خوشهبندی : ابزاری برای آنالیز دادهها در مطالعات کمی و آمیخته
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیفرزاد رادمهر 1 , سیدحسن علم الهدائی 2
1 - دانشجوی دکتری آموزش ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد.
2 - استاد آموزش ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: داده کاوی, خوشهبندی, روانشناسی یادگیری ریاضی,
چکیده مقاله :
در این مطالعه خوشه بندی بهعنوان یکی از روشهای داده کاوی توصیفی جهت استفاده در مطالعات آموزشی و روانشناختی مطرح میگردد. گروهبندی دادههای پژوهش در مطالعات قبلی در حوزههای آموزشی و روانشناختی توسط میانگین، میانه و برد صورت گرفته است که دارای نواقص و محدودیتهایی میباشد. لذا در این مطالعه خوشهبندی بهعنوان ابزاری جایگزین با قابلیتهای متعدد در مطالعات کمی و آمیخته معرفی میگردد. بدین منظور، ابتدا تعریف اجمالی از خوشهبندی ارائه گردیده و سپس مراحل ششگانه اجرای فرایند خوشهبندی(انتخاب متغیرهای خوشهبندی، انتخاب روش خوشهبندی، انتخاب معیار شباهت/تفاوت، انتخاب الگوریتم خوشهبندی، انتخاب تعداد خوشه و بررسی اعتبار و تفسیر نتایج خوشهبندی) توسط دادههای کمی مرتبط با روانشناسی یادگیری ریاضیات بیان میگردد تا ضمن آشنایی بیشتر پژوهشگران حوزهی مطالعات آموزشی و روانشناختی با این ابزار، نتایج جدیدی در زمینهی روانشناسی یادگیری ریاضیات مطرح گردد. نتایج اعمال خوشهبندی بر روی دادهها نشان میدهد که از خوشهبندی میتوان برای بررسی ارتباط متغیرهای مختلف بر متغیر وابسته در مطالعات کمی و شناسایی کاندیداهای شرکت در مصاحبه در مطالعات آمیخته استفاده کرد.
In this study, cluster analysis as a descriptive data mining method for using in educational and psychological studies is presented. Grouping data in previous studies in these areas is done by median, mean, and range which has several weaknesses and limitations. Therefore, cluster analysis as an alternative method which has several applications in quantitative and mixed method studies is introduced. To achieve this, cluster analysis and steps for conducting cluster analysis (i.e., deciding on clustering variables, clustering procedure, selecting measure of similarity/dissimilarity, choosing clustering algorithm, deciding on the number of clusters, and validating and interpreting the cluster solution) are presented and illustrated by a sample data related to psychology of learning mathematics in order to familiarize researchers with this methods and also finding new results in this area. Obtained results indicate that cluster analysis can be used for investigating relationships between variables in quantitative research and finding potential candidates for interviewing in mixed method studies.