بررسی پایایی و روایی مقیاس بهزیستی روان شناختی کودکان (PWB-c)
محورهای موضوعی : روان سنجیماندانا سپنتا 1 , احمد عابدی 2
1 - دکتری روان شناسی کودکان با نیاز خاص، دانشکده علوم تربیتی (بخش روان شناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی (بخش روانشناسی کودکان با نیاز خاص)، دانشگاه اصفهان، ایران
کلید واژه: پایایی, روایی, بهزیستی روانشناختی کودکان,
چکیده مقاله :
اندازه گیری بهزیستی روان شناختی کودکان تلاش مهمی است چرا که اجازه می دهد رابطه بین بهزیستی ذهنی و روان شناختی کودکان بررسی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان شناختیکودکان(PWB-c) فرم 24 سوالی بود که برگرفته از پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف می باشد.روش شناسی این پژوهش، توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دوره ابتدایی بین سنین 12-8 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای 300 دانش آموز (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. با بهره گیری از روش آلفای کرونباخ، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرم افزار spss.22 و Lisrel 8.80، روایی سازه آن مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد که مدل از برازش مطلوب برخوردار میباشد و ساختار کلی روابط مورد آزمون در تحلیل عامل مرتبه اول از طریق دادههای به دستآمده تائید میشود (شاخصهای IFI، NFI، CFI، RFI و GFI بزرگتر از 0/90 و PNFI بزرگتر از 0/5؛ خطای تقریبی (RMSEA) کوچکتر از 0/08؛ و خی دو به هنجار (X2/DF) نیز کوچکتر از 3 ). ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس بهزیستی روان شناختی کودکان و تمامی خرده مقیاسهای آن (تسلط بر محیط=0/76، رشد فردی=0/70، هدف در زندگی=0/70، پذیرش خود=0/83، خودمختاری=0/90، و روابط مثبت با دیگران=0/73) بیشتر از 0/70 میباشد که نشاندهنده مطلوب بودن پایایی مقیاس میباشد.
a
_||_