بررسی ارتباط بین ابعاد بازاریابی پایدار با مسئولیت اجتماعی و ارتباط با مشتری
محورهای موضوعی : آلودگی های محیط زیست (آب، خاک و هوا)
ابوالفضل خسروی
1
*
,
میثم شفیعی
2
,
محمد رضا فتحی
3
,
جابر یاوری
4
,
ابوالقاسم یوسف
5
1 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی و کارافرینی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. * (مسوول مکاتبات)
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی و کارافرینی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دانشیار گروه مديريت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
4 - آموزگار مدارس آموزش و پرورش گلپایگان-دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، ایران.
5 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
کلید واژه: بازاریابی پایدار, مسئولیت اجتماعی, ارتباط با مشتری, بازاریابی سبز, بازاریابی اکولوژیکی.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در دنیای امروز، سازمانهایی در دستیابی به اهداف خود موفقتر هستند که به وظایف اجتماعی خود نیز اهمیت دهند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان ابعاد بازاریابی پایدار با مسئولیت اجتماعی و مدیریت ارتباط با مشتری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری آن شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی مستقر در شهرک صنعتی شکوهیه قم میباشد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهایSPSS و AMOS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بازاریابی اکولوژیکی، بازاریابی سبز و بازاریابی اجتماعی بهطور معناداری بر مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت دارند؛ بهویژه بازاریابی اکولوژیکی با ضریب تأثیر 773/0 قویترین تأثیر را داشته و این سه متغیر مجموعاً 71 درصد از تغییرات مدیریت ارتباط با مشتری را تبیین میکنند. همچنین، بازاریابی اکولوژیکی و بازاریابی سبز بر مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبت داشته و بازاریابی اکولوژیکی با ضریب 539/0 قویترین تأثیر را نشان داد. این دو متغیر نیز در مجموع 44 درصد از تغییرات مسئولیت اجتماعی را تبیین کردند.
بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که بازاریابی پایدار با مسئولیت اجتماعی و مدیریت ارتباط با مشتری رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج کلی نشان میدهد شرکتها زمانی قادر به ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان خود هستند که در برنامهریزی استراتژیک و سیاستهای آمیخته بازاریابی خود به مسائل زیستمحیطی نیز توجه داشته باشند.
Background and Objective: In today's world, organizations that prioritize their social responsibilities are more successful in achieving their goals. This study aimed to examine the relationship between the dimensions of sustainable marketing, social responsibility, and customer relationship management.
Methodology: This descriptive-correlational study targeted food production companies located in the Shokouhieh Industrial Zone, Qom, as its statistical population. Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) and the SPSS and AMOS software.
Findings: The results indicated that ecological marketing, green marketing, and social marketing have a significant positive impact on customer relationship management. Among these, ecological marketing had the strongest influence, with an effect size of 0.773, and these three variables collectively explained 71% of the variations in customer relationship management. Additionally, ecological marketing and green marketing positively influenced social responsibility, with ecological marketing showing the strongest relationship (effect size of 0.539). Together, these two variables explained 44% of the variations in social responsibility.
Discussion and Conclusion: The findings reveal a significant positive relationship between sustainable marketing, social responsibility, and customer relationship management. Overall, the results suggest that companies can establish long-term relationships with their customers when they incorporate environmental considerations into their strategic planning and marketing mix policies.
1. Mahmoodi, Ahmad; Henri, Habib; Eslami, Ayoub. (2016). The Role of Customer Relationship Management in Customer Loyalty to Recreational Sports Centers. Quarterly Journal of Sports Management Studies, No. 36: 208-189. (In Persian)
2. Hunt, S. D. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(1), 7-20.
3. Shafiei Rudposhti, Meysam; Khodad Hosseini, Seyed Hamid; Kordnaeej, Asadollah; Mahmoudian, Mahmoud. (2014). Designing a Model for Achieving Sustainable Marketing in the Iranian Automotive Industry. Semi-Annual Scientific-Research Journal of Business Strategies, Vol. 21, No. 3: 82-61. (In Persian)
4. Grimmer, M. & Woolley, M. (2014). Green Marketing Messages and Consumers' Purchase Intentions: Promoting Personal Versus Environmental Benefits. Journal of Marketing Communications, 20(4), 231-250.
5. Radi Pour, Iman; Barim Nezhad, Vali. (2013). Determining Factors Influencing Marketing of Certified Products (Case Study: Branded Eggs in Tehran). Quarterly Journal of Marketing Management, No. 19: 65-47. (In Persian)
6. Kotler, P. (2003). Marketing management: The millennium edition. Marketing Management, 23(6), 188-193.
7. Akbari, Mohsen; Al-Taha, Seyed Hassan; Sadegh Pour, Pouya. (2015). The Impact of Green Marketing on Customers' Purchase Intentions with the Mediating Role of Corporate Social Responsibility and Product Image. Business Studies, No. 72: 40-30. (In Persian)
8. Sandström, G., & Tingström, J. (2008). Management of radical innovation and environmental challenges: development of the DryQ capacitor at ABB. European Journal of Innovation Management, 11(2), 182-198.
9. Kennedy, J. F. (2008). MERCURY Cleanup for Broken CFLs. Environmental Health Perspectives, 116(9):121-138.
10. Gordon, R., Carrigan, M., & Hastings, G. (2011). A framework for sustainable marketing. Marketing Theory, 11(2), 143-163.
11. Emery, B. (2012). Sustainable Marketing. Birmingham City University. ISBN-10: 0273723286 • ISBN-13: 9780273723288, ©2012 • Pearson • Paper, 336 pp, Published 22 Dec 2011.
12. McKinley, A. (2008). The Drivers and Performance of Corporate Environmental and Social Responsibility in the Canadian Mining Industry. Master's Thesis, Geography Department and Center for Environment, University of Toronto.
13. Mousavian, Iman; Kheiri, Bahram; Mirabi, Vahid Reza. (2014). Examining the Impact of Public Pressure on the Sustainable Marketing Mix and the Impact of the Sustainable Marketing Mix on the Success of Sustainable Marketing. Quarterly Scientific-Research Journal of Modern Marketing Research, Vol. 4, No. 1: 194-173. (In Persian)
14. Wallace, Wendy. (2006). Marketing Sustainable Products in the Retail Sector. Master's Thesis, Lund University, Sweden.
15. Schmidt-Riediger, B. (2008). Sustainability Marketing in the German Food Processing Industry: Characteristics, Drivers, and Outcome on an Empirical Basis (Doctoral Dissertation).