توأمانی محبّت و محنت از منظر عطّار (برگرفته از حکایات تمثیلی و کنایات عطّار)
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیحسین اسماعیلی 1 , عطا محمد رادمنش 2 , مهدی تدین 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: تمثیل, درد, pain, Allegory, عطّار, affection, محبّت, محنت, Atar, tribulation,
چکیده مقاله :
آثار تعلیمی خواه به صورت نثر و خواه به صورت نظم آثاری هستندکه هدف نویسنده یا شاعر را در آن آموزش اخلاق و تعلیم اندیشههای پسندیدة مذهبی و عرفانی است. می دانیم که از قرن ششم، اشعار حکیمانه وتعلیمی با اشعار عرفانی چنان آمیخته میشود، که جدا کردن این دو محال به نظر میرسد. یکی از گونههای شعر عرفانی که هدف آن تعلیم آموزههای عرفانی است شعر تمثیلی است، که عطّار بیش از عارفان قبل از خود در آثارش به کار برده است. منطق الطیر بهترین نمونه در استفاده از قصّه و حکایت و زبان حیوانات است که عطّار به بهترین صورت آن را بیان کرده است. هنگامی که به کاوش در متون تعلیمی و عرفانی میپردازیم در نهایت به یک نقطة مرکزی یا محوری میرسیم که عشق و محبّت نام دارد. عطّار در اکثر داستانهای تمثیلی خود، عشق و محبّت را قرین درد و محنت میداند. در این جستار سعی بر آن است تا با توجه به تمثیلات و حکایات، تقارن محبّت و محنت را در آثار این شاعر عارف و وارسته، مورد بررسی قرار گیرد.
When we search the mystic literature, we reach at a central point called "affection". It is presumed that from the 6th century, the didactic poetry has been inseparable from that of the Mystic one. Attar believes in simultaneity of love and affection with tribulation. He believes that difficulties and tribulations have a constructing role in the perfection route, and sincere lover should recognize them and conduct well facing them. One of the salient features of Atar's poem style in his allegorical work, Manteque-ul- Teir, is his unique use of pain concept. He believes that pain is the motivating force for the wayfarer in the perfection route, and is the preparatory need for behavior. In this study having defined and clarified the meanings of "Affection" and "tribulation" the simultaneity of these two concepts in the works of Atar Neishaburi was studied and some expressions of simultaneity of affection and tribulation were mentioned.