بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
محورهای موضوعی : روان سنجیقدرت اله باقری 1 , احمد غضنفری 2 , فریبرز نیکدل 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرد، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرد، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج
کلید واژه: دانش آموزان, تحلیل عامل تاییدی, اشتیاق تحصیلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف روان سنجی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز در دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و آزمون سازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم استان کهگیلویه و بویراحمد در مقطع متوسطه دوم شامل پایه های دهم، یازدهم و پیش دانشگاهی در سال تحصیلی 1397-1396به تعداد 36405 نفر بود. از حامعه آماری فوق نمونه ای به حجم1200 دانش آموز، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارتوصیفی (اندازه گیری میانگین، انحراف معیارمتغیرها، جداول، آزمون tو z)، تحلیل عامل تاییدی و روش های متعارف آزمون سازی تعیین روایی، پایایی و جداول نرم استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس (796/0) و خرده مقیاس های رفتاری (582/0)، عاطفی (705/0) و شناختی (720/0) از پایایی خوبی برخوردار بوده همچنین مقیاس، همسانی درونی قابل قبولی داشته است.. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها داشته و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید نموده است.: لذا می توان بیان داشت نسخه فارسی مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، خصوصیات روانسنجی رضایت بخشی در جامعه ایران را دارد و در موقعیتهای مختلف تربیتی و پژوهشی قابل استفاده است
1
_||_