حکایتهای تمثیلی با تکیه بر آیات قرآنی در حدیقه الحقیقه سنایی
محورهای موضوعی :
تمثیل در زبان و ادب فارسی
طاهره زینال پوراصل
1
,
ماه نظری
2
1 - دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات فارسی (ادبیات عرفانی) ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج ، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج ، ایران
تاریخ دریافت : 1400/11/15
تاریخ پذیرش : 1400/11/15
تاریخ انتشار : 1401/01/01
کلید واژه:
تمثیل,
سنایی,
آیات,
Sanaie,
verses,
حدیقه الحقیقه,
allegory,
Hadiqah al_Hagigah,
چکیده مقاله :
بهره گیری از تمثیل، از دیرزمان یکی از شیوههای مؤثر در بیان مسائل تعلیمی بوده است زیرا درنگرش اندیشمندان اخلاقگرا، والاترین خویشکاری د ر ادبیات، انسان سازی است. به همین منظور نویسندگان و ادیبان، برای ادراک مطالب پیچیده یا نفوذ کلام خویش از تمثیل بهره برده و از این طریق، مقصود خویش را به مخاطب منتقل نموده و او را به اندیشه واداشتهاند. مسئله مهم این است که تعلیمات عارفانه وزاهدانه در قالب تمثیل بخش اعظم منظومه های عرفانی اشعار حکیم سنایی را دربر میگیرد که مآخذ اغلب تمثیلات وی، آیات، احادیث، زندگی واقوال پیامبران و معصومین، تفکرات صوفیانه یا اسطوره می باشد. دراین مقاله که رویکردی توصیفی - تحلیلی دارد و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای صورت گرفته، به بررسی حکایتهای تمثیلی حدیقه الحقیقه، با تکیه بر آیات قرآنی، پرداخته شده است، با این هدف که جایگاه تمثیل وکاربرد آن در اشعار سنایی با استناد به آیاتِ قرآنی چگونه درک و فهم مطالب مهم دینی و مسائل اجتماعی امکان پذیر شده است؟ داستانهای تمثیلی حدیقه سنایی، به ضرورت اموری چون زکات و بخشش، دنیادوستی، تهذیب نفس، غیبت و غیره، پرداخته و تأثیر این نوع مفاهیم را درحیات دنیوی و اخروی، با بیان حکایاتی شیرین مطرح کرده و به نفوذ و غنای کلام خویش افزوده است.
چکیده انگلیسی:
The use of allegory has long been one of the most effective ways of expressing educational issues, because, in the view of ethical thinkers, the most prominent function in literature is humanization. To this end, writers and speakers have used allegory to understand the complex content or the influence of their words, and in this way, they have conveyed their purpose to the audience and made them think. Most of the mystical poems contain the poems of Hakim Sanaie, which are often based on his allegories, verses, hadiths, the lives and sayings of the prophets, and the infallible, Sufi thoughts or myths. In this article , which has a descriptive-analytical approach and whit using library resources the review of Allegorical anecdotes in Hadiqag al_Haqiqah based on Quranic verses has been Proceed.With the porpuse of how standing of Allegory and its usage in sanaie Poems,bused on Quranicverses, has made the compredension of important subjects in religion and social issues Possible?The allegory stories of sanaie’Hadiqah,has been Proceed to Necessity of topics such as “Zakh and Munificence” “Worldliness” “Self-Refinement””Backbite”and etc.and has Propounded the affect of these concepts in life and after-life , by expressing pleasnt anecdotes,Adding charisma to his words.
منابع و مأخذ:
قرآن کریم، 1385، به ترجمه و تفسیر مهدی الهی قمشهای، چ دوم، قم: آیین دانش
ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو (1419 ق)، تفسیر القرآن العظیم، ج ۶، بیروت: منشورات محمدعلی بیضون، دار الکتب العلمیة.
پورنامداریان، تقی. (1384). در سایه آفتاب، تهران: انتشارات سخن.
ــــــــ، ــــــــــ (1386). رمز و داستانهای رمزی در ادب پارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
تستری، سهل بن عبدالله. (1423 ق)، تفسیر التستری، بیروت، منشورات محمدعلی بیضون، دارالکتب العلمیة.
خمینی، روح الله. (1371)، چهل حدیث، دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
دری، زهرا. (1392). شرح دشواریهایی از حدیقه الحقیقه سنایی، چ سوم، تهران: انتشارات زوّار
دشتی، محمد. (1393)، ترجمه نهج البلاغه، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع)، تهران: کوثر
زمانی، کریم. (1392). شرح موضوعی مثنوی معنوی (مولانا جلال الدین محمد بلخی)، تهران: نشر نی
سجادی، سیدجعفر. (1389)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: انتشارات طهوری،
سنایی، غزنوی، مجدودبن آدم. (1359)، حدیقه الحقیقه وشریعه الطریقه، به تصحیح محمد تقی مدرس رضوی، چ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ــــــــ، ــــــــــــــ (1362)، دیوان، به سعی واهتمام محمد تقی مدرس رضوی، چ سوم، تهران: کتابخانه سنایی.
شاکر، محمد کاظم. (1388). روشهای تأویل قرآن، قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1366)، صورخیال در شعر فارسی، تهران: آگاه
شمیسا، سیروس، (1387). انواع ادبی، تهران: میترا
ـــــــ، ـــــــ، (1390). بیان، تهران: میترا
غزالی، محمد. (1375). احیاء علوم الدین، مترجم موید الدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ــــــــ، ــــــــ. (1384). کیمیای سعادت، به سعی پروین قائمی، تهران: انتشارات پیمان.
فتوحی، محمود، (1393). بلاغت تصویر، چ سوم، تهران: سخن
کرمی فریدونی، علی. (1384)، پرتویی ازپیام پیامبربرگردانی تازه ازنهج الفصاحه، چاپ ششم، قم، نشرحلم
مطهری، مرتضی. (1381)، بیست گفتار، چ هجدهم، تهران: صدرا
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مولوی، جلال الدین. (1374). مثنوی معنوی، تهران: اقبال
هجویری، ابوالحسن. (1387). کشف المحجوب، به مقدمه، تصحیح وتعلیقات محمود، عابدی، تهران: سروش.
همایی، جلال الدین، (1386)، فنون بلاغت وصناعات ادبی، تهران: نشرهما
مقالات:
حسینی کازرونی، سیداحمد، حمیدی، سیدجعفر، دیره، عزت، پوررضاییان، بهزاد، (1400). «بررسی فرانیارها و فراآسیبها در شخصیت صائب تبریزی براساس ابیات تمثیلی شاعر با تکیه برنظریه روانشناسان انسان گرا» فصلنامه تحقیقات تمثیلی در ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، شماره 49، (ازص 24 تا 50)
سلطانی، منظر. (1387). «نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاههای تفسیری سنایی در حدیقه الحقیقه.» فصلنامه پژوهشهای ادبی سال 6. شماره 22، (ازص 55 تا 80)
کیخا، حسینعلی. (1386). «سیمای دنیا در نهج البلاغه»، ماهنامه معرفت، سال 16، شماره 9، پیاپی 120، ص 125
نظری، ماه. (1393). «نقش تمثیل در داستانهای مثنوی معنوی»، فصلنامه فنون ادبی، پاییز و زمستان 1393،دوره 6 ، شماره 2، ( از صفحه133 تا 146)
_||_
The Holy Quran, 2006, translated and interpreted by Dr. Mahdi Elahi Ghomshei, second edition, Qom, Religion of Knowledge. (In Persion)
Dorri, Zahra. (2013). A description of the difficulties of Hadiqah al-Haqiqah Sanai, third edition, Tehran, Zovar Publications. (In Persion)
Dashti, Mohammad. (2014), translation of Nahjul Balagha, Amir Al-Momenin Cultural Research Institute, Tehran, Kowsar. (In Persion)
Fotouhi,Mahmoud. (2014),Belagat tasfer,Tehran,sokhan (In Persion)
Ghazali, Mohammad (1996). Revival of the Sciences of Religion, translated by Moayed al-Din Mohammad Kharazmi, by Hossein Khadio Jam, Scientific and Cultural Publishing Company. (In Persion)
------,------, (2005). The Alchemy of Happiness, by Parvin Ghaemi, Tehran, Peyman Publications. (In Persion)
Homaie,JalalIdein, (2007),Fonoune belaghat va sanaat adabi,Tehran, Homa, (In Persion)
Hojviri, Abolhassan. (2008). Kashf al-Mahjoub, with introduction, correction and comments by Mahmoud, Abedi, Tehran, Soroush. (In Persion)
Ibn Kasir Damascus, Ismail Ibn Amr (1419 AH), Tafsir Al-Quran Al-Azeem, vol. (In Persion)
Karami Fereydoni, Ali. (2005), A Ray of the Prophet's New Conversion from Nahj al-Fasaha, Sixth Edition, Qom. (In Persion)
Khomeini, Ruhollah (1992), forty hadiths, Islamic Propaganda Office of Qom Seminary, Institute for Organizing and Publishing the Works of Imam Khomeini (PBUH) (In Persion)
Makarem Shirazi, Nasser (1995). Sample Interpretation, Tehran, Islamic Library. (In Persion)
Mawlawi, Jalaluddin (1995). Masnavi Manavi, Tehran, Iqbal. (In Persion)
Motahari, Morteza. (2002), Twenty Speeches, 18th edition, Tehran, Sadra. (In Persion)
Pournamdarian, Taqi. (2005). In the Shadow of the Sun, Tehran, Sokhan Publications. (In Persion)
ــــــ, ـــــــــ. (2007). Mysteries and mystery stories in Persian literature, Tehran, scientific and cultural publications. (In Persion)
Sajjadi, Seyed Jafar. (2010), Dictionary of Mystical Terms and Interpretations, Tehran, Tahoori Publications. (In Persion)
Sanai, Ghaznavi, Majdood Ibn Adam. (1980), Hadiqah al-Haqiqa and Sharia al-Tariqah, edited by Mohammad Taghi Modarres Razavi, second edition, Tehran, University of Tehran Press. (In Persion)
____, ____. (1983), Divan, by the efforts of Mohammad Taghi Modarres Razavi, third edition, Tehran: Sanai Library. (In Persion)
Shafie kadkane,Mohmmdreza. (1987).Sovar khial dar sher farsi,Tehran,Agah. (In Persion)
Shamisa,Sirous. (2011).Bayan,Tehran,Metra. (In Persion)
Shakir, Mohammad Kazem (2009). Methods of Quran Interpretation, Qom, Bustan Kitab Institute Publications. (In Persion)
Shamisa, Sirus, (2008). Literary types, Tehran, Mitra. (In Persion)
Tostari, Sahl bin Abdullah. (1423 AH), Tafsir al-Tastri, first edition, Beirut, Mohammad Ali Beizun Publications, Scientific Library. (In Persion)
Zamani, Karim. (2013). Thematic description of Masnavi Manavi (Maulana Jalaluddin Mohammad Balkhi), Tehran, Ney Publishing. (In Persion)
Articles
Hosseini Kazeruni, Seyed Ahmad, Hamidi, Seyed Jafar, Deireh, Ezzat, Pourrezaeian, Behzad, (2021). "A Study of Faraniars and Extrajunctures in Saeb Tabrizi's Character-Based on Allegorical Poems by Arab Poetry on the Theory of Humanistic Psychologists" Quarterly Journal of Allegorical Research in Persian Literature, Islamic Azad University, Bushehr Branch, No. 49, (pp. 24-50). (In Persion)
Kikha, Hossein-Ali (2007). "Worldview in Nahj al-Balaghah", Maaref Monthly, Volume 16, Number 9, Consecutive 120, Page 125. (In Persion).
Nazari, Mah. (2014). "The Role of Allegory in the Stories of Masnavi Manavi", Quarterly Journal of Literary Techniques, Fall and Winter 2014, Volume 6, Number 2, (from pages 133 to 146). (In Persion).
Soltani, Manzar. (2008). "Comparative Critique and Analysis of Sanai's Interpretive Views in Hadiqah Al-Haqiqa." Quarterly Journal of Literary Research Year 6. No. 22, (pp. 55 to 80). (In Persion).