاکی از آن است که نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در سطح متوسط تا خوب و از لحاظ خرده مقیاسهای آن در سطح متوسط به پایین قرار دارند، به عبارتی دیگر، دانشجویان ازلحاظ تفکر انتقادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، بنابراین بازنگری مطلوب برنامه های درسی و برگزاری کارگاه های مرتبط با آموزش تفکر انتقادی برای دانشجویان در حل این چالش میتواند، پیشنهادی مؤثر باشد.
Today, most experts believe that critical thinking provides understanding and knowledge assessment for learners, and it is vital for working decision makings, clinical judgment, professional success and effective participation in community activities. Regarding the practicality of the rehabilitation graduates functions; this study was conducted to study critical thinking skills in students of University of Welfare and Rehabilitation Sciences. The research method is correlation, and 221 students were selected by using multi-stage random sampling and critical thinking test was given. For data analysis of the descriptive tests, the Independent T-test, r Pearson Reliability and One-way ANOVA were used. The results of ANOVA showed that there is no significant difference between the mean score of students ' critical thinking skills in terms of the total score and each of the subscales, (F=.698; p=0.594). There is a significant difference in the total score of critical thinking among students of different academic levels, (F=4.87; p=0.009). Also, there is no significant difference between mean of critical thinking (and its subscales) of the students and each of the variables of age, sex and location. The relationship between educational level and marital status and critical thinking skills is significant (p=0.01). The students' total score of critical thinking is in moderate to good, and in terms of their subscales is in lower moderate. In other words, students' critical thinking is not in good condition so appropriate revision of curricula and teaching critical thinking workshops can be effective for students in solving this challenge.
جاویدیکلاته جعفرآبادی، ط؛ و دیگری. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعاتتربیتیوروانشناسی دانشگاهفردوسیمشهد. دوره یازدهم، شماره 2، صص 103-20.
اطهری، ز؛ و دیگران. (1390). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان درطی دو نیمسال تحصیلی متوالی: تفکرانتقادی حلقه مفقوده برنامههای درسی. مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی/ویژهنامهتوسعه آموزش وارتقایسلامت. 11 (9). صص 1049-1040.
اطهری، ز؛ و دیگران. ( 1388). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجلهایرانیآموزشدرعلوم پزشکی. 9 (1). صص 12-5.
قریب، م؛ و دیگران. (1388). مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.صص125-135.
علیوندی وفا، م. (1384). بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س).
بهمنی، ف و دیگران. (1384). مهارت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مواجهه با متون علمی. مجله ایران آموزش در علوم پزشکی. 5 (2)، صص46-41.
شفیعی، ش؛ و دیگری. (1380). ارزشیابی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی زاهدان. مجله طب و تزکیه. شماره 10.
Gunn, M. T., & Grigg, M. L., & Pomahac, A. G. (2008). Critical thinking in science education: can bioethical Issues and questioning strategies Increase Scientific understandings? The journal of Educational thought. 42(2), Pg 162. proQuest education journals.
Sezer, R. (2008). Integration of critical thinking skills into elementary school teacher education courses in mathematics. Education. 128(3), pg.349. proquest education journals.
Natale S, Ricci F. (2006). Critical thinking in organizations. Team Performance Management. 2006; 12 (7/8): 272 – 277.
Burbach ME, Markin GS, Fritz SN. (2004). teaching critical thinking in an introductory leadership courseutilizing active learning strategies: confirmatory study. mark college student journal.
Gul R, Cassum s, Ahmad A, Khan S, saeed T, parpio Y.(2010). Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators. Procedia social and Behavioral sciences.; 2(2): 3219-3225.
Abrami, C. P., & Borokhovski, E., & Wade, A., & Michael A. (2008). Instructional Interventions Affecting Critical thinking skills and dispositions: a stage 1 meta-analysis. Review of Educational Research; 78(4) Pg.1102. ProQuest Education Journals.
Fasick, L. (2007). Using Shakespeare’s plays to teach critical thinking and writing skills: teaching English in the tow year college. 35(2), pg.197. proquest education journals.
Amini M, Ayatoallahi MT, Haghshenas H. (2000). Patients satisfaction of their general practitioners and its correlates inShiraz. Shiraz University.
Windish DM. Teaching Medical students reasoning Skills. (2000). Acad med. 2000;75:90.
Kozier BJ, Erb G, Berman AJ, Snyder Sh. (2003). Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice. 7th ed. New Jersey: Prentice Hall;.
Profetto-McGrath J. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions ofbaccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2003; 43(6): 569-77.
Lewittes, H. (2007). Collaboeatire learning for critical thinking. State university of N. Y, colleye at old westbury- Retrieved on jon 14, 2008 From http:
// WWW.aucu.org/meetin ys/.
Baker, D. D. (2002). A longitudinal study of critical thinking skills in baccalaureate nursing students. (E02-183). UMI number: 3069487. ProQuest Information and learning company.
Rogal, M. S., & MNurs (Clin), R. N., & Young, J. & BSc (Hons), R. N. (2008). Exploring critical thinking in critical care nursing education: A pilot study. The journal of continuing Education in Nursing. Vol 39, No1
Bowles K. (2000). The relationship of critical thinking skills and the clinical judgment skills of baccalaureate nursing students. J Nurs Educ. 39(8): 373-336.
Ward P. (2000). Critical thinking in nursing: case study across the curriculum emergency medicine. Journa Advanced Emerjency Nursing.; 22(1): 76.