خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دورهی سنی میانی کودکی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیحمیده سلیمانی 1 , لعیا بشاش 2 , مرتضی لطیفیان 3
1 - کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی کودکان استثنایی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزش روانشناسی تربیتی.
کلید واژه: روانسنجی, دلبستگی, مادر, دوره سنی میانی, کودکان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی روابط میانی دلبستگی (KCAQ) برای کودکان انجام گرفته است. مطالعهی انجام شده، بررسی توصیفی- پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. نمونهی پژوهش شامل 400 نفر از کودکان مقطع ابتدایی بود که به شیوهی نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامهی روابط میانی دلبستگی(KCAQ)(هالپرن و کاپنبرنگ،2006)، پرسشنامهی سبکهای هیجانی مادرانه(MESQ)(لاگاسه سگوین و کاپلان،2005) و پرسشنامهی تواناییها و مشکلات (SDQ) (گودمن،1997) بود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای (SPSS) و (AMOS) نسخهی 16 استفاده گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که آزمون(KMO) برابر با 73/0 و در سطح مطلوب بوده و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنیدار بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس وجود چهار عامل در گویهها را تایید نمود که 72/48% از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس(KCAQ) در حد بالایی بهدست آمد. محاسبهی ضریب آزمون- بازآزمون به فاصلهی یک ماه مطلوب و بالا بود(001/0>P). تحلیل عامل تاییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل به روش چرخش واریماکس را تایید کرد و مدل بهدست آمده با دادههای پژوهش برازش داشت. همچنین همبستگی معنیدار نمرات پرسشنامهی (KCAQ) با نمرات پرسشنامههای(MESQ) و (SDQ) روایی همگرا، واگرا و همزمان مقیاس را تایید کرد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخهی فارسی مقیاس(KCAQ) در زمینهی سنجش دلبستگی کودکان در دروهی سنی میانی کودکی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است
The research purpose was to examine the psychometric properties of the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) of Latency-Aged for Children. The research method was descriptive-validation through development and validation of an instrument. The sample consisted of 400 children were selected by multi-stage cluster random sampling method. Measuring instruments were the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ), Maternal Emotional Styles Questionnaire (MESQ), and Strength and Difficult Questionnaire (SDQ). Data analysis was done using SPSS and Amos software’s version 16. The scale was assessed using factor analysis and principle component method (KMO = 0.73). In total, analysis approved the results of exploratory factor analysis based on the varimax rotation. In addition, this model was found fit with the data. The KCAQ demonstrated high internal consistency. A re-administration of the measure 1 month later yielded high correlation (P<0.001). Pearson’s correlation between KCAQ, MESQ, SDQ and were respectively this four factors accounted for 48.72% of the total variance. Confirmative factor analysis confirming their convergent, divergent and concurrent validity. Results of this study showed Persian version of KCAQ has good psychometrics particularity in measuring for child’s attachment in latency-aged.