بررسی رابطه عوامل اجتماعی- اقتصادی با سلامت اجتماعی دبیران مقطع راهنمایی و متوسطه شهرستان
محورهای موضوعی : جامعه شناسیداود ابراهیمپور 1 , ربابه پورجبلی 2 , روحانگیز رمضانیممقانی 3
1 - عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان. زنجان- ایران.
3 - دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, رضایت شغلی, پایگاه اجتماعی- اقتصادی, سلامت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل اجتماعی- اقتصادی با سلامت اجتماعی دربین دبیران مقاطع راهنمایی و متوسطه شهرستان آذرشهر می باشد. مطالعه حاضر با توجه به اهداف، ماهیت و نحوه انجام در زمره تحقیقات پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل معلمان مقاطع راهنمایی ومتوسطه شهرستان آذرشهر می باشد که براساس اطلاعات موجود تعداد آن ها برابر با 332 نفر است. و نمونه آماری پژوهش حاضر با استفاده ازفرمول کوکران 180 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات دراین پژوهش پرسشنامه میباشد. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی و رضایت شغلی استفاده شده است. پس از جمعآوری اطلاعات، آن ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 18 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرارداده شد. نتایج کلی حاکی از آن است که بین مشارکت اجتماعی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان و بین رضایت شغلی معلمان با میزان سلامت اجتماعی آنان رابطه مستقیم معنیداری وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the relationship between socioeconomic factors and social health among guidance school and high school teachers in Azarshahr. The research method is survey, the research population consisted of guidance school and high school teachers in Azarshahr who are 332. Sample of Study was obtained using Cochran formula and it is 180 people. The data gathering tool in this study is a questionnaire. In order to measure the variables, social health questionnaire of Keyes as well as social capital, socio-economic status and job satisfaction questionnaires have been used. Results show that there is a direct meaningful relationship between social participation and social health of teachers as well as job satisfaction and their social health.
باباپور، ج. (1388). بررسی نقش عوامل تعیین کننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال چهارم. شماره 16.
بیرو، آ. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: کیهان.
رستگارخالد، ا. (1384). گسترش نقش زنان در جهت حمایتهای شغلی و اجتماعی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره 6، شماره4.
سامآرام، ع. (1388). بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تاکید بر رهیافت پلیس جامعه محور. فصلنامه علمی پژوهشی انتظام اجتماعی. سال اول، شماره اول.
سجادی، ح؛ و دیگری. (1384). شاخصهای سلامت اجتماعی. مجله علمی آموزشی اقتصادی- سیاسی. شماره 207.
شایانمهر، ع. (1377). دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان. کتاب اول.
شفیع آبادی، ع. (1376). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای. رشد.
عبداللهتبار، ه؛ و دیگران. (1387). بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان. فصلنامه رفاه اجتماعی. شماره 30 و 31.
عمید، ح. (1369). فرهنگ لغت فارسی عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ هشتم.