تحلیل سلامت اجتماعی در محتوای رسانه ها با هدف ارائه الگوی راهبردی مدیریت رسانه ای
محورهای موضوعی : روان سنجی
1 - دانشجچوی دوره دکتری مدیریت رسانه ، مدرس (مربی)دانشگاه جامع علمی کاربردی
کلید واژه: سلامت اجتماعی, مدیریت رسانهای, روش تحلیل محتوا, روش کیو,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی مدیریت رسانهای در جهت ارتقای سلامت اجتماعی می باشد.این پژوهش که به صورت کیفی و کمی انجام شده است در فاز کیفی از روش های تحلیل محتوا و کیو بهره برداری کرده است و در فاز کمی نیز جهت تحلیل داده ها روش کیو از تحلیل عاملی استفاده شده است. تحلیل محتوای رسانه های مورد نظر در این پژوهش نشان داد که بیش ترین مطالب تولیدی رسانه ها در حوزه انحرافات اجتماعی با 576 مورد و کم ترین مطالب تولیدی رسانه حوزه خشونت با 237 مورد است. حوزه کیفیت اجتماعی با 485 و حوزه مسائل اجتماعی با 312 مورد در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای رسانه ها و هم چنین شناسایی ذهنیت ها طریق روش کیو؛ پرسشنامه کمی ساخته شده و بر اساس آن مدل مورد نظر با استفاده نرم افزار PLS طراحی گردید. این مدل نشان داد که با توجه به نتایج پرسشنامه کمی هر چهار کارکرد رسانه به ترتیب کارکرد اطلاع رسانی، کارکرد آموزش، نظارت بر محیط و کارکرد تامین اوقات فراغت بر ارتقاء سلامت اجتماعی افراد جامعه موثر است. بر این اساس الگوی راهبردی مدیریت رسانه ای می تواند بیشترین تاثیر را به ترتیب در ارتقاء کیفیت زندگی، کاهش خشونت، کاهش انحرافات اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشد.
Social health analysis in media content with the aim of providing a strategic model of media management Abstract The purpose of this study is to provide a strategic model of media management to promote social health. This research, which has been done qualitatively and quantitatively, has used content analysis and Q methods in the qualitative phase and in the quantitative phase to Data analysis Q method is factor analysis. The content analysis of the media in this study showed that the most media production in the field of social deviations with 576 cases and the lowest media production in the field of violence with 237 cases. The field of social quality is in the second and third ranks with 485 and the field of social issues with 312 cases. A small questionnaire was made and based on it, the desired model was designed using PLS software. This model showed that according to the results of the quantitative questionnaire, all four functions of the media, respectively, the function of information, the function of education, environmental monitoring and the function of providing leisure are effective in promoting social health of society. Accordingly, the strategic model of media management can have the greatest impact on improving the quality of life, reducing violence, reducing social deviations and social issues, respectively.
_||_