تحلیل کیفی نقش بازاریابی سیاسی در فدراسیون های ورزشی ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
امیرحسین ملکی برنتی
1
,
اکرم اصفهانی نیا
2
*
,
ناصر بای
3
,
مجتبی احمدی
4
,
وحید شجاعی
5
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
4 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
5 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: پیشایندها, پیامدها, بازاریابی سیاسی, فدراسیون های ورزشی, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کیفی نقش بازاریابی سیاسی در فدراسیون های ورزشی کشور ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. افراد مشارکت کننده پژوهش شامل خبرگان مرتبط با موضوع به تعداد 16 نفر بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود و نمونه گیریها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم غیرتکراری از مصاحبه ها وجود داشت؛ ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دسته بندی اطلاعات، از نرم افزار مکس کیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. پیشایندهای موثر بر بازاریابی سیاسی فدراسیون های ورزشی کشور ایران، شامل: 59 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی پیشایندهای مدیریتی، پیشایندهای اقتصادی، پیشایندهای سیاسی، پیشایندهای فرهنگ و جامعه، پیشایندهای فناوری و نوآوری می باشد. همچنین پیامدهای بازاریابی سیاسی فدراسیون های ورزشی کشور ایران، شامل: 53 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی تاثیر مدیریتی، تاثیر سیاسی، تاثیر اقتصادی، تاثیر اجتماعی، تاثیر فرهنگی میباشد. درنهایت میتوان گفت؛ پیشایندها و پیامدهای بازاریابی سیاسی در فدراسیونهای ورزشی ایران، به عنوان عوامل مؤثر در توسعه ورزش، نقش بسزایی ایفا میکنند. بهطور کلی، برای بهرهمندی بهینه از این پیشایندها و پیامدها، فدراسیونهای ورزشی باید بهطور جدی به تبیین و اجرای استراتژیهای بازاریابی سیاسی پرداخته و از ظرفیتهای موجود به نحو مطلوب استفاده نمایند. این رویکرد میتواند به ایجاد یک اکوسیستم ورزشی پایدار منجر شود. با توجه به اهمیت روزافزون ورزش در توسعه اجتماعی و فرهنگی، توجه به این عوامل میتواند به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار در مسیر پیشرفت ورزش ایران محسوب شود.
The purpose of this research is to qualitatively analyze the role of political marketing in sports federations. The research was practical and carried out using descriptive phenomenology approach. The research participants included 16 experts related to the subject. The sampling method was purposeful and snowball, and the sampling was done until it was possible to extract non-repetitive concepts from the interviews; continued The data collection tool was a semi-structured interview, and in order to review and categorize the information, Maxquda was used. Validity, transferability, trustworthiness and verifiability criteria were used. The antecedents affecting the political marketing of sports federations include: 59 subthemes in the form of 5 main themes of managerial antecedents, economic antecedents, political antecedents, culture and society antecedents, technology and innovation antecedents. Also, the consequences of political marketing of sports federations in Iran include: 53 sub-themes in the form of 5 main themes of managerial impact, political impact, economic impact, social impact, and cultural impact. Finally, we can say; The antecedents and consequences of political marketing in sports federations play significant role as effective factors in the development of sports. in order to benefit optimally, sports federations should seriously explain and implement political marketing strategies and use the existing capacities in an optimal way. This approach can lead to the creation of sustainable sports ecosystem. Considering the growing importance of sports in social and cultural development, paying attention to these factors can be considered as an undeniable necessity in the path of progress of sports.
Foroohar, K. (2021). “Political football: How the Iranian government intervenes in sports.” Middle East Institute.
Dousti, M., Goodarzi, M., Asadi, H., & Khabiri, M. (2013). “Sport policy in Iran.” Taylor & Francis Online
Rahimizadeh, M., Rezaei, F., & Adibpour, N. (2023). “Developing the Strategic Sports Marketing Plan for the Lifeguard and Diving Federation in Islamic Republic of Iran.” Journal of Sport Management
“Propagating ideological discourse through sports and media framing in Iran.” Olympic Analysis
Javani, et al. (2022). “Marketing and sales in wrestling sport in Iran.” Journal of Sport Management
Mirsepassi, A. (2010). “Iran’s economy and sport policy.” Journal of Middle Eastern Studies.
“The role of media in political marketing in Iranian sports federations.” Journal of Communication Studies.
“Government policies and their impact on sports federations in Iran.” Journal of Political Science.
“Social participation and interaction in Iranian sports federations.” Journal of Social Sciences.
“Management and organization in sports federations of Iran.” Journal of Sports Management.