بررسی تاثیر الهیات کارل بارت از طریق دیتریش بونهوفر بر الهیاتِ رادیکال مسیحی
محورهای موضوعی :
1 - استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: کارل بارت, الهیاتِ رادیکالِ مسیحی, دیتریش بونهوفر, الهیاتِ مدرنِ مسیحی, تقابلِ دین و مکاشفه. ,
چکیده مقاله :
الهیاتِ رادیکالِ مسیحی در دهۀ 1960 شهرت یافت. این جریانِ الهیاتی دیدگاه-هایی داشت که بسیاری از مسیحیانِ آن را نپسندیدند. کارل بارت مبدعِ جریانِ نوارتدوکس هم میانه¬ای با الهیاتِ رادیکال نداشت. این مقاله می¬کوشد نشان بدهد که به-رغمِ این ناهمسویی، الهیاتِ رادیکال متاثر از بارت بوده است. بارت در اوایلِ سدۀ بیستم در مقابله با الهیاتِ لیبرال تمایزی بین دین و مکاشفه نهاد. دیتریش بونهوفر با بارت همسو بود و مخالفت¬هایی با الهیاتِ لیبرال داشت. بونهوفر تمایزِ دین و مکاشفه را بسط داد. از سوی دیگر او به دنیای سکولار و بلوغ¬یافتۀ معاصرش توجه بسیار داشت و مسئله-اش خصوصاً در اواخر عمر آن بود که مسیح در چنین جهانی کیست و مسیحیت چیست؟ بنابراین از دلِ تمایزِ دین و مکاشفه مفهومِ مسیحیت عاری از دین را استخراج کرد و همچنین مفاهیمی مثلِ قواعد محرمانه و خدای ضعیف و ناتوانِ مسیحی و بودن برای دیگران را در همین بستر پرورد و دیدگاهی عرضه کرد که پس از مرگش به مذاق متالهانِ رادیکال خوش آمد و از آن در بسطِ دیدگاه¬های الهیاتیِ خود بهره بردند. بنابراین متالهانِ رادیکال از افکارِ بارت که از خلالِ تاملاتِ بونهوفر عبور کرده بود تاثیر پذیرفتند و به نتایجی رسیدند که بارت با آن میانه¬ای نداشت
Radical theology became so famous in the 1960s. A large part of the Christian Community didn’t accept its view, especially on the death of God. Karl Barth, the origin of neo-orthodox theology, did not take its views. This article tries to show that despite this opposition, radical theology was influenced by Barth’s theology. In the early twentieth century, Barth distinguished between religion and revelation in opposition to liberal theology. Dietrich Bonhoeffer was sympathetic to Barth in this and developed the distinction between these two. In addition to that, he was interested in his contemporary secular come-of-age world, his question especially in the later period of his life was who Christ is and what is Christianity in this world. So he got the concept of religionless Christianity from this distinction, in addition, presented arcane discipline, the weak God, and being-for-others on the same ground. He developed an interesting framework for radical theologians after his death and they benefited from it in developing their views. So radical theologians utilized Barth’s thoughts through Bonhoeffer, despite Barth’s opposition to their production.