پیش بینی شادکامی بر اساس سبک پردازش هویت
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیناصر صبحی قراملکی 1 , نادر حاجلو 2 , ژیلا نیازی میرک 3
1 - دانشگاه محقق اردبیلی،دانشکده علوم سیاسی،گروه روانشناسی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی،دانشکده علوم سیاسی،گروه روانشناسی
3 - دانشگاه محقق اردبیلی،دانشکده علوم سیاسی،گروه روانشناسی
کلید واژه: شادکامی, سبک های پردازش هویت, هویت یابی,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه بررسی رابطه ی بین سبک های هویت و شادکامی دانش آموزان دبیرستان های شهر مشگین شهر است. روش پژوهش حاضر از نوع، توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس شهرستان مشگین شهر بود که در این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 350 نفر (169پسر، 181 دختر) از میان دانش آموزان انتخاب شدند. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه سبک های هویت (ISI ,6G؛ برزونسکی، 1992)، شادکامی آکسفورد (OHI؛ آرگایل و لو، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند (میانگین و انحراف معیار) و همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد دو سبک اطلاعاتی و هنجاری با شادکامی رابطه مثبت معنا دار دارد و می تواند آن را پیش بینی کنند. همچنین بین هر پنج مولفه شادکامی با دو مولفه از هویت یابی (اطلاعاتی و هنجاری) رابطه مثبت معنادار وجود دارد در حالیکه، از میان همان پنج مولفه فقط دو مولفه(عاطفه مثبت و کارآمدی) با هویت یابی سردرگم/اجتنابی در ارتباط است.در کل، یافته ها نشان می دهد می توانیم سبک های هویت و میزان شادکامی را در مسیرهای دلخواه تغییر دهیم، مثلا ،می توان با آموزش سبک های مختلف فرزندپروری و با تغییر سبک های هویت، میزان شادکامی را به حد مطلوب رساند؛ یا ابعاد بهزیستی را در راستای ارتقای سلامت روان، تغییر داد.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between identity style and happiness among high school students of Meskin Shahr city. The sample included 350 students (181 females, 169 males). Identity style questionnaire and Happiness scale Inventory were used in this study. The results of the study showed that both information and normative styles have a positive significant relationship with happiness and. Also, the results showed a positive significant relationship between five components of happiness with two components of identification (normative and informational).