هنجاریابی آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز(4IBT-A)
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمختار معتمدین 1 , رحمان بدری 2 , غلامحسین عبادی 3 , نیره زمانی 4
1 - کارشناس ارشد مشاور خانواده /مدیر مسئول مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی موفق تبریز
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی/مدرس مراکز تربیت معلم تبریز
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز /رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان خوزستان
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی اجتماعی /مدرس مراکز تربیت معلم تبریز
کلید واژه: هنجاریابی, آزمون باورهای غیرمنطقی, نمره های استاندارد Z, رتبه درصدی,
چکیده مقاله :
آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز (4IBT–A) یک آزمون معتبر مربوط به سنجش میزان تفکرات غیرمنطقی به حساب میآید و در زمینههای مختلف مانند اجرای پژوهش، تشخیص، درمان و غیره توسط محققان، درمانگران، مشاوران، روانشناسان و دانشجویان از آن استفاده میشود، بنابراین ضروری است که هنجار ایرانی برای آن تهیه گردد. هدف از این پژوهش، هنجاریابی آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز ((4IBT-A بود. به همین منظور 1947 نفر از دانشجویان مراکز تربیت معلم شهرستان تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز ((4IBT-A به روش گروهی اجرا گردید. با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی آزمـون به ترتیب بـرای عامل ها و کل آزمون 77/0، 68/0، 59/0، 68/0، و 86/0 برآورد گردید. روایی آزمون نیز از روش روایی همگرا 81/0؛ 001/0≥P به دست آمد. پس از تحلیل داده ها به منظـور تفسیر نمـره های خام هر عامل و آزمون، به طور جداگانه هنجارهای درصدی و نمرات استاندارد Z تهیه گردید. بر اساس نتایج این مطالعه، پژوهشگران، مشاوران و روان شناسان بالینی می توانند از این ابزار به عنوان یک وسیله اندازه گیری مناسب جهت تشخیص در فعالیتهای کلینیکی در داخل کشور، به ویژه مراکز مشاوره دانشجویی استفاده کنند.
The aim of this study was to Standardization of four Factors of Irrational Beliefs Test-Ahvaz (4IBT-A). For this mean 1947 students of Teacher Training Centers of Tabriz selected by multi step random sampling and (4IBT-A) ministered. Reliability of Test with use Cronbach Alpha, for factors and total of test was .77, .68, .59, .68 and .86 ordinary. The validity of test was .81, p≤.001with using from convergent Validity method. After data analysis, for raw Scours each factor and total test, percent standardization and standard scores of Z was prepared.